Annons

Damm på sensorn eller objektiven?

Produkter
(logga in för att koppla)

lamotte

Aktiv medlem
Nu idag så testade jag att ta kort på himlen med bländare 22 med min nya E-500 och 14-45mm objektivet. När jag la in bilden i datorn så såg jag två små prickar i bilden. Jag tänkte att nu har jag fått damm på sensorn (trots olympus anti-dammsystem). Direkt efter så testade jag nu att ta en likadan bild fast med mitt andra objektiv, 40-150mm. Även där fanns det prickar, och nu var det tre stycken, varav 2 var ganska stora o svarta. Men dessa tre prickar satt inte på samma ställen som de prickarna på den första bilden.

Detta borde väl utesluta att det är damm på sensorn? Jag har tittat på objektiven (både fram och bak) men har inte kunnat se något uppenbart damm.

Jag testade även att ta samma kort med bländare 3,5 istället och då syntes inga spår efter prickarna.

Tips på vad jag kan göra för att få bort prickarna och om det är objektiven det är damm på hur ska jag göra i fortsättningen för att undvika damm på dessa?
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Hej,
Jag såg något liknande på min E-300.
Efter att jag putsat av frontlinsen (och UV filtret som jag satt dit) så var det OK igen.
Trodde också att det var damm, men det var nog trots allt bara kladd på gluggen.
Det sensordamm som jag sett på bilder från andra kameror är mycket tydligare - dammet blir väl liksom "kontaktkopierat" på sensorn.
/Jacob vP
 

lamotte

Aktiv medlem
Tack för lugnande svar :)

Nu har jag testat att ta fler kort med 40-150mm och då fanns det prickar kvar, men de satt på andra ställen än innan. Nu funderar jag på om det kan vara så enkelt att det enbart är smut på rutan som jag har tagit korten igenom? antar att jag får gå ut och testa utomhus ;)
 

lamotte

Aktiv medlem
Nu känner jag mig rätt dum, men jag testade iaf att gå ut och ta kort och nu fanns det inga prickar i bilden.

Skönt att det inte var något allvarligt då iaf :)
 

MichaelAlster

Aktiv medlem
Ja som alltid har problem,,,
Har samma sak här, fast med mitt 40-150, bländare 22. och jag ser dammkorn bakom frontlinsen.

Fast nu har ja kollat med mitt 14-45,,, är där med, måste var adamm på sensorn, är jag paranoid eller något?

har alltid problem ja:( tre döda lcd pixlar, en konstig rand vid kanten vid högre iso och nu detta? plus att mina favorit kamera är trasig. ah du.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Har du provat med en Hama 5610?

Två gånger på tre år har jag använt Hama 5610 på min E-300. Med den går det att jaga bort enventna dammpartiklar, om man blåser på riktigt frenetiskt med Hama-blåsan. Helt kliniskt rent blev det dock inte, jag har fortfarande en svag skuggning av något slag på ett ställe, men den syns inte vid f/22 på homogena ljusa bildytor, så inga problem. Kanske det är något fastkletat pollenkorn?

Jag brukar även blåsa rent AF-sensorn, eftersom den inte har någon ultraljud-rengöring.

Jag är dock mycket nöjd med hur bra sensorrengöringen fungerat under årens lopp.
 

Bilagor

MichaelAlster

Aktiv medlem
okej, tack för tipset: )
Men skit på mattskivan? är det bara att blåsa bort det med? eftersom att det är på själva "utsidan" av skivan.

Men det blir att köpa en liten blåsa.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
damm på mattskivan

Hama blåsbälgen går att använda till att blåsa bort smuts från mattskivan, om smutsen sitter på skivans utsida.

Jag har en E-300, som hade ett stort dammkorn *innanför* mattskivan. Tyvärr är denna mycket besvärligare att montera på en E-300/E-330 än på E-4x0/E-5x0, så jag avstod att rengöra densamma. Olympus rengjorde den åt mig, i samband med att jag bytte locket till CF-kortet. Nu är min E-300 som ny, men det var mycket irriterande med dammfläcken mitt i blickfånget under två års tid.

OBS! Se till att du inte berör mattskivan när du rengör den, den är mycket känslig. Sabbar du den, är det kanske ett bra incitament till att skaffa en sådan från KatzEye Optics, om du brukar fokusera manuellt.

Läste att du funderar på en förstorande ögonmussla. Lägg hellre pengarna på en mattskiva med mikroprismor och snittbild, en sådan har du mer nytta av. KatzEye med OptiBrite rekommenderas, vilket kan användas till både makrofoto och tillsammans med manuella gluggar.
 
ANNONS