Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beskära digitalt i EXAKT 2:3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Vet någon om det finns någon funktion i PS eller i något annat bildbehandligsprogram (i så fall helst gratis) för att lätt beskära en bild i exakt 2:3 (vanligt småbildsformat)?

Typ "constrain proportions" för cropping-verktyget...

Jag skär ofta bort kanterna från mina negativscanningar.
Då min kamera inte visar hela bildytan i sökaren så sabbas ofta kompositionen av den extra ytan i kanterna.
Jag känner inte för att sitta och räkna pixlar och de små skillnaderna i format, som iaf. mitt ögonmått ger, är störande när man presenterar bilder tillsammans (t.ex. i Fotosidans album).
 

Walle

Aktiv medlem
Använd funktionen canvas size (Har ingen aning om vad den heter i svenska versionen) istället. Då har du full kontroll.
 

gors

Aktiv medlem
Det rektangulära markeringsverktyget har möjlighet till fasta proportioner. Använd det för att markera utsnittet och beskär med kommandot "beskär" i menyn "bild".

Ännu mer elegant blir det om du sparar verktygsinställningar för liggande respektive stående småbild (minns inte på rak arm i vilken version vi fick den möjligheten).
 
Senast ändrad:

Hassan

Aktiv medlem
I PS skriv in 3 respektive 2 i Witdh och Hight i rutorna man får fram med crop-verktyget. Lätt som en plätt. :)
 
ANNONS