Annons

scanna in mellanformat neg och vända?

Produkter
(logga in för att koppla)

aleklint

Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar om det är någon som vet om det funkar att scanna in ett mellanformat neg (6,6) på vanlig flatbädds scanner och sedan invertera det i photoshop. Funkar det? Blir det oskarpt eller andra konstigheter?
Vore ju smidigt annars...
/Mats
 

jpx

Aktiv medlem
För det första måste negativet genomlysas, så har du inget s.k. "dialock" med lampa får du inget vettigt resultat.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Scanna mellanformat är ett bekymmer. En neg.scanner för 6x6 kostar en hel förmögenhet (30-40kkr, minst). Ett hyfsat alternativ är en scanner med sk. dialock. De kostar "bara" några tusingar.
Jag är tveksam om du kan köpa ett separat dialock. Resultatet blir i bästa fall bara OK. Inte alls perfekt alltså. Synd om man plåtat med dyr kamera för den höga kvalitetens skull...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
I programvara brukar en omvändningsfunktion finnas. Annars krävs det stora färgjusteringar eftersom negativfärgfilm har en kraftigt gulfärgd filmbas.
 

HeBl

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Resultatet blir i bästa fall bara OK. Inte alls perfekt alltså. Synd om man plåtat med dyr kamera för den höga kvalitetens skull...
Gäller detta om man köper separat dialock till en billig scanner? Min far har en Canon 1210 Fu eller något liknande, är det någon idé att scanna neg färgfilm i den? Det blir ju hygglig kvalle om man kör sv/v.
 

catweazle

Aktiv medlem
Använder en HP scanjet 7400C och det funkar bra, finns till flera olika negstorlekar men inte till Just mellanformat. Men jag brukar täcka runt om så att det funkar. Priset för den, runt 5000 tror jag det var. För ett halv år sen.
Men du måste genom lysa bilden för att kunna se något när du scannar in den så dialocken är ett måste.

Annars kan du ju gå in på någon fotobutik och be om råd.
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Här kommer en bild skannad med HP7400c. 120 film 6x6.
Skannad 150% 200 dpi.
Sparad i Photoshop för webben, kvalite 75.
Bilden är helt oredigerad.
Har gjort en svart mask som passar 120 filmen.
 
Senast ändrad:

aleklint

Aktiv medlem
Är det ett neg. eller är det ett dia som du har scannat in Hasse? Min tanke från början var ju att man skulle scanna in en negativ film och sedan invertera till en positiv bild i photoshop...
Men det funkar nog inte på färg film i och med färgen på emulsionen.
Nån som har provat med svartvitt??
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Allt går. Skannar du färgnegativ måste du bara justera bort orangemasken i Photoshop innan du vänder på bilden. Men enklast är naturligtvis att använda ett program som är speciellt till för det. Alla skannerdrivrutiner till skannrar som klarar transparenta original har den funktionen.
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
aleklint skrev:
Är det ett neg. eller är det ett dia som du har scannat in Hasse? Nån som har provat med svartvitt??
Jag skannade med den ljusboxen som hör till skannern. I programvaran talar du om om du skannar positiv/negativ film, färg eller svartvit. Fungerar bra med alla varianter.
Med andra ord du skannar all film som finns, 24x36 upp till bladfilm.
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
aleklint skrev:
sedan invertera till en positiv bild i photoshop...
Men det funkar nog inte på färg film i och med färgen på emulsionen.
Skannerns mjukvara skannar alla sorters film och man behöver inte vända bildeni ett bildbehandlingsprogram eller justera för filmers orangemask.
 

HeBl

Aktiv medlem
Hasse Lundberg skrev:

Skannerns mjukvara skannar alla sorters film och man behöver inte vända bildeni ett bildbehandlingsprogram eller justera för filmers orangemask.
Just det, i Canons mjukvara kan du välja vilket format (dia pos, färg neg eller svartvit osv) du vill scanna och sedan är det bara att köra, det vill säga du får ut ett positivt resultat, dvs om det är en bra bild:)
 
ANNONS