Annons

Att få bilder bra på skärmen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas L

Medlem
När jag scannat in bilder och lagt ut dem på nätet (och så klart även på skärmen direkt hemma) så blir framför allt himmlarna fel i färgen. Det som verkar ske är att datorn inte kan hantera hela det blåa (eller vilken färg det nu gäller) färgregistret utan bryter av i skarpa linjer och delar upp den skiftande himmeln i de nyanser den kan hantera. Jag har testat med olika intsällnigar på den skärm jag oftast använder men även från andra datorer och dylikt.
Finns det något bra standardknep man kan testa med?

/ Nicke

PS. För att se exempel på vad jag menar så kika på mitt album som jag lagt upp.DS.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Har du scannat in bilden från papperskopian med en flatbäddsscanner??

Du får kolla in med vilket färgdjup som den scannar med, förmodligen är den inställd på 256 eller 65k färger. Då blir det sådana seperationer.
 

Jeppe

Aktiv medlem
16-bitars eller tom 24-bitars, vilket motsvarar 65535 eller 16,8 miljoner färger. Angav lite felaktigt 65k färger ovan, det ska räcka, men rekommenderat är 24-bitars (16.8 miljoner)
 

Niklas L

Medlem
Tack och bock!

Kalas! Då vet jag något jag ska tänka på nästa gång jag scannar. Kalas att få så bra svar inom loppet av en timme!
Ha en bra helg!

/ Nicke
 

objernulf

Aktiv medlem
Färgförändringar sker också om man skannar i färgrymden AdobeRGB och sedan lägger ut på nätet då konvertering sker till sRGB.
 

pajen

Aktiv medlem
Det krävs 24 bitars färgdjup.

Med mindre än 24 bitars färgdjup vid inscanningen, t.ex, 16, så blir det INTE fullgott resultat för färgbilder.
 

ToLu

Aktiv medlem
Testa kolla på bilderna på en annan dator, jag har en känsla av att det är ditt grafikkort som behöver bytas. Det problemet hade i alla fall jag!

/Tomas
 
ANNONS