Annons

förslag på bra skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Sgt Hal [E.F.S]

Aktiv medlem
Oavsett om man håller på med digital- eller analogfoto så är skärmen man har vid sin dator avgjörande för arbetet när bilden tas in i datorn. Jag är på väg att skaffa en ny skärm och tänkte höra vilka förslag på bra skärmar ni har.
 

Joker

Aktiv medlem
Jag har Dells/Sonys Trinitron och tycker att den är bra. På jobbet har jag en kass tft så det går inte att kommentera bilder under arbetstid. Vilket i o f s man inte heller ska ....
 

Stegge

Aktiv medlem
Kanske någon av dessa:
HITACHI CM721ET 19# CRT FLATSCREEN för 4118:-
HITACHI CM715ET 19# CRT FLATSCREEN för 3369:-
Båda har fått mycket bra kritik och har en Dot pitch på 0.21!

Dessa är 19" och finns bl a på http://dustin.se
så du kan jämföra och läsa mer om dem. Köp dem helst någon annanstans då dustin är dyrare än andra butiker. Priserna jag skrev är med moms, på deras hemsida är det utan.

Stergios
 

ola-hansson

Aktiv medlem
Jag har en Apple Studio Display 21".
Helt underbar skärm!!!
Kan verkligen rekommenderas. Har aldrig haft en bättre skärm.

Radius skärmarna är ju också bra...
/Ola
 

Strutsen

Aktiv medlem
Jag tycker du ska välja en trinitron skärm.
17" är prisvärda. 19" är överkomliga.

Är det inte helbudget så ska man lägga lite mer pengar på skärmen. En 19" kan du ha ett tag.

LCD-skärmar är populära men når ännu inte upp till samma resultat som en med bildrör. Så är man inte ute efter nått "flashigt" eller att man har trångt om utrymme. Så fimpa flat screens.

Själv har jag en Mitsubishi Diamontron som jag är helnöjd med.
 
Jag har en IBM P275 som rockar fett. 21" trinitron och många inställningar och ingångar.

Annars har jag jobbat mycket med SGI (Silicon Graphics) skärmar och dom är också super.
 

Copy_Con

Aktiv medlem
Om du har en fet plånbok så rekommenderar jag Barco Reference. En suverän skärm.

Om plånboken är lite tunnare så finns det en mängd bra (dugliga) skärmar för under 5000:-. Själv så har jag en Samsung Syncmaster 957p (så tror jag den heter) och den är jättebra och nästan gratis om man jämför med Barcoskärmen.
 
Senast ändrad:

Labbnisse

Aktiv medlem
Ezio FLEXSCAN 19" med ett Matrox Milleniun videokort för två skärmar. Helt underbar kombination. Menyer och fönstrer i en skärm och en hel arbetsyta i den andra.
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Skärmar med Sonys Trinitronrör är väldigt behagliga. Har en 19" som heter Network, svenskbyggd, kostade 6200 kr för ett år sen och salufördes av Datakometen.
 

JohanF

Aktiv medlem
Mitt råd är att du handlar skärm i butik, och ser till att få det exemplar du just tittat på. Skärmar kan tyvärr skilja sig ganska mycket mellan exemplaren.

Jag är inne på min tredje Samsung SyncMaster 959NF just nu, den är fortfarande inte riktigt bra. Jag har som tur är tre års på-platsen-garanti (kan vara en bra grej att tänka på) så jag behöver inte göra mkt annat än att ringa och be dom skicka en ny - men det är ändå enerverande.

Efter mina erfarenheter tror jag stenhårt på konceptet "gå in i butik, peka på ett ex å ta hem just det exet", oavsett om det kostar lite mer än postorder. På-platsen-garanti är också en typiskt Bra Grej[tm].
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Förvisso är kanske bildkvaliteten i en Apple Studio display svårslagen men det priset tror jag gör dem svåra att marknadsföra mot en bredare konsumentmarknad. Apple har varit och verkar förbli ett yrkesverktyg i månget och mycket.

ola-hansson skrev:
Jag har en Apple Studio Display 21".
Helt underbar skärm!!!
Kan verkligen rekommenderas. Har aldrig haft en bättre skärm.

Radius skärmarna är ju också bra...
/Ola
 

Sgt Hal [E.F.S]

Aktiv medlem
Tackar så mycket!

Tack för alla tipsen, har kollat upp dom skärmar ni föreslaget och nu har jag beställt. Det blev en Sony GDP420 19", Nu sitter jag här och väntar på leverans. När jag nu ändå var igång så blev det ett en helt ny dator. Vad Photoshop skall få jobba.....
 
ANNONS