Annons

Bra kompakter

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffan

Aktiv medlem
Som många andra här fotograferar jag mest med systemkamera. Men under resor och intensivare frisluftsliv, när det fotas men inte som ett huvudändamål, föredrar jag att använda en 35 mm kompakt för Dia.

De sista åren har det varit en fuktskyddad Yashica T5 med Zeiss 35/2.8 och den är hyfsad men har sina begränsningar : ingen zoom, ingen eponeringskompensation, hyfsade men inte briljanta bilder. Jag har även testat Olympus my2 och Rollei 35 men inte funnit dom bättre.

Nu letar jag efter något som är bättre och som i större utsträckning uppfyller mina krav.
Några kameror jag känner till är :
- Olympus my2 zoom 38-80
- Olympus my2 zoom 28-80 wide
- Leica Minilux
- Leica Minilux zoom
- Leica C1
- Contax 1, 2, 3
- Konica Hectar
- Minolta Weathermatic

Ej fuktskyddade 'billiga' kameror kan också var intressanta om dom är bra, men inte med fast brännvidd och kraftigare vidvinkel.

Finns det fler ?

Vad har ni för erfarenheter ?
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Konica Hexar är en grymt bra kamera
Dock inte speciellt kompakt sen kännde jag att brännvidden var lite begränsande.
I övrigt en väldigt skarp och tyst kamera
 

inge

Aktiv medlem
Ricoh GR1 s

Richo GR1s en kamera som är otroligt skarptecknande för sitt pris och där du kan använda bländare manuellt mm.
Jag är själv helnöjd med kameran
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Kompaktzoomarna lider ju av fruktansvärt ljusokänsliga objektiv (ofta typ f/8-16) vilket gör det rätt svårt att handhålla i någon större utsträckning. Jag skulle personligen ha svårt att motivera en sådan för användning med diafilm, utan i så fall tillsammans med snabba, typ ISO 800, negativa filmer. Stativ och kompaktkamera är ju lite motsägelsefullt :)

Med det sagt, om jag ändå skulle köpa någon av dessa så skulle jag kolla upp vilken som har ljusstarkast objektiv och köpa den utan att öht titta på andra egenskaper.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Hej Staffan!

Jag köpte nyligen en Olympus my2 Zoom 38-80 och jag måste säga att det var en positiv överraskning. Har fått många fina bilder med den. Så den kan verkligen rekommenderas. Detta med bländare är väl inget större problem när det gäller kompakter. Man är ju medveten om att kameran har sina begränsningar. Be att få ta en provrulle med kameran innan du köper kameran. Det borde de vara välvilliga till i affären. Även jag plåtar med systemkamera i vanliga fall.
 

Staffan

Aktiv medlem
Fråga

Intressant, Vilken film har du använt och hur tycker du att bilderna blir när du jämför med dina bilder tagna med systemkameran ?
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Jag har inte använt dia ännu men däremtot fujis neg film. Jag tycker det är svårt att jämföra med systemkameran eftersom jag inte tagit bilder vid samma tillfälle.Men jag tycker bilderna blir fint exponerade. En jag känner har vaianten utan zoom och den personen fotograferar verkligen hellre än bra men även för honom så har det blivit fina klara bilder. Det är ju även ljusmäting och bländare som påverkar resultatet och inte bara filmen. Blixten på kameran ger ett förhållandevis jämnt ljus. Ska passa på att jämföra min kompakt med systemkameran någon dag.
Detta är åtminstone min erfarenhet men vad som passar beror givetvis lite på krav och användningsområde. Hoppas fler kan bidra i denna diskussion.
 

Staffan

Aktiv medlem
Kanske zoom i alla fall ?

Apropå Ricoh; Rulle efter rulle med 28 mm skulle bli lite för mycket. När Ricoh'n ändå är så dyr skulle jag föredra Leica Minilux med 40 mm.

28 mm har ju en del fördelar, ljuset räcker till och man kan få ett motiv i förgrunden om man går nära, med en man bakgrund som berättar var bilden är tagen. Praktiskt och missbrukat av tidningsfotografer.

Som "ute-i-naturen-fotograf" vill jag minst kunna få ett rättvisande perspektiv (45 mm) eller gärna ett lätt tele för att kunna frilägga motiv i förgrunden alternativt förstärka bakgrunden. Man landar ju egentligen med en zoom då.

Jag ska testa my2:an.
 

goeran

Medlem
Har genom åren haft en rad olika kompakter med fasta brännvidder (går nästan aldrig utanför dörren utan en kamera i fickan). Zoomerna har jag aldrig brytt mig om eftersom jag helst plåtar i befintligt ljus och inte vill pressa filmerna för hårt. 28 mm tycker jag är lite för begränsande som enda brännvidd och har därför aldrig provat GR1:an (använder däremot 28mm nästan som standardglugg i Contax-systemet).
Jag vill gärna rekommendera Leica Minilux (40/2.4). Den är visserligen lite klumpig men oerhört stadig (frihand på 1/15). Kan hittas på eBay i nyskick för runt 3000.
Lite billigare alternativ är 70-tals klassikerna Olympus XA eller Minolta AF-C. Välskötta exemplar går att få tag i mellan 500-1000. Båda har 35/2,8 och mycket fin optik.
Men om du tar mest dia är det nog ändå en Minilux som gäller. Du kan t.o.m. använda den till att slå ner tältpinnarna med, så du kan kan lämna gummiklubban hemma!

/goeran
 
ANNONS