Annons

Ögonmussla

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag undrar om någon köpt ögonmussla till sin E 500 och isåfall vilken ? EP 5 eller EP 6 eller ME 1 . Hur funger dom för o nackdel , Pris
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Kolla även in vad J. Andrzej Wrotniak skriver om sökartillbehören på:
Viewfinder Accessories for the Olympus E-300 and E-500

Cyberphoto har dessa tillbehör listade med priser för E-500:
  • Olympus EP-5 standard ögonmussla E-300, E-500 (reservdel)
  • Olympus EP-6 stor ögonmussla E-300, E-500
  • Olympus LBH-1 batterihållare för 3x CR123 till E-1, E-300, E-500
  • Olympus ME-1 ögonmussla med föstoring till E-300, E-500
Jag har en E-300, som jag haft i ett år. Jag funderar på en EP-5 till min E-300, för att enklare kunna byta till okularlocket vid fotande i starkt medljus och kameran på stativ. EP-5 är standard på E-500, kanske kan den större EP-6 vara bra för glasögonbärare på E-500?

Min E-300 blev julklapp till mig själv ifjol och jag har fotat mest med autofokusobjektiven till kameran. Vid de tillfällena fungerar E-300 sökaren utmärkt, jag ägnar mig åt komposition och exponering, medan kameran fixar fokusen. Med tidigare kameror hade jag problem med lutande horisonter, men det har jag sluppit med E-300. Jag tycker alltså att sökaren i min E-300 är bra, frånsett att jag måste flytta blicken för att se informationen till höger i sökaren.

Jag har ett antal gamla manuella objektiv för OM-systemet, som jag använder på E-300 tillsammans med en adapter. Sökarskivan i E-300 är inte utbytbar som i E-1:an, samt att den saknar snittbild, viket gör att det är svårt att ställa in skärpan manuellt, speciellt för de långa teleobjektiven med telekonverter. Jag har funderat på en VA-1 vinkelsökare, men tror den gör mest nytta tillsammans med en mattskiva på E-1. För foto med de gamla manuella objektiven, så verkar ME-1 vara ett intressantare tillbehör till min E-300. Jag skulle dock inte tro att jag ständigt kommer att använda ME-1 tillsammans med de nyare autofokus-objektiven, eftersom jag efter ett års fotande har vant mig med och är ganska nöjd med E-300 sökaren som den är.
 
tack för ditt svar
jag har precis beställt en E 500.
tycker det verkar intressant de du sa om konvertern för dina OM objektiv , funkar det bra ? har funderat i liknande banor .Vad fick du med för objektiv till din E 300 ?
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Zuiko Digital 14-45mm/f3.5-5.6

Kul att du har en E-500 på gång.

Man skulle nog behöva den något större och ljusare sökaren i E-1, som dessutom har bättre mattskivor. Det är marigt att manuellt ställa in skärpan, så därför har jag funderat på antingen en vinkelsökare eller nu hellre den nya ME-1. Trots allt så blev jag positivt förvånad över det goda resultatet med det manuella OM 50/3.5 makrot, se bilden på Förgätmigej & sexfotingen. Populärast att använda tillsammans med adaptern är gamla normaler, såsom OM 50/1.8. Vidare har jag ett gammalt OM 300/4.5 tele, som ger bra räckvidd, med eller utan telekonverter, se t.ex. bilden på Spökträdet.

Jag köpte min E-300 så fort den kom ut, så då fanns bara ett alternativ, nämligen ZD 14-45mm/f3.5-5.6. När jag såg vad kameran hade att ge, så köpte jag till ett vidvinkel, samt ett teleobjektiv. Några bilder med olika objektiv har jag lagt upp på MyFourThirds, där jag även angivit exponeringsdata för dessa.

Ref:
 
(konverter) jag menade adapter

Jag menade adapter (har fått teflonhjärna)
så du kunde använd dina gamla OM objektiv.Fungerar det bra ?
Jag ser att det ingår 3st CR123-batterier till min E 500 , man har väl hållt ner kostnaden genom att inte skicka med ett laddbart Li-Ion batteri med laddare . Vad har du/ ni andra för synpunkter på batterierna ?
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Olympus LBH-1 batterihållare för 3x CR123 till E-1, E-300, E-500.

Mellanpojken skrev:
Jag ser att det ingår 3st CR123-batterier till min E 500 , man har väl hållt ner kostnaden genom att inte skicka med ett laddbart Li-Ion batteri med laddare . Vad har du/ ni andra för synpunkter på batterierna ?
Du kan läsa några rekommendationer om batterier till E-500'an i en annan tråd här i detta forum:
Olympus E-500 kan antingen ta 1xBLM-1 eller 3xCR-123A batterier.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Ögonmusslor till E-300

Mellanpojken skrev:
Jag undrar om någon köpt ögonmussla till sin E 500 och isåfall vilken ? EP 5 eller EP 6 eller ME 1 . Hur funger dom för o nackdel , Pris
Min E-300 levererades med en diminutiv ögonmussla, EP-3, vilken inte ger något skydd för ströljus, samt är besvärlig att demontera/montera för att istället använda okularslutarlocket. Jag har därför numera införskaffat en EP-5 till min E-300, vilken är standard på E-500. Den större ögonmusslan EP-6 blir nog för stor för E-300, men passar utmärkt på en E-500.

För fotande med makro, samt med gamla manuella objektiv, så har jag även införskaffat en ME-1, vilken ger en sökarförstoring på 1.2x. Den fungerar utmärkt på min E-300 vid makro och manuellt foto. Dock skärmar den inte av för ströljus, vilket inte heller EP-3 gör.

Den mekaniskt välkonstruerade EP-5 rekommenderar jag till alla E-300 ägare, den är prisvärd och kostar t.ex. 89 SEK på Cyberphoto. ME-1 håller hög klass, både mekaniskt och optiskt och kostar därefter.

Ref:
 

Bilagor

Hampus Lindvall

Aktiv medlem
Setet från KPS var nytt för mig och ser j*vligt intressant ut, trodde att ME-1 var ända lösningen.. någon som har testat detta set?
Finns det andra som tillverkar liknande?
 

matti

Aktiv medlem
Tyckte också denna KPS-sökarlupp såg intressant ut. Köpte nyligen en E-500 och beställde en ME-1 samtidigt. Skickade emellertid direkt tillbaka ME-1:an. Dels var inte den lilla sökarbilden på E-500:an så "hemsk" som det talats om. Visst, bilden är ganska liten men den är ljus, klar och skarp från kant till kant. Ögonavståndet är också ganska väl tilltaget. Med ME-1 blev sökarbilden större men jag kunde inte tolerera oskärpan och distortionen i kanterna av sökarbilden. Undrar om KPS-musslan är bättre optiskt!??? Ögonavståndet blev också riktigt dåligt, funkar inte alls med glasögon. Jag har oftast linser men känns ändå avigt att alltid behöva trycka ögat dikt an mot ögonmusslan för att få full bild. KPS-musslan verkar ju också ha samma dåliga ögonavstånd (ofrånkomligt?) så jag har inte bestämt om jag skall beställa någon ännu.

Någon som vet om sökaren på E-400 är annorlunda än E-500. Det ser ju ut som den "putar ut" längre i orginalutförande så det kanske är något förstorande linssystem inbyggt!???

mvh / Matti
 

Knight Palm

Aktiv medlem
matti skrev:
Med ME-1 blev sökarbilden större men jag kunde inte tolerera oskärpan och distortionen i kanterna av sökarbilden. Ögonavståndet blev också riktigt dåligt, funkar inte alls med glasögon.

Någon som vet om sökaren på E-400 är annorlunda än E-500.
Först, jag kan inte heller rekommendera ME-1 tillsammans med glasögon.

Som synes är gamla trotjänaren E-300 den Olympus kamera som har den största sökarförstoringen (1.0x) av alla i 4/3 systemet. Kanske är det också därför som jag också tycker att sökarförstoraren ME-1 jämförelsevis fungerar bra på min E-300. Nackdelen är att sökarbilden i E-300 är väsentligt mörkare än hos E-1, men även något mörkare i jämförelse med E-500 och förmodligen även jämförd med nya E-400. Den största nackdelen med sökaren i E-300 är att den bara visar 94% och jämförd med sökaren i E-1 som visar hela 100% betyder det att största sökarbilden (100% x 0.96) har ändå kultkameran E-1. Nya E-400 har något större sökarbild än E-500 men med samma täckning. Längsta betraktningsavståndet och därmed något bättre för glasögonbärare har E-1 och E-300 (20mm) medan E-400 har det kortaste (14mm).

E-1
Eye level Pentaprism type Optical View Finder
Viewfield Coverage Approx. 100%
Magnification Approx. x 0.96 with 50 mm Lens set to infinity on -1 diopters
Eye Point 20mm
Diopter Adjustment Built-in type -3.0 to +1.0 dioptres
Focusing Screen Interchangeable type, FS-1 supplied

E-300
Eye-level TTL Optical Porro Finder
Field of view Approx. 94%
Magnification Approx. 1.0x with a 50mm lens set to infinity at -1 diopters
Eye point 20mm at -1 dioptres
Diopter adjustment Built-in type -3.0 to + 1.0 dioptres
Focusing screen Fixed type (Neo Lumi-Micron Mat screen)

E-330
Eye-level TTL Optical Porro mirror type finder.
Field of view Approx. 95%.
Magnification Approx. 0.93x with a 50mm lens set to infinity at -1 dioptres
Eye point Approx. 18mm at -1 dioptres.
Diopter adjustment Built-in type -3.0 to +1.0 dioptres
Focusing screen Fixed type (Neo Lumi-Micron Mat screen)

E-400
Eye-level single-lens view finder
Field of view Approx. 95 %
Magnification Approx. 0,92 x with a 50mm lens set to infinity at -1 dioptres
Eye point 14 mm at -1 dioptres
Diopter adjustment Built-in type -3.0 to +1.0 dioptres
Focusing Screen Fixed type (Neo Lumi-Micron Mat Screen)

E-500
Eye-level TTL Penta mirror type optical view finder
Field of view Approx. 95%.
Magnification Approx. 0.9x with a 50mm lens set to infinity at -1 dioptres
Eye point Approx. 16 mm at -1 dioptres.
Diopter adjustment Built-in type -3.0 to +1.0 dioptres
Focusing Screen Fixed type (Neo Lumi-Micron Mat Screen)

Ref
 

Pupillen

Aktiv medlem
Det kan vara på sin plats med en liten varning här eftersom det förr i världen var brukligt att ange förstoringsgraden med ett vanligt normalobjektiv på kameran. Numera har man istället börjat ange vilken förstoringsgrad man får med ett teleobjektiv på kameran. Detta kan vara mycket missvisande om man är van vid det gamla sättet att ange sökarförstoringar.

Om man t ex jämför med en gammal OM-1 så visar den 97 % och förstorar 0,92 ggr med en 50 mm NORMAL, med ett 100 mm TELE (d v s samma motivvinkel som 50 mm till 4/3-formatet) blir däremot sökarförstoringen hela 1,84 ggr.
 
ANNONS