Annons

Scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

Britten

Avslutat medlemskap
Ge mig tips på bra - och prisvärd - scanner! Jag blir så inspirerad av alla bra bilder att jag också vill vara med på ett hörn så småningom ....
 

Maverick

Aktiv medlem
Det finns väl igentligen inga dataprylar som är prisvärda eftersom värdet sjunker så snabbt. Men jag köpte i alla falle en ACER 2740S. Kostar 6500:- . Den har automatisk rep och damborttagning. Den fungerar dock bara på windows.

/Maverick
 

julgus

Aktiv medlem
Nikon Coolscan IVED

Hej

jag rekommenderar varmt Nikon Coolscan IVED. Jag köpte denna för ett halvår sedan och jag använder denna mycket ofta. Med ICE teknologin trollas smutts o damm bort vid behov! Vinnare enl Mikrodatorns stora scanner test.

Ex på scannad bild, Nikon F100, 24-85, Kodak Ektachrome Extracolor 100, Nikon Coolscan IVED.

http://www.jonpatron.com/nikonf100/steel.jpg

För fler ex, maila.

/Johan
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Till Johan.

Hur snabb är scanner?

Jag tror väl att den du har är föregångaren till Coolscan 4000? Jag hörde att Coolscan 8000, kan ta upp till 30min att scanna en 6x7 bild.
Kan det verkligen stämma?

adam
 

pixelbild

Avslutat medlemskap
Jag köpte minolta scan dual2 och är mycket nöjd med den.Finns ingen damm och repbortagning så man får vara noga med rengöring av dia och negativen.(4500:)
 

julgus

Aktiv medlem
Nikon Coolscan IVED, scanning tid

Hej

Coolscan IVED, LS40 tar endast 35mm film. Tid för scanningen varierar beroende på vilka options du använder, ex hög GEM (kornreducering) o ROC (färgrenovering) samt ICE (smuts o damm reducering) medför lång scanning som dessutom görs i omgångar, 1-3 minuter. Men, en vanlig scanning med ICE på i normal läge, inga andra options går mycket snabbt, kanske 30s-40s - kan klocka senare idag för att bli helt exakt om någon önskar detta. Tiden för scanning har inte varit påfrestande, man kan dessutom får Nikon Scan att scanna o spara i batch då 4 bilder scannas efter varann.
Fler frågor, besvaras gärna!
/Johan
 

Goldfish

Aktiv medlem
Canon FS4000US

Kolla in Canon:s 4000dpi scanner till mycket lågt pris relaterat till Nikon:s 4000dpi scanner. Denna scanner klarar även APS och hållare ingår. Något man oftast brukar få köpa till andra scanners.
 

gunte

Aktiv medlem
Du anger inte om du är intresserad av en flatbädd eller filmskanner men jag utgår från att du snusar på en filmskanner..Den mest prisvärda lär nog Minoltas vara,kostar ca 4500:-..men det brukar dyka upp en och annan begagnad för runt 3200:-..Canons 4000 modell är nog ett bra val också men kostar nästan det dubbla..båda modellerna har USB..
En flatbädd kan du glömma om det gäller diabilder,du blir besviken även om du köper en dyrare modell..
mvh/gunte..
 
ANNONS