Annons

Kodak Fixer

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Har en bekant som nyligen blandat till en påse Kodak Fixer. Och då uppstår ju frågan hur man sen späder ut förrådslösningen till en brukslösning. Men ingenstans finns något svar på detta. Inte på påsen, inte hos försäljaren, inte på Kodaks hemsida...

Är det någon där ute som vet vilken styrka det ska vara till papper?
 

hasseper

Aktiv medlem
Kan det inte vara så att man blandar brukslösning direkt, och det är därför det inte finns nån info om det.


\h
 

Kijana

Aktiv medlem
Tack för din hjälp! Men jag fattar nästan fortfarande inte. Gick in på diagrammet för användning till kopior, och där stod det att man skulle kolla instruktionerna för brukslösning... Och var är då de instruktionerna?

Det är väl bara att köra på blandningen som färdig brukslösning, men jag tycker det låter som en stark koncentration.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Tror att man med Kodaks pulverfix kör koncentrerat för film och spädning 1+2 för papper. Tid 5-15 minuter. Film annars dubbla klarningstiden för en bit man provar med. Enligt Kodaks publikationer jag läst är deras fixeringstider baserade på 2ggr klarningstiden vid en punkt då fixet nästan är förbrukat. Viktigt med varken för kort eller för lång fixeringstid. För lång tid kan göra att bilden bleks något. Färskt, oförbrukat fix kör man den kortare tiden minst 5 min och för använt fix förlänger man tiden eftersom det blir allt svårare att skölja bort de oexponerade silverjonerna ur emulsionen med använt fix. Det aktiva ämnet i fixet bildar lättlösliga ämnen med silverjonerna som är oexponerade. Fixet möjliggör därför att lösa ut dem och föra bort dem från filmen eller papperet. När kapacitéten avtar bildar fixeringsämnet och silverjonerna mera svårlösliga ämnen och därför tar fixeringen längre tid allteftersom det används.
 

hasseper

Aktiv medlem
På den sidan jag hänvisar till i mitt förra inlägg finns en länk till en pdf-fil med en tabell, jag gissar att det är den du talar om. Och ja, även jag vart först lite konfunderad men jag tror att de menar det som står på sidan två på pdfen. Där står det också att man mixar till brukslösning direkt.

Här är en länk till pdf-filen.


\h
 

Söderlund

Aktiv medlem
På förpackningen så står det att man skall späda pulvret med 3.8 liter vatten.
Sedan en tabell med där det står
Film T-Max, 5-10 min, kapacitet 100 st 8*10 inch blad / 3,8 liter.
Samma för övriga filmer

RC-papper, 2-4 min, samma kapacitet som för film, 100 st 8*10 blad / 3.8 liter.
Fiberpapper, 5-10 min, samma kapacitet som RC och film.

Jag tolkar och har tolkat det som om att det är en färdig brukslösning som man har i flaskan.
 
ANNONS