Annons

Utrustningskrav; dia till A3

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffan

Aktiv medlem
Så småningom skulle jag vilja kunna göra bra utprintningar i A3 hemma från mina dior. Kedjan består av :
- diascanner
- dator
- printer

A
Räcker enklare scannrar under 10´000 kr?

B
Hur stora blir bildfilerna för/från PS?
Hur stort primärminne behövs och är det några speciella krav på grafikkortet för att det ska fungera smidigt?

C.
Printer finns ju, t.ex Epson 1290.
Den skulle väl duga, eller ?


Tacksam för svar
/Staffan
 

Jeppe

Aktiv medlem
Det räcker faktiskt med en 2720 dpis scanner typ minoltas scan dual II som numera kostar 3600:- men då får man gå ned till 240 DPI för att få A3, men det räcker iom att betraktningsavståndet ökar. Vill man vara på den säkra sidan så väljer man en Canon FS4000US som är en 4000 dpis scanner, då får du med lätthet A3 i 300 dpi. Men den kostar 8500:-

Från en Dual scan blir bildfilen 31MB, från en FS4000US kan de bli så stora som upp till 130MB. Vid bildbehandling bör man ha 512MB (det är ändå inte mycket pengar)

Grafikkortet har inte så mycket med det att göra idag, de flesta på marknaden förekommande har minst 16MB grafikminne och är hyffsat snabba redan i budgetvarianterna.

Epson 1290 eller Canon S9000 är bra val, jag hade nog personligen valt Canons 9000, då du får lite bättre driftsekonomi pga, separat utbytbara bläckpatroner samt att den är tystare än epsons 1290.
 

ohls

Aktiv medlem
Välj hellre ett kort från Matrox än ett gefrocebaserat kort, Matrox ha bättre bildkvalitté och på vissa så kan du ansluta flera skärmar och vem behöver 3d funktioner när du ska köra photshop?
 

Staffan

Aktiv medlem
ohls skrev:
Välj hellre ett kort från Matrox än ett gefrocebaserat kort, Matrox ha bättre bildkvalitté och på vissa så kan du ansluta flera skärmar och vem behöver 3d funktioner när du ska köra photshop?

Tack för svaren.


Är det just Matrox eller 3d-funktionaliteten ?

Intels grafik-kort, är det i klass med Matrox ?


/Staffan
 
ANNONS