Annons

Olympus satsar på DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Tycker att det är intressant att vi nu, som under 70-80:talet, verkar gå in i en period när många ska ha systemkameror. Kan inte se nåt annat än att Oly & KM (som gör samma) nu kommer att satsa på att gemene man ska ha systemkamera. Antar att vinstmarginalerna på kompaktsidan är för låg...

Sist när det begav sig så slutade det med att många familjefotografer lämnade kameraväskan hemma för att senare när kompakterna utvecklades köpa en sådan som kunde slinka ned i fickan. Vet inte hur många gånger jag hört "den stora kameran orkade man ju aldrig ta med sig".

Ja ja, inte säkert att det blir likt nu men jag hör faktiskt en & annan festfotograf runt mig som funderar på DSLR fast dom nog borde utveckla sig med sin kompakt först som dom trots allt orkar ha med sig:)

//Larsa
 

Torbjörn Stoor

Aktiv medlem
På basen av mitt lilla sammanträde med E-500an så tror jag nog att den kommer att vara en sådan man gärna tar med sig. Den + 35mm eller 50mm macron kan vara en trevlig kombination. E-1:an är en annan story...
Men mkt fint att höra att Oly kör på för fullt på DSLR sidan. Fotovärlden skulle lida så mkt av om inte de fina fina objektiven kom till använding!
 

Bertil Lindgren

Avslutat medlemskap
.Z. skrev:
Tycker att det är intressant att vi nu, som under 70-80:talet, verkar gå in i en period när många ska ha systemkameror.

.......
........

"den stora kameran orkade man ju aldrig ta med sig".
//Larsa
sant sant...
fast kanske det är så att de räknar med att tex telefoner tar stor del av kompaktkamera kunderna,

vilket lämnar dslr (och avanserade kompakter typ dslr fast med fast optik) som marknad för kameraföretagen??

/b
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Så fort de stora (C & N) inser att man inte är begrännsad av filmens frammatning så kan man börja konstruera kompakta systemkameror med bibehållen kvalite.
I princip så skulle man kunna göra ett hus som är mindre än minoltas A-serie, med fast ljusstark 35 eller 50 så blir paketet betydligt mindre än dagens entusiast kameror.
 

.Z.

Aktiv medlem
Torbjörn Stoor skrev:
På basen av mitt lilla sammanträde med E-500an så tror jag nog att den kommer att vara en sådan man gärna tar med sig.
Jodå. Med DSLRmått mätt så är den nog nätt men gemene man tycker nog att den jämfört med mycket i kompaktvärlden är rejält klumpig. Du & jag kan nog tänka oss att "släpa" men nu menade jag denna skara som av någon anledning bara ska ha en systemare för att det just nu är inne (eller vad anledningen nu är).

Själv så saknar jag ibland ett ngt kompaktare hus än min D7D. Ska ut på partaj med vänner i Gbg i kväll & tar den med, släpandet kan jag ta men folk blir ofta så stirriga när man slänger upp en rejäl DSLR jämfört med en liten kompakt eller en nättare (D)SLR med ett kompakt objektiv.

//Larsa
 

arneri

Avslutat medlemskap
Visst skulle en lite mindre och enklare SLR vara intressant. De gamla analoga kamerorna är till storleken betydligt enklare att få ner i ryggsäcken vid en promenad eller fjälltur. De moderna DSLR har fetare hus OCH objektiv.
Kanske Olympus kan komma med en lite nättare DSLR för de som inte vill ha en "allt i ett kamera"?
 

Torbjörn Stoor

Aktiv medlem
Medges att en E-500:a inte är så liten för alla. Men knappast blir det väl heller så att Oly slutar med alla sina fina kompakter. Min första digitalkamera var en C-7070 som jag fick i maj. Den tog man faktiskt med sig också.
Men sant också att de gamla hederliga OM kamerorna är extremt "mobila". De facto fotograferar jag mera med dem än med E-1:an ...
Vi får hoppas på ett brett sortiment i fortsättningen också!
 

.Z.

Aktiv medlem
Torbjörn Stoor skrev:
Medges att en E-500:a inte är så liten för alla. Men knappast blir det väl heller så att Oly slutar med alla sina fina kompakter. Min första digitalkamera var en C-7070 som jag fick i maj. Den tog man faktiskt med sig också.
Men sant också att de gamla hederliga OM kamerorna är extremt "mobila". De facto fotograferar jag mera med dem än med E-1:an ...
Vi får hoppas på ett brett sortiment i fortsättningen också!
Nu verkar det ju dock som att dom, likt KM lägger krutet på DSLR. Detta enligt artikeln, KM släppte ju något liknande för ett tag sen. Resurserna finns väl inte att likt Canon spotta ut kameror i alla segment, sedan så får väl framtiden utvisa hur hårt dom bantar kompaktsidan.

För övigt så började även jag med Oly vad det gäller digitalt, en C 2020. Paralellt med den så körde jag OM-1.

Det jag önskar mest inom DSLR nu är att alla lyckas med den försäljning dom förväntat sig så att vi får ungefär samma japanska gäng som vi haft sen 70-talet. Vi vinner alla på det & för ett par år sen så såg det tungt ut då Canon såg ut att ta över allt på SLR-sidan...

//Larsa
 
Senast ändrad:
ANNONS