Annons

Minolta Autocord

Produkter
(logga in för att koppla)

inge

Aktiv medlem
Har fått en gammal Minolta Autocord citizen-MVL 6X6 med Rokkor 1:3,5 75 mm optik någon som kan säga om det är något att fotografera med och om skärpan blir bra.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Kör hårt!

Absolut en kamera att använda. Optiken har gott rykte, men bör kanske bländas ner till f/8 för att göra som bäst ifrån sig. Motljusskydd rekommenderas också. Dessutom är det trevligt att fotografera med tvåögda spegelreflexer, de är tysta, har blixtsynk på alla slutartider och härliga mattskivesökare.

Jag har ingen Autocord själv, däremot föregångaren Minoltacord från 1953, och den lämnar ifrån sig underbara negativ. Jag har provat att förstora till 50x50 cm från T-Max 100 och fått mycket skarpa och fina kopior.

Jag tror att du kan hitta en del info om din gamla goding på people.smu.edu/rmonagha/mf.

//Jim
 

Sumpen

Aktiv medlem
Kul med gamla kameror! Jag brukar kolla på Photo.net om jag vill ha åsikter och erfarenheter om film, kameror, stativ etc. Gjorde en sökning där på "minolta autocord" och det dök upp några strängar om den kameran. Pröva på Photo.net.

/Erik
 

Sumpen

Aktiv medlem
Gjorde en snabbsökning på nätet och hittade denna informativa sida. Vill du veta vilken version du har och när den är tillverkad? Kolla då här.

/Erik
 
ANNONS