Annons

Hur ska jag tolka bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke K

Aktiv medlem
Hej!
Jag hoppas att jag la denna fråga i rätt forum.
Undrar hur man ska bli bra på att tolka/bedöma bilder.
Eftersom man är amatör själv,tycker jag det är svårt
men vill lära mig.
Vad sak man titta efter och hur vet jag vad som bra/ dåligt på en bild.Hur ska jag tolka en bild?
vad är det som bestämmer att en bild är bra eller mindre bra? Tanken är mest för mig själv och mina bilder, men det känns svårt att bedömma andras bilder när man är osäker själv.Mycket frågor vart det hoppas det är någon som har något svar...
Hälsningar
Mikael (amatör)
 

Diiva

Avslutat medlemskap
Jag tycker du ska följa ditt hjärta och dina ögon, titta på bilder, en massa bilder. Efter en del bilder kommer du att förstå vilka bilder som tilltalar dig. Då kan du ägna lite mer tid åt dem bilderna, vad är det som tilltalar dig? Vad faller dig i smaken just då och varför osv
Jag tror att efter ett tag fastnar du i några kategorier, ett tag senare går du till andra kategorier, sen tillbaka, sen blandar du osv...jag menar, det finns inga regler.
lite tips:
1) titta på en massa bilder
2) ge gärna kommentarer, nöj dig inte med korta, försök gärna formulera vad du gillar eller ogillar med bilderna så lär du dig själv på vägen. Det lär en att formulera vad man vill, vad man tycker om mm i en bild.
3) Fota själv, testa dina tankar och teorier.
4) När du tittar på bilder kan du både titta på vilka tankar och känslor du får. Du kan även studera tekniken, hur den har använts för att förmedla något.
5) När du tittar på en bild, tänk om du hade kunnat/velat göra det på annat sätt och varför. Testa och ta bilden på ditt sätt. Återkom till bilden och jämför.

Finns även artiklar här på fotosidan som handlar om att ge kommentarer, kan vara passande i sammanhanget:
http://www.fotosidan.se/cldoc/4327.htm

Hoppas du får lite nya tankar...
Lycka till!
Johan
 

Micke K

Aktiv medlem
Tack!
Johan, jo nu får jag lite nya tankar.
Det är kanske som det är med konst, vi har alla olika uppfattningar och var och en tolkar bilderna på sitt eget sätt?
 

l-malmqvist

Aktiv medlem
Micke K skrev:
Hej!
Jag hoppas att jag la denna fråga i rätt forum.
Undrar hur man ska bli bra på att tolka/bedöma bilder.
Eftersom man är amatör själv,tycker jag det är svårt
men vill lära mig.
Vad sak man titta efter och hur vet jag vad som bra/ dåligt på en bild.Hur ska jag tolka en bild?
vad är det som bestämmer att en bild är bra eller mindre bra? Tanken är mest för mig själv och mina bilder, men det känns svårt att bedömma andras bilder när man är osäker själv.Mycket frågor vart det hoppas det är någon som har något svar...
Hälsningar
Mikael (amatör)
Du behöver inte vara osäker längre! Här har du min guide till hur bra bilder är -- skriv gärna ut och ta med på utställningar. OBS! Skämt!

1. Bilder tagna av kända fotografer är alltid bättre än de tagna av okända.

2. Svartvita bilder är bättre än färgbilder.

3. Bilder föreställande katastrof(krig)/sjuka/döende är alltid bra oavsett hur dåliga de är.

4. Suddiga bilder är bra om de är på naturmotiv.

5. Barn och katter är aldrig bra men mycket populära.

Skämt åsido, gillar du bilden så är den bra, Punkt Slut. En bild är bra om den uppfyller sitt syfte.
 

StanleyMedia

Aktiv medlem
Micke K skrev:
hur man ska bli bra på att tolka/bedöma bilder.
Att tolka bilder och att bedöma dem är väl två olika saker. Tolkning är att läsa bildens budskap och innehåll medan bedömning är mer av betygsättning.

Det finns böcker som ger grunderna i bildanalys (=tolkning) men när det gäller betygsättning är det mer subjektivt.

När du reagerar på en bild för att den är bra, fråga dig då varför du tycker om den. Då samlar du på dig de ”bra-faktorer” som du går efter. Och det blir lättare att själv åstadkomma samma sak.
 

Danyael_X

Aktiv medlem
Hej!

Om du vill ha tipps på bra böcker i bildanalys så komemr här några som är riktigt bra.

Paul Frosh
The Image Factory

Liz Wells (ed.)
Photography: A Critical Introduction

Sturken & Cartwright
Visual Culture

och vad du än gör så undvik Jan Gunnar Sjölins bok Bild Analys, man kan sammanfatta den boken på en fyra fem sidor. Att han på allvar fick skriva den teoridelen på det sättet som han har gjort är obegripligt. Det är den jobbigaste boken jag läst sen Konst som Varuform av Torsten Weimark. Casestudy delen är väll ok, men teoridelen suger. Läs då nåt av Pierce eller Barthes eller Panofsky. Det ger mer.

Chris
 
ANNONS