Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KÖP INTE "billiga" kameror på Kanarieöarna

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Vill bara varna alla eventuella resenärer till Kanarieöarna - låt er inte bli lurade av de skickliga indiska "säljarna" i alla kamerabutiker som florerar på öarna. Dom manipulerar, trixar, vränger och vrider på verkligenheten så att man till slut inte vet vad man vill ha. Prisuppgifterna svänger kraftigt och när det sedan sker ett köp, så är det oftast en fakemodell, eller en modell till ett kraftigt överpris.

Jag visste vilken kamera jag ville ha (Dynax 5D) och blev ena dagen erbjuden att köpa den för ca 475 Euro - billigt å bra. Dagen efter kostade den 550. Sedan var den visst uppe i 715 ett tag. När jag frågade butiksinnehaveren "Do you even have this camera at all?" blev svaret..yes...in a few days my friend! Jag vände på klacken och insåg att det är extremt skum verksamhet.

ALLT är ren bullshit...har hört om folk som blivit rejält lurade. Så alltså....akta er!!
 

Martin F

Aktiv medlem
Håller med. Ofta tjuv- och rackarspel i de där butikerna. Har själv varit inne ett par gånger och genomskådat en del bluffar. Skulle aldrig i livet köpa nåt där eftersom jag utgår ifrån att det är bluff, tyvärr.

En bekant blev grundlurad och misstänker att han även blev drogad i en av kameraaffärerna på Kanarieöarna.

Blev bjuden på te och hade sedan betalat närmare 5000 för en digitalkamera/videokamera som jag inte ens hade gett 99:- för. Upplösning ca 200*150 pixlar. De lurade bland annat på honom ett 64Mb Sd-kort för 800 kronor.

Mannen ifråga är pensionär och kan inget om kameror, men han sade att han hade antagligen inte gått på det i vanliga fall. Han kände sig konstig efter att ha druckit det där teet.
 

kpt

Aktiv medlem
Det finns mig veterligen bara en "vanlig" affär på Kanarieöarna och den heter Visanta. Alla de andra jag sett har varit rena skämtet.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Viss är de helt värdelösa att köpa kameror av. Men som du säger att de oftast får en fake modell av kameran är ju inte sant. Vare sig det är Dynax 5D eller andra system kameror så har de inte fake modeller.........de lurar dig på alla möjliga vis men de bygger inte egna kameror :)

Och man måste vara mycket okunnig och ganska dum för att bli lurad. Man köper inget av den typen av försäljare här hemma så varför göra det i andra länder
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Visst har de fake modeller. Har läst åtskilliga inlägg på diskussionsforum runtom om folk som fått fingra på äkta vara från skyltfönstret för att sedan erhålla en välgjord och välförpackad kopia som inte ens är värd hälften.

Till en början ser affärerna hyffsat seriösa ut - dom ligger synligt och väl belysta på öppna huvudgator och turiststråk. Det står oftast på researrangörernas hemsidor att elektronik i allmänhet och digitalkameror i synnerhet är billigt på Kanarieöarna. Uppenbarligen finns det många som blivit lurade så jag tyckte det vore på sin plats att upplysa folk som inte känner till detta.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag har bott på Teneriffa i många år, och håller med: många av affärerna som vänder sig till turister säljer saker som jag inte skulle köpa. Därmed inte sagt att alla gör det, men mitt intryck är att det är väldigt sparsamt med undantagen.

Däremot vet jag en affär som säljer 'schyssta' prylar: Virginia. Den ligger någonstans i Santa Cruz (största staden på Teneriffa), jag minns bara inte adressen. Det är en affär som i första hand vänder sig till de bofasta. Nu är det dock ett tag sedan jag var där sist (2002), så ni bör vara observanta. Och ni skall inte vänta er att försäljarna kan särskilt mycket engelska...
 

Petlan

Aktiv medlem
Jag kommer aldrig att glömma den gången kompisen skulle köpa en kamera när vi var på Kanarieöarna i början på 80-talet. Han behövde en billig kompaktkamera för att knäppa lite kort när vi var där. Vi var in i en fotoaffär och fick lite kompakter förevisade. Han bestämde sig för en liten svart Canon för nån femhundring. När vi kom ut på gatan och kompisen synade sitt fynd lite närmare, hajade han till och frågade: "Inte stavas väl Canon med två n"? Cannon alltså... Vi vek oss dubbla av skratt båda två, fanns inget annat att göra..

Sedan köpte han en Pentax i stället.. Cannonen fick nån släkting. Blev tydligen helt OK bilder med den i alla fall. Såg senare många exempel på bondfångeri, typ Panasoanic, Panascanic o.s.v. Lätt avvikande stavningar, lätt att missa när försäljarna stressar på en.
 

thompan

Aktiv medlem
en kompis köpte en kamera som hette fujiama eller liknande.vilket han trodde var en fuji. han tyckte inte den fungerade så bra, framförallt inte med blixten, så han gick till en fotohandlare i sta´n för att se om dom kunde göra något åt det. det kunde dom inte, men dom skrattade gott åt de....

ganska konstig att inte myndigheterna i dessa länder gör något åt detta. om de dessutom kanske är EU-länder.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
hbengtsson skrev:
Visst har de fake modeller. Har läst åtskilliga inlägg på diskussionsforum runtom om folk som fått fingra på äkta vara från skyltfönstret för att sedan erhålla en välgjord och välförpackad kopia som inte ens är värd hälften.

Till en början ser affärerna hyffsat seriösa ut - dom ligger synligt och väl belysta på öppna huvudgator och turiststråk. Det står oftast på researrangörernas hemsidor att elektronik i allmänhet och digitalkameror i synnerhet är billigt på Kanarieöarna. Uppenbarligen finns det många som blivit lurade så jag tyckte det vore på sin plats att upplysa folk som inte känner till detta.
Har läst samma saker om fake kameror i Bangkok. Och även där är det en myt och påhittad story. Du har hört rykte och läst i olika forum men aldrig köpt någon :)
Det är inte riktigt samma sak att sy upp ett par jeans och skriva Levis eller en pike tröja med Lacoste namn. Att bygga egna digitala system kameror är lite annorlunda.
 

kpt

Aktiv medlem
thompan skrev:
ganska konstig att inte myndigheterna i dessa länder gör något åt detta. om de dessutom kanske är EU-länder.
För ett par år sedan läste jag om en väletablerad brittisk fotoaffär (Jessops, har jag för mig) som hade problem med att det fanns lurendrejar-butiker med samma namn på Kanarieöarna. De skrev på sin hemsida och varnade folk, men sa att de kunde inte göra annat än att förlita sig på det långsamma spanska rättssystemet. När dom efter ett par år lyckats stänga en butik så öppnar en annan, och så håller dom på.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Lars, varför skulle det inte finnas fake kameror på marknaden? Jag menar naturligtvis inte att butikerna sätter ihop egna kameror. Jag vet att JVC har problem med en videokamera som heter "MX JVC". Detta är en fullt fungerade digital videokamera, och för ett otränat öga ser den precis ut som en JVC - det är dock inget annat än rent skräp.

Uppenbarligen finns det resurser att skapa fungerande produkter i syfte att lura folk, så jag är övertygad om att det även finns skitstövlar som rakt upp och ner kan pilla dit en "original" logga också. Nej, jag har inte sett det själv, men jag har heller ingen andledning till att tvivla.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
hbengtsson skrev:
Lars, varför skulle det inte finnas fake kameror på marknaden? Jag menar naturligtvis inte att butikerna sätter ihop egna kameror. Jag vet att JVC har problem med en videokamera som heter "MX JVC". Detta är en fullt fungerade digital videokamera, och för ett otränat öga ser den precis ut som en JVC - det är dock inget annat än rent skräp.

Uppenbarligen finns det resurser att skapa fungerande produkter i syfte att lura folk, så jag är övertygad om att det även finns skitstövlar som rakt upp och ner kan pilla dit en "original" logga också. Nej, jag har inte sett det själv, men jag har heller ingen andledning till att tvivla.
Man har hört om det. Man har läst om de fakade digitala system-kamerorna på internet. Men ingen har visat upp en ännu. Det hade direkt kommit upp en massa bilder på alla olika foto-forum om någon hade köpt dessa kameror.
Jag har läst flera gånger här på fotosidan om fake från Bangkok. Själv bor jag flera månader om året där och vet att det inte finns några i Bangkok.
Och det gäller ju inte att pilla dit en original logga som du skriver. Ska man sälja en "fake 20D" så går det ju inte att sätta dit en 20D logga på en helt annan kamera. Den ska ju givetvis se likadan ut om man ska kunna lura folk.
 

Lasse H

Aktiv medlem
En oteknisk kompis till mig kom hem från kanarieöarna och visade stolt upp sitt "klipp" för mig.

En videokamera "den zeenaste" modellen han prutat ner från 5 000 kr till 2 000 kr.

Bara det en bedrift ju.

Minns inte vad det helt okända märket hette.

Plastig till max och helt utan optisk zoom.

Den spelade in på SD kort och klarade att spela in 45 minuter(!) på ett 64 Mb kort.

Jag iddes inte ens titta på resultatet på TV utan informerade honom om att det inte direkt var något klipp han gjort och att kameran inte var något bra.

Han trodde mig inte utan menade att det var toppkvalité på bilden och att den visst var värd 2000 ny i kartong ju.

Sedan gav han bort den till sin förra fru och vi har inte talat mer om den saken.
 

Lasse H

Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
. Man har läst om de fakade digitala system-kamerorna på internet. Men ingen har visat upp en ännu. Det hade direkt kommit upp en massa bilder på alla olika foto-forum om någon hade köpt dessa kameror.
Nä, inte ens på Blocket eller Tradera har dom visat sig vad jag vet.

Får väl se när Canomatica "goes digital".

Fast dom har ju ännu inte ens hunnit ikapp analogt förstås.....:)
 
ANNONS