Annons

durst ac707, nå´t att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

demon

Ny medlem
Jag ska bygga ett mörkrum, och har tänkt kopiera i färg. Jag har i princip ingen praktisk erfarenhet. Tanken är att så småningom kunna kopiera färgbilder av hög kvalitet, men även kunna kopiera s/v. är det möjligt med denna apparat eller är det en endast färg? nå´n som har erfarenhet av en durst ac707? jag ska ge 800kr för den med ett rodenshtock objektiv. Är det nå´t att satsa på?
 

magnus67

Aktiv medlem
Jag vet inte så mycket om just denna modell. Sökte lite på Google och den verkar finnas i olika utförande. Men är det en variant som klarar färg så klarar den också svartvitt. Tvärtom går inte däremot utan extra tillbehör.

Rodenstock är ett namn som brukar innebära hög kvalité.

Är apparat och objektiv i användbart skick tycker jag inte 800 låter speciellt dyrt.
 

timeUnit

Aktiv medlem
Priset. Svartvita apparater är billigare, och kanske enklare för vissa.

Förresten, om optiken är en Rodenstock "Componon-S" är det bra grejer. "Componar" är deras lite billigare serie som ska vara lite sämre.
 

mipert

Aktiv medlem
demon skrev:
Ok, tack! men varför vill man då ha en s/v apparat?
En förstoringsapparat för färg är (till nästan 100%) utrustad med en diffusor i lamphuvudet medan du i en svartvit apparat kan kopiera med kondensorljus.

Kondensorljus ger högre kontrast (nästan en hårdhetsgrad) och större ljusmängd.
Damm och repor syns också tydligare...

En del hävdar att det blir något skarpare bilder med kondensorljus men det är mer teori än praktik enligt min mening. Det är mer så att den högre kontrasten gör att bilder ser skarpare ut, om man kopierar med mjukare papper blir det samma slutresultat. Förutom dammet då förstås.
 

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
För att kopiera S/V med multigrade papper måste du hålla på och jobba med en filtreringstabel typ:

33 gul, 15 magenta = grad 2

inte det smidigaste.
 
ANNONS