Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dpi hos fotolabo

Produkter
(logga in för att koppla)

rickarddahlstrand

Aktiv medlem
Hej,

Var precis i faggorna att skicka iväg ännu en beställning till fotolabo via deras programvara när jag upptäckte att en av mina bilder såg riktigt risig ut i beskärverktyget. Jag gick in i Photoshop och såg att den var sparad som 72 dpi av någon anledning.

Min fråga till gänget är, vet någon om dpi inställningen ignoreras eller tas med i beräkningen när jag skickar bilder via fotolabo programmet?

Vet någon i sådana fall vilken dpi dom trycker med?

Hälsn, Rickard.
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Det spelar ingen roll vilken dpi som bilden är sparad i, det styrs ju av vilken storlek som du beställer den i.

Läs gärna Miperts artikel om dpi och liknande, du hittar den på förstasidan.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Kolla in följande tråd om kvaliten på Fotolabos digitala utskrifter. Men det är väl rimligt att de skriver ut i den dpi som är inställd för bilden. Annars är det ju meningslöst att ställa in dpi-talet överhuvudtaget. Men det kan väl sägas att det inte brukar bli så bra om bilden skrivs ut i 300 när den ligger i 72 dpi. Men det beror ju på storleken också som sagt.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=4920&highlight=fotolabo
 

kaw

Aktiv medlem
Tille skrev:
Annars är det ju meningslöst att ställa in dpi-talet överhuvudtaget.
Jomen det är ju just det det är! Bara tanken att labbet skulle beskära bilden alternativt inte fylla ut hela kopian bara för att man inte angett detta tal korrekt upplever jag som ganska förvirrad.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Glöm dpi-talet helt! Den information har inget att göra i bildfilen överhuvudtaget eftersom den är helt irrelevant.
Skicka in bildfilen som den är. Ju fler pixlar desto bättre. Hur många dpi det blir är ju helt avhängigt storleken på bilden. Jag skulle tro att själva printern ger en upplösning på cirkus 300dpi.
 

rideg

Avslutat medlemskap
För några veckor sedan frågade jag fotolabo om den maximala upplösningen som man kunde utnyttja, och fick då följande svar:

"Bästa kund,

Vi brukar rekommendera runt 150-200 dpi för att få bra resultat. Det är onödigt att använda över 254 dpi eftersom det är maxvärdet som vår
Online-maskin klarar av.

Med vänlig hälsning
FOTOLABO"
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Jag är helt övertygad om att dom kommer skriva ut bilden i det format som du själv valt, och till det kommer dom använda alla pixlar som du skickat med.

Tänk själv:

Du skickar en bild tagen med en Canon Eos D30.

Pixlar 2160 x 1440.

Om jag anger 72 dpi i bildinfon så skulle den bli
30 tum x 20 tum vilket är lika med 75 x 50 cm.

Men om jag beställer den som 20 x 30 hos Fotolabo så får jag den med exakt samma fil 20 x 30 cm och inget annat.

Den enda beskärning jag kan tänka mig att dom gör är om inte bilden stämmer överens med utskriftsformatet, alltså om jag exempelvis vill ha min ovan nämnda bild i t.ex 24 x 30 cm istället.
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Jag tog och kollade in deras hemsida för att få riktig klarhet i saken.

Du väljer ju först ett storleksformat och sedan kan du ju välja "beskära" för att se så att utskriften uppfyller dina förväntningar, då talar programmet om för dig om det blir vita kanter eller inte.

Så jag förstår inte längre ditt problem.
 

rickarddahlstrand

Aktiv medlem
Jag har märkt att programmet verkar skala ner bilderna när jag skickar.

Iallafall så går det mycket fortare för en 10x15 än en 50x75 bild.

Jag skickar en fråga till fotolabo och postar svaret här.

Rickard.
 

Jasse

Medlem
Högre dpi inte alltid bättre!

Att skriva ut bilder med högre upplösning (dpi) än vad skrivarens faktiska upplösning (dpi) är på ger som regel ett klart sämre resultat eftersom bilden då innehåller överflödig information.

Som regel kan sägas att en digital bild skall ha en upplösning motsvarande 45-75% av skrivarens, dvs. om skrivaren har en upplösning på 300dpi så bör bildens upplösning ligga mellan 135-225dpi för att ge ett bra resultat.

Personligen producerar jag alla mina bilder i 144dpi i avsedd utskriftsstorlek och det har hittils gett mycket klara och fina bilder.
 

jannedigital

Ny medlem
Ju högre upplösning på bilden du har ju mindre detaljer kan du upptäcka. Där jag lämnar mina bilder skriver de ut i 400 ppi om filen tillåter det. Jag har fått se kopior från 25 ppi till 400 (i steg om 50 ppi) och visst blir det skarpare med 400 än tex. 200. Skillnaden mellan 300 och 400 är inte så stor, men om det finns text i bilden så syns det väldigt tydligt.
 

Sidde

Aktiv medlem
otydligt?

jannedigital skrev: "Ju högre upplösning på bilden du har ju mindre detaljer kan du upptäcka."


Bara som en kontrollfråga så att "alla" (jag) hänger med:
Jag antar att du med "mindre detaljer" menar fysiskt mindre, dvs finare detaljer och inte "färre" detaljer.

/Anders
 

haze

Aktiv medlem
olika..

Det är ju också så, att i princip alla skrivare, plotters, rippar, bläck eller pulver, tolkar/konverterar bild/pixlarna till utskrifts/linjer olika beroende på mjukvaran som levererats till densamma. Skall du printa med bra resultat bör du testa olika upplösningar för bästa resultat på just den printer du använder som även sägs ovan. Det kan också ibland vara bättre att montera bilden i ett layoutprogram typ QuarkXpress och få andra utskriftsalternativ att tillgå. Helt riktigt är också att för mycket information skickad till en printer kan göra att utfallet försämras/förstärks och pixelformen/trappstegsformer blir tydligare på bilden.
 

rickarddahlstrand

Aktiv medlem
Hej,

Jag har varit i kontakt med Fotolabo ang. ränderna och har blivit lovad en djupare undersökning.

Jag skickade in en provbild som skulle framkallas och undersökas under luppen. Jag hör av mig..

Dessutom fick jag ett intressant svar när jag frågade om ramar. Jag gillar att lägga på 0,5 cm ram runt bilderna och oftast så får man tillbaka perfekta bilder med symetriska ramar men ibland så har bilderna misspass med flera mm.

Här är svaret:

Angående storleken på pappersbilderna så skrivs de ut på ark som är ca 50x75 cm och beskärs sedan till rätt storlek. Eftersom beskärningsmaskinen behöver en felmarginal på ca 0,5-1 mm på varje
sida kan den färdiga kopians storlek vara något mindre.

Rick.
 

kaw

Aktiv medlem
rickarddahlstrand skrev:
[...] beskärs sedan till rätt storlek.
Vansinnigt - man borde kunna välja bort beskärningen!

Jag trodde att kopiorna hade en bestämd storlek och att projiceringen var tvungen att göras lite större för att kopian garanterat skulle fyllas. Kan det vara så hos andra labb än Fotolabo kanske?


För övrigt måste jag bara påpeka att du råkade posta det här inlägget i fel tråd - du hade väl tänkt lägga det i Fotolabo igen.
 
ANNONS