Annons

får hon lägga upp mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

emmy

Ny medlem
hm. det här är kanske en tramsig fråga, men ändå. det är så att jag läser fotoB på gymnasiet, och min arma syster får allt som oftast stå modell. när jag visade resultaten från den senaste fotouppgiften för henne, tog hon helt enkelt alla bilder på sig själv och lade upp på sin sida, utan att ens nämna vem fotografen var. jag tar det inte så hemskt allvarligt, men jag är bara nyfiken på om det där med copyright gäller även om jag inte är nån proffsfotograf och även om bilderna föreställde henne?
 

mipert

Aktiv medlem
Nej, det får hon inte.

Du är upphovsman(person) och du bestämmer när, var och hur dina bilder visas.

Yrkesfotograf eller inte har ingen betydelse.

Däremot kan det vara så att du kan behöva hennes tillstånd för att publicera bilderna om de skall användas till reklam eller läggas ut på Internet (PUL).

Men, hon får inte göra som hon gjort.
 

J_Plupp

Aktiv medlem
(Obs ingen kritik mot dig i det här inlägget Emmy)

Emmy!
Du skriver i din medlemsprofil att du läser sista året på media med fotoinriktning.

Jag måste påstå att jag blev förvånad över din fråga, den borde ha besvarats i din utbildning för länge sen! Om inte borde du kritisera din utbildning! Upphovsrätt är ju väldigt viktig inom media.

/ En mycket förbryllad Johan...
 

emmy

Ny medlem
J_Plupp skrev:
(Obs ingen kritik mot dig i det här inlägget Emmy)

Emmy!
Du skriver i din medlemsprofil att du läser sista året på media med fotoinriktning.

Jag måste påstå att jag blev förvånad över din fråga, den borde ha besvarats i din utbildning för länge sen! Om inte borde du kritisera din utbildning! Upphovsrätt är ju väldigt viktig inom media.

/ En mycket förbryllad Johan...
Vi fick se en video från BLF förra veckan, det är nog den närmsta vi gått in på hur lagarna egentligen är. Men det var mer om hur det gick till när man skulle hyra bilder från bildarkiv och sådana saker. Inget ont om min lärare, men pedagogik är inte hans starka sida och ibland verkar det som att om vi vill veta nåt så får vi själva ta reda på det. Vi har frågat några gånger om man verkligen får göra si eller så, men aldrig fått några klara svar. Så det är ganska dåligt, ja.
 

mipert

Aktiv medlem
Dåligt verkar det tyvärr vara på många medieutbildningar.

Jag har en del kontakt med ungdomar som läser Fotografi A-C och jag känner ofta att mina skattepengar används på ett dåligt sett.

Detta med upphovsrätt (som ingår i Fotograf A) är ett exempel, mörkrum som är svartmålade är ett annat. MÅLA MÖRKRUM SVARTA! Fy tusan.

Det hedrar dig emmy, att du anstränger dig för att själv ta fram fakta.
 
ANNONS