Annons

Varmare blixtljus

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Vill åstadkomma ett naturligt ljus då jag använder en vanlig blixt till porträttbilder utomhus.

Någon som kan tipsa om smarta sätt att få en filtereffekt på blixten? Finns det speciella filter att sätta på blixten? Kan man kanske använda exempelvis en beige damstrumpa som träs på blixten?

Tacksam ifall någon kan dela med sig av bra idéer.

Mvh, Dan
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Jag vill minnas mig ha sett någon eller några tillverkare av specifika filter för att påverka blixtljustemperaturen och olika bouncers för vanliga småblixtar.

Tyvärr hittar jag inte den länken just nu men om jag minns rätt så hittade jag dem via en annons om domke-produkter i tidningen foto. Gå in på annonsörens hemsida och sök under produkter.

Lycka till.
 

Northern Star

Aktiv medlem
Har själv på en rosa/gul/röd objektivduk över mina blixtar vid plåtningar över modeller.

Vet inte om ljuset blir bättre, men det känns så!
Prova.
 

Balder

Medlem
Vanliga färgbalansfilter funkar ju utmärkt, dom för lampor alltså, inte för optiken. Finns på rulle hos "din proffsbutik". Man brukar kunna köpa per meter också, rätt billigt. Är man snål tjatar man till sig en provkarta, alla färger på på en skruv, som en solfjäder ungefär. Dessa prover brukar vara 3x5 cm ungefär, räcker om man har en blixt som inte är allt för stor.

/jonasb
 

Jacob vP

Aktiv medlem
hej.
när jag kör med upplättningsblixt utomhus, så tejpar jag fast ett Cokin P varmfilter på blixten. Blir hur bra som helst.
 

danneman

Aktiv medlem
Okej, låter intressant. Tyvärr har jag ingen "proffsbutik" att vända mig till.

(Det är verkligen kass att det inte finns bättre fotobutiker och något komplett labb här i Karlstad *suck*).
 

divander

Aktiv medlem
Jag har för mig att Omnibounce har en "guld"färgad bounser som sätts på blixten. Förutom ett varmare ljus får du även ett mjukare ljus med mindre skarpa skuggor. Nackdelen är att blixten tappar lite i styrka. Omnibounce finns lite här och var att få tag på. Om inte din lokala fotohanlare kan få fram en så går det säkert att få tag på en genom postorder.
 

danneman

Aktiv medlem
Jacob vP skrev:


omnibounce är inte lönt att använda utomhus. den är för inomhus-bruk.

Okej, tackar för tipsen. Har själv en vanlig vit omnibouncer. Trodde den var bra även utomhus. T.ex. på friidrottstävlingar ser jag många pressfotografer som har en omnibouncer på även utomhus.
 

mazz

Aktiv medlem
Hmm.. att omnibouncern inte gör någon verkan eller mindre verkan utom hus vet inte jag om jag håller med, men jag kan märka en svag skillnad på vissa bilder, det gör jag, tex om personen är flottig i pannan ell fuktig är ett exempel på några bilder jag tagit där jag har använt OmniB med bättre resultat än utan.
mvh /M
 

acke

Avslutat medlemskap
Huvudsyftet med omnibouncern är ju att skicka en stor del av ljuset åt sidorna, så att det reflekteras mot väggar och tak och ger en mjukare belysning av motivet. Därför ger omnibouncern sällan någon effekt utomhus. Det mesta av ljuset går förlorat ut i rymden och man slösar bara med blixtbatterier i onödan.

Att du har sett en effekt av omnibouncern utomhus beror kanske på att du har plåtat på ganska nära håll? En blixt med omnibouncer riktad snett uppåt gör ju att "ljuskällan" hamnar på lite längre avstånd från objektivet, vilket ger en snedare infallsvinkel för ljuset vid fotografering på nära håll. Det förklarar varför det blir mindre blänk i t.ex. ett svettigt ansikte. Men du får inte ett mjukare ljus, vilket är omnibouncerns syfte.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
En annan skillnad, om än minimal, är ju att ljuskällan blir lite större med den där frysförpackningen för 300 kr. Ljuskällan blir ju av samma storlek som bouncerns frontpanel jämfört med reflektorns mått utan. En skillnad på kanske 10% i yta gissar jag, men det kanske är tillräckligt för att det skall synas viss skillnad?
 

danneman

Aktiv medlem
Tack Thomas,

precis den typ av tips jag tänkte mig! Jag lyfter på hatten för dig!

Övriga: Intressant diskussion angående omnibouncern. Skall försöka utvärdera vad jag själv tycker så småningom. Kanske man kan utveckla den på egen hand för utomhusbruk. T.ex. genom att komplettera med en reflekterande skiva på blixtens ovansida och sedan vinkla den 45 grader uppåt precis som vid inomhusbruk. Har sett små pappskivor som ibland följer med vissa blixtar. En sådan gör man ju sprättlätt själv.
 
ANNONS