Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utmaning - Uppsala

Produkter
(logga in för att koppla)

l-malmqvist

Aktiv medlem
Dags för oss Uppsalabor att tävla!

Den här tråden är en stadsutmaning av välkänt slag för de som följt Boråsutmaningen -- leta upp stället där senaste bilden togs, ta en egen bild ur så lika vinkel som möjligt och posta.

Då äger du rätt att därefter posta en egen bild, givetvis nytagen i Uppsala. Reglerna följer nedan.

1. Har inget svar/inget rätt svar inkommit på 2 veckor anses bilden för svår och senaste bildpostare måste posta en ny bild.

2. Bilder till tråden skall tas ur så lika vinkel som möjligt som originalbilden. Detta är en del av utmaningen. Färger och kontrast spelar mindre roll.

3. När du postar en bild som du tror/vet är rätt, skriv gärna var den är tagen/vad den föreställer.

4. Tävlingen avgränsas geografiskt till innerstaden och de tätbebyggda områdena i direkt anslutning. En tanke med utmaningen är att hitta ovanliga platser i/nära innerstaden.

Första (lätta) bilden (gäller till den 27 Dec.):
 

Bilagor

l-malmqvist

Aktiv medlem
Kul att tråden vaknade igen! Förra bilden är tagen utanför restaurang Domtrappkällaren. Vi kör en lite lättare bild för att komma igång, ut och fota! Bilden gäller - om ingen gissar rätt - till den 22 Jan.:
 

Bilagor

Kristofer F

Medlem
Oj då, hade missat att du fotat på högkant. Klantigt. Är det godkänt i alla fall? Motivet är Grand Hotell Hörnet i korsningen Bangårdsgatan/Östra Ågatan.
 

Bilagor

Kristofer F

Medlem
Här kommer min utmaning. Kortet är taget igår innan det började töa, men förhoppningsvis ska det gå att känna igen platsen ändå. Med två veckors betänketid blir slutdatum 25 januari. Lycka till!

Är det förresten någon som kan ge något tips om hur man kan komprimera bilderna så här mycket utan att det blir en massa konstiga artefakter?
 

Bilagor

Jive

Aktiv medlem
Kristofer F skrev:
Här kommer min utmaning. Kortet är taget igår innan det började töa, men förhoppningsvis ska det gå att känna igen platsen ändå. Med två veckors betänketid blir slutdatum 25 januari. Lycka till!

Är det förresten någon som kan ge något tips om hur man kan komprimera bilderna så här mycket utan att det blir en massa konstiga artefakter?
Det här kan ju vara var som helst ju!
 

Kristofer F

Medlem
Om ni tycker att det är för svårt så kan jag ju byta bild. Borde dock gå att ta på husen i bakgrunden och trädens placering, plus det faktum att det är centralt.
 

l-malmqvist

Aktiv medlem
Kristofer F skrev:
Är det förresten någon som kan ge något tips om hur man kan komprimera bilderna så här mycket utan att det blir en massa konstiga artefakter?
Om du kör Photoshop så funkar det bra att minska med "Bicubic" och sedan skärpa med "Oskarp mask", 250-500%, radie 0,2. Spara med "Spara för webb...", anpassa för filstorlek 55 kb. Så brukar jag göra.
 

pial

Aktiv medlem
Kul trad!
Jag vet var det ar, jag vet var det ar!
Men jag kan tyvarr bara delta mentalt eftersom jag ar i landsflykt... Ska folja ert fotande! :)
 

k-oskarina

Aktiv medlem
Vill berömma bilden...nej fotografen. Fint ljus...trodde jag visste precis var...men sen stämde det inte...funderar lite. Stackars Pia som vet och inte har möjlighet. Hon kan väl få fota något relativt likartat där borta västerut, alltså lite särskilda regler för henne. ;-)
 

k-oskarina

Aktiv medlem
Vilken stress...nu verkar vi ha kommit in på sport(sl)iga sammanhang. Vilket fint fotoväder det verkar bli idag också. :-(
 
ANNONS