Annons

konvertrar

Produkter
(logga in för att koppla)

sagan

Avslutat medlemskap
Som fungerar bra till C-2100uz och som kräver Olympus CLA-1 Adapter för vissa Olympus modeller.

Olympus MCON40 macrokonverter.
bildexempel
kräver step-up ring 49mm->55mm på C-2100uz

Olympus TCON14 telekonverter.
är enligt Olympus inte gjord för C-2100uz, men fungerar utmärkt, ger 560mm.
bildexempel
kräver step-down ring 49mm->46mm på C-2100uz

Olympus WCON08 vidvinkelkonverter. ger 30mm på
C-2100uz.
bildexempel
kräver step-up ring 49mm->55mm på C-2100uz

Olympus B300 1.7x tele, ger 650mm på
C-2100uz.
svår att få tag på dock, då den slutats tillverka. men den finns att köpa på http://www.eagleeyeuk.com/erol2eu/erol.html
pris 2800:- inkl frakt..min är på G..så jag kan berätta mer om den och lägga ut testbilder då.
bildexempel och info
 

lajun

Aktiv medlem
Hej Kim.

Du verkar kunna det här med konverteringlinser
till Olympus 2100UZ. Vi har en sådan kamera, och funderar lite kring telelinser till den. Du säger att Olympus har en TCON14 konverter som fungerar bra, enligt vad jag sett så kostar den kring tusenlappen.

Är denna vettig att satsa på eller ska man gå direkt på en B300. Den ger väl lite längre brännvidd, men kostar nästan 2000kr mer. Vet du om någon av linserna "förvränger" bilden nått.
 

sagan

Avslutat medlemskap
lajun skrev:
Hej Kim.

Du verkar kunna det här med konverteringlinser
till Olympus 2100UZ. Vi har en sådan kamera, och funderar lite kring telelinser till den. Du säger att Olympus har en TCON14 konverter som fungerar bra, enligt vad jag sett så kostar den kring tusenlappen.

Är denna vettig att satsa på eller ska man gå direkt på en B300. Den ger väl lite längre brännvidd, men kostar nästan 2000kr mer. Vet du om någon av linserna "förvränger" bilden nått.
Fördelen med TCON14 är att den är lätt och liten, och har snabbfäste (en nackdel oxå..har tappat min ett antal gånger p.g.a det, den tål mycket stryck dock)

du förlorar ingen ljusstyrka på att använda B300, jämfört med TCON14 trots den större förstoringen.

Bäst bildkvalité får du helt klart med en B300, man ser minimal skillnad i bildkvalité jämfört med utan konverter, men även TCON14 håller mycket bra klass..precis som alla Olympus konverter.

mvh
/Kim
 

sagan

Avslutat medlemskap
jimh skrev:
Exempelbilderna ser ut som om de vore tagna med flaskbottnar som optik. Man kanske skulle ge sig in i konverterbranschen? :)
eagleeye 5x, den konvertern är inte mycket att ha vad gäller bildkvalité nej, men den kostar inte mycket heller..i klass med en billig stjärnkikare ungefär.
kan ju oxå tillägga att den inte är tänkt att användas till C-2100uz utan till kameror med liten optik, typ Nikon 950 , där den gör bättre ifrån sig.
(eagleeye har en diameter på 37 mm och UZin 49mm)

B300 är dock av yppersta kvalité.
 

ZerveZ

Aktiv medlem
Har en fråga angående Olympus C-730. Vet du vilken gängstorlek den har?? är det 49mm??

Vad kostar en stepupring till 55mm??
 

sagan

Avslutat medlemskap
43mm via dapter Olympus CLA-1

priset på en stepupring 43-55mm ligger på ca 100:- på cyberphoto men det följer med en 43-55mm stepupring till makro och vidvinkelkonverterna, till telen följer en 43-46mm ring.
 
Senast ändrad:

ZerveZ

Aktiv medlem
Jag hittar ingen stepupring 43-55mm på cyberphoto. d enda jag hittar är 43-49.

Mennar du att man ska ha 2 stepupringar först en 43-49 och sen en 49-55 för att få d att fungera??
 

sagan

Avslutat medlemskap
ja, det är bara att köpa ett med 49mm gänga.
tillverkas av ett antal tillverkare, fråga och kolla (så att den inte vinjetterar i vidvinkelläge) in på närmsta fotohandlare. (eller om du använder en step-up ring..annan mm på gängan så klart)
men något orginalmotljusskydd finns inte.
 

EdwardH

Aktiv medlem
Är det bara jag som finner den minimala skillnaden som en 1.5x lins ger en på en 2100 totalt ointressant?

Även om jag stackar två 1.5or ovanpå varandra och så blir det ingen jätteskillnad som att hoppa från 1x till 5x eller 10x...
 

sagan

Avslutat medlemskap
du får nog förtydliga dig.
1.5x konverter ger ju 570mm istället för 380mm, knappast minimal skillnad.
 

EdwardH

Aktiv medlem
Kim7i skrev:
du får nog förtydliga dig.
1.5x konverter ger ju 570mm istället för 380mm, knappast minimal skillnad.
Den skillnaden i storlek man ser i sökaren är obetydlig.

Stackar man på fett med linser så märker man en skillnad, men med bara 1.5x så kan man lika bra vara utan.

Finner jag.

Eller är mina 1.5xlinser 1.1:eek:r eller nåt?
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
EdwardH skrev:
Är det bara jag som finner den minimala skillnaden som en 1.5x lins ger en på en 2100 totalt ointressant?

Även om jag stackar två 1.5or ovanpå varandra och så blir det ingen jätteskillnad som att hoppa från 1x till 5x eller 10x...
1.5 * 1.5 ger ju 2.25 ggr. förstoring mot originalet. Tyckert du det är lite?
Kika på den färdiga bilden så ser du nog den enorma skilnaden.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Det finns goda möjligheter för att den här fungerar till C-2100uz, en ganska billig 2x telekonverter alltså..kvalitén har jag ingen aning om.
 

marot729

Aktiv medlem
Kim7i skrev:
Det finns goda möjligheter för att den här fungerar till C-2100uz, en ganska billig 2x telekonverter alltså..kvalitén har jag ingen aning om.
Erfarenheter av denna konverter är jag mycket intresserad av. Även Soligors 0,6x wide om nån har testat en sådan.

Jag äger ingen 2100, ej ens Olympus, men en Canon A40 med 52mm filter som ansluts med riktigt smidig bajonettfattning. Finns för övrigt en 2,4x telekonverter som orginaltillbehör, Canon TC-DC 52.
 
ANNONS