Annons

Färginställning i datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

kriss

Avslutat medlemskap
Vet någon om det finns nån mall på nätet där man kan titta på färger och se alla färger på skärmen som man ska?

Jag kan inte hitta nån standardinställning på min skärm (En Sony Triniton Multiscan 17 sf II, om nu någon skulle veta hur just en sån funkar)

Jag har ställt in efter eget huvud, men ibland ser jag här på bildkommentarer att någon tex skriver "bilden är för mörk/ljus" och så är den inte det för mig.

En liten extrafråga också... När jag gör inställningar på "anpassa skrivbordet" så är det högsta färgvalet jag kan få "True Color 24 bitar" men jag vet att det var 32 bitar på min gamla lilla skruttiga skärm. Gör det stor skillnad i färger mellan dessa och varför finns inte 32 bitar nu?

Mvh Kriss
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Kör du Photoshop så kör programmet Adobe Gamma.
Ligger troligen under
/Program/delade filer/adobe/calibration/
det gör det på PS 5.5 och Win 2K
/Hasse
 

theELK

Aktiv medlem
Du har antagligen gått upp i upplösning, därför har 32bit försvunnit eftersom grafikkortet inte klarar att leverera så många färger till den upplösningen.
 

kriss

Avslutat medlemskap
Oj oj... här har kalibrerats!

Tack så mycket för hjälpen!

Jag hade den där Adobe gamma och har nu kalibrerat, men jag är ändå osäker. Har säkert kalibrerat fel... hehe. Usch så negativ jag är då...

TheElk! Ja, jag ändrade upplösningen förut när jag bytte skärm (från 800x600 till 1024x768), är det alltså därför 32 bitars alternativet inte längre finns? Måste jag köpa nytt grafikkort för att få bästa möjliga färger på bilderna?

Haha... nu blir jag ännu mer negativ, nu sitter jag och nästar mumlar "Det var bättre förr...". ;-)

Trodde jag var haj på datorer, men det ska hela tiden komma en massa såna här tekniska tråkiga problem.

Tack för er hjälp i alla fall!

Mvh Kriss
 

Copy_Con

Aktiv medlem
Hej!

Jobbar med bilder, färginställningar och kalibrering dagarna i ända och jag hoppas att jag kan bidraga med några tips.
För det första är det väldigt viktigt vad du har för ljus i rummet. Det ser du tydligt när du kör Adobe gamma. Är det ljust i rummet så måste du ställa skärmen ljusare. Sen måste du (om man skall vara riktigt petig) ha samma ljus i rummet när du betraktar bilder som när du använde Adobe gamma. Ställ gärna skärmen på 6500K om möjligheten finns.

Gällande färgdjup så skall 24 bitars räcka alldeles utmärkt, för mig veterligen så används inte de resterande 8 bitarna till något.

Sen när du gjort dessa inställningar och är nöjd med hur saker och ting visas på skärmen så finns det en sak till att göra. Nämligen konvertera bilderna till sRGB. Detta gäller framförallt om du skall lägga upp bilder på nätet, då blir bilden mer "resistent" mot färgstick på andra, inte lika bra kalibrerade skärmar.

Hemma har jag en vanlig Samsung SyncMaster 957p och på jobbet har jag en Barco Reference och mina bilder ser exakt likadana ut på båda skärmarna.

M.a.o. Lite manuellt pill i kombination med Adobe gamma kan göra underverk.
 

kriss

Avslutat medlemskap
Hej Copy_con!

Tack för att du tog dig tid att förklara!

Nu har du satt dig själv i klistret för nu kommer jag med fler frågor! ;-)

Jag ställde in på 6500K. Förstår inte riktigt vad det innebär, men jag litar på dig.

Men vad betyder den där avdelningen "phosphors"? Där står nåt om HDTV (CCIR 709) nu, men det finns många andra att välja mellan. Bl a en som heter Trinitron, vilket min skärm gör... Ska jag välja den istället?

I Photoshop har jag nu ändrat till sRGB. Ska man använda samma alternativ i photoshop som man kalibrerat?

Skillnaden är rätt stor på min skärm nu, allt är så ljust. Kan du, eller någon annan här kanske rekommendera nåt foto någonstans som verkligen har PERFEKT ljushet/mörkhet?

Eller... hm... Jag kan ju försöka lägga in nån bild här och fråga vad ni ser?

*Ett ögonblick*

Okay, ett litet test här:



Är den här bilden väldigt blek på er skärm? På min är den det nu, förut var den lagom.

Hoppas jag kan lösa det här "lilla" färgproblemet snart.

/Kriss
 

kriss

Avslutat medlemskap
Bilden funkade inte...

Jag försöker igen med nån annan bild sen, måste bara iväg och göra ett par saker först...
 

kriss

Avslutat medlemskap
Här igen!

Okay, nu har jag tagit en bild från min portfolio, det ska nog funka.



Om ni kollar på den här bilden, hur ser ni färgerna?

för mig är himlen nästan lika vit som datorskärmen, man ser bara liiiiite-liiite skillnad om man tittar noga. Pojkens svarta byxor smälter ihop mellan benen så man ser inte att det är byxor alltså. annars är färgerna okay på min skärm, varken för ljust eller för mörkt.

/Kriss
 

Copy_Con

Aktiv medlem
Re: Hej Copy_con!

krissybaby skrev:
Jag ställde in på 6500K. Förstår inte riktigt vad det innebär, men jag litar på dig.
Det är bra om du inte bara väljer detta värde i Adobe Gamma utan även i skärmens inställningar. Gällande fosfor så är jag lite osäker, men jag antar att du skall välja trinitron där. Hmm, perfekta bilder att kolla på och jämföra. Jag skall försöka leta upp en kalibreringskarta åt dig.


/Copy
 

Copy_Con

Aktiv medlem
Re: Här igen!

krissybaby skrev:
Okay, nu har jag tagit en bild från min portfolio, det ska nog funka.



Om ni kollar på den här bilden, hur ser ni färgerna?

för mig är himlen nästan lika vit som datorskärmen, man ser bara liiiiite-liiite skillnad om man tittar noga. Pojkens svarta byxor smälter ihop mellan benen så man ser inte att det är byxor alltså. annars är färgerna okay på min skärm, varken för ljust eller för mörkt.

/Kriss
Låter som en perfekt beskrivning av hur det ser ut på min skärm :)
 
Senast ändrad:

Copy_Con

Aktiv medlem
Jaja, nu glömmer jag massa saker som jag kommer på först när jag redan skrivit ett inlägg.

Angående hudtonerna i bilden.

På min skärm är de väldigt neutrala, inte det minsta röda i ansiktet. Detta är oxå en sak som kan diffa rejält mellan olika skärmar om man har otur.
 

kriss

Avslutat medlemskap
Tack tack tack!

Jättetack för att du tar dig tid och hjälper mig! Jag ska fixa skärminställningarna också nu! :)
 

Botz

Guest
Färger mm

Hej krissy

Till att börja med så finns det en uppsjö av olika kaliberingsinstrument att välja från när det gäller kalibering av monitorer.

Allt från profesionella mjukvaruprogram med tillhörande små enheter( spyders ) som med ett eget litet optiskt öga läser av din skärm & ställer in & kalibrerar. Och som kan kosta upp mot en säkert tie-tolvtusen kronor :)

Sen finns det förstås en uppsjö av 'gratisprogrammerade' hjälpredor, där Adobe gamma är ett av många program som arbetar efter principen att du själv, med ditt eget omdöme kaliberar din skärm.

Använder själv adobe gamma och är nöjd så :)

Orsaken till att du bör ha skärmen inställd på 6500 Kelvin är att det är en temperatur bäst lämpad för bra färgåtergivning med naturtrogna färger hos de flesta monitorer du kikar på i dagsljus( rätta mig om jag har fel? )

vet att de flesta skärmar ligger mellan 9300 till 5500 kelvin, där 5500 används för bilder som sedan ska skrivas ut i tryck så bra som möjligt.

Sen att vissa budgetvarianter, som min egen skärm inte kan gå lägre ner än 6500 är en annan femma :)

Sen ja, välj trinitron - precis som du gjort.

Ok, till din bild, precis som du säger, det svarta försvinner in i varandra & det vita i himlen, nåja, en mycket svag ljusgrå nyans plockar nog min skärm ändå upp. Men jag tror att din kalibrering är bra gjord.

Tänk om alla skulle kalibrera sina skärmar både när de betraktar & jobbar med bilder - vad mycket vackrare allt skulle kunna vara :)

En sista liten punkt i ett redan alldeles för långt inlägg - angående färgrymder.

sRGB - är precis som det sagts, en färgrymd lämpad för bildskärmar & bilder man vill ladda upp & kika på där.

En datormiljöfärg helt enkelt.

Vill du skriva ut bilder på tex en fotoskrivare, ska du använda färgrymden adobe98 som ger den bästa sanna färgåtergivningen redan på skärmen som din skrivare kommer att leverera.

Ger i vart fall mina bilder en extra härlig sjuss på slutet fram

Hoppas det varit till någon hjälp & att du fortsätter ta vackra bilder.

MVH // Botz

www.botz-photo.com
 

kriss

Avslutat medlemskap
Tack till dig också Botz!

Jag är verkligen jättetacksam för all hjälp och all förklaring ni har gett!

Men så komplicerat det är!!

Jag var så stolt och nöjd att jag lyckades kalibrera åtminstone hyfsat bra, men sen när jag gick in på skärminställningar... så gjorde jag inte ens någonting (alltså jag kodkände inga klick eller så) och ÄNDÅ gick allt tillbaka till det gamla.

Men det kanske är bäst att jag väntar med att fixa till det här tills det är dagsljus.

Nåja, om ens största problem för tillfället inte är värre än så här så får man väl ändå skatta sig lycklig antar jag. ;-)

Tack för hjälpen!

/Kriss
 

mipert

Aktiv medlem
Jag tog mig friheten att också ta en titt på din bild på kalibrerad skärm.

Ser ut som du säger, lagom ljus och bra färger. Himmelen är nästan vit och byxorna är svarta. Vilket egentligen inte är så konstigt eftersom byxorna ÄR svarta, det finns inga nyansskillnader alls i brallorna. Mät med pipetten så blir resultatet 00-00-00 det vill säga totalsvart.


Skälet till att välja 6500K på din skärm har att göra med att en fabrikslevererad skärm är för blå i det vita. Normalt är de inställda på 9300K vid uppackning.

Vad man borde ha i en perfekt värld är en skärm inställd på 5000K.
Det motsvarar färgtemperaturen på det betraktningsljus som används för att bedöma färgbilder i den grafiska branchen. Ett korrekt ljusbord skall också ha 5000K som färgtemperatur.

Varför är då skärmar inställda på för ”kallt” ljus?
Jo, det blir dyrt att tillverka en skärm som kan ge bra kontrast och ljusstyrka vid lägre färgtemperaturer. Ställ in en konsumentskärm på 5000K (om den inställningen över huvudtaget finns) så blir resultatet uselt, med en gul och kontrastlös yta.

Det är ett av skälen till att man brukar rekommendera 6500K som bra inställning för skärmar. Fortfarande lite för blå i det vita men med tillräcklig kontrast kvar för att ge en briljant bild.


Jag har skrivit en del inlägg om skärminställningar förut.
Om du vill få mer onödig fakta kan du bland annat titta på:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=3694&highlight=anv%E4nda
 

mipert

Aktiv medlem
Varför skall man då välja sRGB i färginställningar i Photoshop?

Problemet med färgåtergivning är att en digital fil kan innehålla fler färger än en skärm kan visa eller en skrivare kan skriva ut.

Dessutom så är olika skärmar olika bra på att återge olika färger.
En skärm av Sony kanske är bättre på gröna toner medan en Nokia kanske klarar av att återge fler röda toner. (Har ingen aning om vad Sony eller Nokia klarar bäst.)

Detta var ett skäl till att HP, Microsoft och några till bestämde sig för att skapa en standard för hur färger skall återges.
De kallade den sRGB.

Om man sparar en bild i sRGB färgläge så kan man vara säker på att alla skärmar och skrivare klarar av att återge de färger som finns i bilden.
Nackdelen är att vissa färger återges sämre än hur de egentligen borde kunna visas, framförallt röda toner blir dämpade och tappar lyster.

Det är en försämring man väljer för att vara säker på att alla skärmar skall kunna visa färgerna lika bra. En kompromiss helt enkelt.
Bilden visas lika halvbra på alla skärmar.
(Om de är kalibrerade förstås, vilket de aldrig är.)

Väljer man Adobe RGB så kan fler färger visas, om skärmen klarar av det. Exempelvis röda toner lyser med större intensitet från en bild sparad i detta färgläge.
Men, man är mer beroende av skärmens kvalitet. En bra skärm som Barco (dräggel, dräggel) kan visa de flesta färgerna i bilden medan en budgetskärm inte klarar av att återge alla färger. Bilden ser olika bra ut på skärmar av olika kvalitet.
Skillnaden är inte såå stor men vissa färger lyser klarare från en bra skärm jämfört med den sämre.

Skall du jobba med bilder för tryck eller utskrift skall du absolut välja att jobba med Adobe RGB.
För webben kan du välja att använda sRGB om det är viktigt att bilden ser lika ut för olika betraktare.
Fast, problemet finns kvar med att de rackans skärmarna aldrig är kalibrerade!

Vad gäller färginställningar för utskrift kan du titta lite på :

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=3729&perpage=15&pagenumber=2
 
Senast ändrad:

tobias.e

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en invecklande fråga angående det här med att ha AdobeRGB eller sRGB som färgrymd i Photoshop:

Vad gör man medprofilen man fått efter att man kaliberat skärmen (oavsett vilket program eller metod man använder) om man ändå skall välja AdobeRGB eller sRGB?

Jag har ett kaliberingsinstrument till min monitor, som skapar en ICC-profil för monitorn efter att det mätt färgerna. Jag trodde att det var denna profil jag skall sätta som RGB-färgrymd i photoshop, liksom för att tala om för photoshop hur min skärm funkar.Men efter att ha läst den här tråden så verkar det mer som om kaliberirng och val av färgrymd inte riktigt hör ihop, men ändå lite...


Eftersom jag inte sitter vid min dator med photoshop (6.0) så har jag säkert benämnt isntällnignarna fel, men jag hoppas ni ändå förstår vad jag menar.
 

mipert

Aktiv medlem
Jo, det är två olika saker.

Först skall du ju kalibrera skärmen (ställa in ljushet, kontrast, färgtemperatur) så att alla som tittar på bilder skall ha samma grundförutsättningar.

Sedan karakteriserar du skärmen och skapar en ICC-profil. Denna profil talar om hur just din skärm återger färger/gråtoner, alla skärmar har en viss ”personlighet”. Kanske återger en kalibrerad skärm en ljusgrå ton lite ljusare än en annan kalibrerad skärm.
Dessa individuella avvikelser samlas i en profil som är en beskrivning hur just din skärm visar färger.

Denna profil används av operativsystemet för att tala om för grafikkortet hur den kan ändra visningen av vissa färger så de återges som det är tänkt.
Om en skärm återger en viss röd färg lite ljusare än vad man kan förvänta sig så finns det beskrivet i profilen och grafikkortet ändrar då visningen på skärmen så just den färgen återges mörkare.
Detta fungerar inte i alla program men i Photoshop, InDesign, Illustrator och en del till så fungerar det.
(Även på Internet Explorer i Mac-miljö om användarna själva gör ändringar i inställningar.)



Att välja sRGB gör att det finns en beskrivning för hur färgerna i en vis fil skall återges i exempelvis Photoshop.
Du väljer att inte visa alla färger som kan finnas i filen utan bara de som alla skärmar kan klara av att visa.

Om du väljer din skärmprofil som arbetsfärgrymd i color settings så får du ingen standardiserad visning av bilden utan du ser bara hur just din skärm visar färger. Man kan säga att du tar bort vitsen med att använda profiler.
Du skall tala om för operativsystemet att det skall använda din skärmprofil genom att gå in under öööhh,
display/settings/advanced/colormanagement

Där letar du upp din skärmprofil och anger den som dafaultprofil.


Sammanfattning:

Skärmprofilen gör så att din skärm visar färger på samma sätt som alla andra kalibrerade (och karakteriserade) skärmar gör.

sRGB gör att du ser de färger i filen som man är överens om att alla som väljer sRGB kan se.
sRGB gör alltså att färre färger i filen syns på skärmen men de färger som syns kan alla se på alla skärmar. (Känns lite snurrigt men jag hittar inte bättre ord innan frukost ;-) )
Förutsättningen är förstås ändå att skärmarna är kalibrerade!!!

Om det inte blev ett dugg klarare kan du fråga igen.
 

tobias.e

Aktiv medlem
Jag blev massor klarare, tack skall du ha!

Nu vet jag precis hur jag skalll ha det (och förstår tom varför!):
Skärmprofilen i Windolf,
AdobeRGB som RGB-färgrymd, och
fotolabos profil i förhandsvisningen.

Såvida jag inte gör webb-bilder då...
 
ANNONS