Annons

Beställningsjobb, lagen och rätten till negativen

Produkter
(logga in för att koppla)

Gabi

Medlem
Hej!
Utförde nyligen ett beställningsjobb som bröllopsfotograf för en bekant. Bilderna blev bra och alla var nöjda och glada tills kunden hävdade sin rätt till negativen. Negativen har aldrig varit föremål för samtal då vi talat om jobbet. Jag föll som från skyarna då jag betraktat min rätt till negativen som självklar. Läxan har jag lärt mig: att noga gå igenom villkoren med kunden innan tagningen. Lagen bör jag dock bekanta mig bättre med, har jag fel i mitt antagande att fotografen alltid äger rätten till negativen om inget annat avtalats?
 

Darren

Aktiv medlem
Det tror jag är sant... Om inte specifikt avtalat så är det fotografen som äger negativen. Logiskt tänkt så borde det iaf vara så. Värt att kolla upp kanske..
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jo visst är dert så att fotografen äger negativen (om inget annat avtalats, som sagt). Men om kunden vill ha negativen så blir ju priset annat. Det är ju nämligen jobbet som sådant som genererar pengar. Alltså att få köpa bilden/bilderna.

Det är bara att kolla vilken porträttfotograf som helst. De får ju endast betalt för sitt arbete genom försäljning av bilder från fotojobbet.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Du äger tveklöst negativen!
Det du har tagit betalt för är din arbetstid, ditt kunnande och så vidare.
Önskar kunden köpa negativen av dig så skall du ta ett helt annat pris. Kom dock ihåg att kunden ju däremot kan återkomma till dig inom en ganska så lång framtid för att då beställa ytterligare kopior av bilderna så det gäller att du förvarar neggen på ett säkert sätt.
 

nonni

Ny medlem
Visst är det du som har rätten till negativen. Ta ett ordentligt pris ifall kunden vill ha negativen själv. Bara för jämförelsens skull berättar jag att vi tar 160 euro/12 negativ (6x6cm) ifall våra kunder vill köpa rätten till negativen. Om du inte har möjlighet till arkivering av negativen är det kanske trots allt smartast att sälja negativen. I Finland måste fotograferna spara negativen i 10 år, om inte annat avtalats...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Tanken bakom att reglerna är att fotografen anses som den som bäst kan förvara negativen samt att efterbeställning är en viktig inkomstkälla för porträttfotografer.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Det vore intressant att tillsammans utforma ett standardkontrakt för fotouppdrag, som vi kan publicera på Fotosidan för vidare nedtankning.

/e
 

Magnus Nyman

Aktiv medlem
Det finns nog kontrakt eller förslag på ca priser hos svenska fotografers förbund.
Kolla med dom om du är intresserad.
Men själv så tycker jag att varje uppdrag är en ny affär med nya villkor och priser.
Allt är ju förhandlingsbart.
MVH
Magnus
 

Eidegren

Medlem
du har rätten

Du har rätten till negativen.
Det finns ett domstolsutslag i ett fall där ett brudpar krävt negativen. Domstolen dömde att fotografen har rätt till negativen.
Låt brudparet gå till tingsrätten med ärendet om det är nödvändigt och be din advokat att ta fram domen.
 
ANNONS