Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nyfiken på intryck av HM-kampanj

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffan

Aktiv medlem
Jag reagerade negativt när jag såg bilderna första gången. Sökta poser och drogade blickar. Men det kanske ligger i tiden...... Å andra sidan lite omväxling efter bilder på Persson, Lundgren & co.


/Staffan
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Otroligt intetsägande bilder egentligen, men de känns fototekniskt väl genomarbetade. Motiv, färgval och poser däremot skapar hos mig ingen nyfikenhet eller intresse att fastna i bilden.
Synd att det fortvarande ska vara så inne med drogade blickar, det finns inget vackert eller intressefångande i det.
 

gors

Aktiv medlem
Det är lustigt att du skulle fråga. Jag tänkte faktiskt två tankar om den här kampanjen så sent som igår.

Först tänkte jag att "undrar om H&M lägger in lite tristare kampanjer då och då för att kunna ha något mer politiskt korrekt att peka på när kritiken på julkampanjen (som väl ofta är ganska avklädd) kommer."

Fast det tror jag väl egentligen inte. Eller?

Min andra tanke var att ljussättningen var överraskande mycket "old school". Sedan såg jag på webbplatsen att det var Richard Avedon som tagit bilderna, och då var det ju inte så konstigt. Richard Avedon närmar sig väl de 80?
 

mipert

Aktiv medlem
Förmodligen är det 8x10" som är formatet.

När Avedon fotograferar använder han olika format (aldrig småbild) och för liknande jobb har han använt bladfilm av den storleken.
 

skelett

Aktiv medlem
Han lär använda mellanformat med autofokus. Den här typen av fotografi handlar om teknik till 25% men resten är socialt.
 

raderad medlem

Aktiv medlem
Jag tycker också att den är trist gjord. Fruktansvärt tråkiga färger... helt ospännande. Undrar om gors har kommit dem på spåren.

Men varför Peter Stormare? Förra året var det väl Steve Buschemi? Inga manliga sexsymboler direkt. Men dom har väl valt män som andra män ser upp till antar jag, istället för män som kvinnor gillar. Det kanske ligger i tiden nu när män börjar köpa kläder själva istället för att låta frun göra det... inte vet jag.
 

mipert

Aktiv medlem
Att använda sig av ”icke attraktiva” modeller kan vara smart.

”Titta vá vass Steve ser ut i den kostymen”!

”Visst, och han är ju ändå ingen snygging”.

Men visst är kampanjen tråkig.

Stormare är en trist typ.
Tjejen är oattraktiv.
Poserna är teatraliska (i negativ bemärkelse).
Ljuset är New York på åttiotalet.
Men, skarpt är det.
Och lite ovanligt att använda både manlig och kvinnlig modell i en kampanj.

Jag köpte två T-shirts från H&M i dag.
 

Copy_Con

Aktiv medlem
om man talar om Ljussättningen så är det väl mer eller mindre "Postorderljus". Sen om man tycker om det... smaksak...
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Intetsägande bilder.

Jag tycker inte heller att bilderna är bra.
Tradigt ljus, för neutrala färger och tradig modell (Stormare).

Tycker bara det är synd att H & M Inte kontaktade mig så jag kunde visa dem lite "riktiga" mode-bilder.


Niklas, i kalsonger av märket LOGG
 

Walkerboh

Aktiv medlem
Jaha då var man ensam att tycka om Stormare som modell då.
Jag gillar specielt Peter i den vita skjortan den ger ett fint uttyck.

Tittar mycket hellre på Stormare som modell än intesägande "ken-dockor" som är så vanligt i reklamen.
 

pellapoo

Aktiv medlem
Personligen så tyckte jag att HM bilderna var bättre än vad dom brukar vara.

Det verkar som om Åsa vill få fram att bilderna är kvinnoförnedrande (som vanligt), själv är jag nyfiken på hur..

Den bilden där stormare är bakom kvinnan och håller händerna i en slags Jungfru maria pose är genial tycker jag.... men det var den enda som jag riktigt gillade.
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Naturligtvis är bilderna skit, som vanligt. Tyskan ser ju drogad ut, och Stormare liknar mest en förrymd fånge från Kumlaanstalten.
Härligt att ha någonting att reta upp sig på.
 

Guffa

Aktiv medlem
Försökte titta på bilderna på den sidan, men det var svårt. Irriterade mig på sidans funktionalitet istället. Började med att stänga av det monotona ljudet av dålig kvalitet, och blev oerhört irriterad när det inte slutade direkt, utan tonade ut sakta sakta sakta sakta...

Varför måste alla hitta på ett nytt sätt att navigera? Varför inte använda något som fungerar?

Och så måste bilderna naturligtvis röra på sig. Ryckigt värre, man kan inte se bilden riktigt innan den har stannat, och då försvinner den. Varför kan inte jag få välja när jag har tittat färdigt på bilderna, tror de inte att bilderna duger att titta på i mer än två sekunder?

Men, jag lyckades få en liten uppfattning om bilderna i alla fall:

Varför har man valt just den bakgrunden? Jag tyckte inte alls att kläderna gjorde sig mot den färgen. Och det är väl kläder de säljer, eller?

Synd att polskan ser ut att sakna personlighet. Eller är det genomtänkt: att mannen skall ha en personlighet, men inte kvinnan? Hm...

Men... fotografiskt sett är det ju bra mycket bättre än de här kampanjerna brukar vara...
 

pellapoo

Aktiv medlem
Va många "drog" experter vi har här på fotosidan.
Vilken drog menar ni att modellen skulle gå på?! Vad grundar ni det på, mycket ögonskugga under ögonen eller en drömsk blick?!

Som vanligt blir jag lite putt på att personer som inte har en aning om vad de talar om, yttrar sig om saker som de inte vet nåt om...
 
ANNONS