Annons

Hur skapar man denna mörka bakgrund?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är själv inte så skolad inom fotograferingens värld, men när jag själv har tagit denna typ av bilder har jag bara använt ett svart papper bakom blomman och belyst den med en ficklampa.

Har ibland fått mörka bilden lite i nivåer... kommer dessvärre inte riktigt ihåg hur jag gjorde med denna bilden.

Ett tips är då att använda matt papper... men jag tror att svart tyg skulle vara bättre för att slippa blänket som ofta uppstår i papper.
Mvh Camilla
 

Millacamilla

Aktiv medlem
Hrm, jag tror svart matt tyg ganska långt bort så att inget ljus faller på tyget. ficklampa kanske är bra... mät exponeringen på självaste blomman.

ev. förstärk det svarta i PS sedan... en gissning på hur du kan göra i alla fall. är inte jätteerfaren av "produktbilder".

lycka till!
 

Mehul

Avslutat medlemskap
Ha något mörkt som bakgrund (kanske är självklart) sen så belyser du blomman starkt så blir bakgrunden automatiskt kolsvart...

Kanske var en dålig förklaring.
 
När jag använde ficklampa använde jag rätt lång exponeringstid och rörde ficklampan under tiden så det inte blev några märken av den.
Mvh Camilla
 

robowich

Aktiv medlem
Snyggt Camilla!

Är det någon speciell vinkel på ljuset, flera ljuskällor eller korta/långa slutartider man bör tänka på?

Jag skulle så gärna vilja lyckas med en sådan bild, men alla jag har tagit blir lite "dassigt gråa" i bakgrunden inte helt svarta.
 

robowich

Aktiv medlem
Häftigt när man lägger ut en fråga så har man massor av svar inom ett par minuter! Tusen tack, har flera nya idéer men är fortfarande orolig för min dassiga bakgrund, några förslag?
 

j.asplund

Aktiv medlem
jag brukar inte använda någon bakgrund alls. jag försöker ha långt avstånd till bakomliggande objekt för att undvika att ljuset slår mot det
 

eV1Te

Aktiv medlem
kan det inte vara så också att kamerans automatiska exponeringsmätare känner av att det är mycket svart och väljer då att exponera bilden ljusare än vad "vi" tycker.. alltså blir bakrunden gråaktig.. testa och välj spotmätning av exponeringen kanske?!
 
Till att börja med Tack Robert...

Jag hade nog ganska mörkt i rummet också... inte kolsvart dock... ett dassigt svart papper... och så en ficklampa som jag rörde på...

ökade ev mörkret i nivå i ps efteråt... inte mer än så... kan inte tänka mig att det skulle misslyckas om du försöker... jag prövade mig bara fram själv... :)

Mvh Camilla
 

MrCrowly

Aktiv medlem
Såg detta "tips" "Try manual mode with flash at 1/500+f11 to cut out all light on background objects for some interesting effects (don't use this all the time though!)."
 

Calle Camp

Aktiv medlem
Hej
Höll på mycket med akvariefiskfotografering förr i tiden.
Den effekt som bilden på blomman har uppnådes då med hjälp av blixt rakt ovanför objektet.

Calle
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Behöver inget svart papper eller annat,, Studioljus generellt faller många steg bara bortom där man mäter ljuset. Om du svävar ljusmätaren runt motivet så ser man hur fort det faktiskt blir svart.

Men att ha möra väggar/skivor för att underlätta effekten är såklart en fördel.

Har fotat mycket i studio där jag helt enkelt har massor av rekvisita och annat skrot rätt bakom modellen, men eftersom man har rättså bra kontroll på ljuset och hur det avtar så faller ju alla de annars störande detaljerna bort i mörker.




Mvh Niclas,
 
ANNONS