Annons

Min nästa Olympus, amatör med blygsamma ambitioner behöver köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Allis

Aktiv medlem
Har just slitit ut "min" andra Olympus, en Olympus c-50 zoom och står in för valet att köpa ny. Har titta och sök bland utbuden utan att bli klokare.

Frågan är om jag måste köpa två eller om det finns en Olympus som täcker båda mina behov. Och i såfall vilken/vilka?

För som jag ser det så har jag två behov ett privat och ett för jobbet. Oftast är det så att de bilderna som jag tagit på min fritid används mest i arbetet :-o


Sammanfattat:

Kameran skall:
- få plats i fickan
- ta lika bra utomhusbilder som c-50, minst
- vara bättre än c-50 på inomhusbilder
- vara bättre än c-50 på utomhusbilder när det är dåliga ljusförhållande tex sen eftermiddag en mulen höstdag
- ta bilder på djur i rörelse
- sekvensfoto ett önskemål för att fånga gångarten i exakt rätt moment.
- ha bra zoom för man sitter ofta på läktaren vid tex hästtävlingar.
Känner att blixten är lite svår att rå över med c-50 skulle vilja ha lite mer "mellanlägen"


Lite mer utförligt

Anledningen till att jag skriver "min" är att kameran idag är ett av mina arbetsredskap. Jag arbetar som webmaster i en kommun. Fotograferar främst för att lägga bildern på hemsidan. Men då och då händer det att man lyckas få till en riktigt bra bild som vi vill ha med i någon tryck eller när kommunen skall presenteras i bild.

Webben klarade c-50 galant, ibland funkar/de bilderna i tryck i bland inte, framför allt om det gällde storlek A4 blev det lite sisådär.

Kameran är med mig överallt.
Fanns tid skulle jag fotografera mer men dygnet har som bekant bara 24 timmar. Därför är kameran med mig överallt och hela tiden.

Fotar från hästryggen. Gör underbara utritter med min islandshäst, då jag ofta plåtar landskap, detaljer och annat som dyker upp under ritten. Kan även vara andra djur som dyker upp eller andra ekipage.

Jag går sällan på särskilda fotoprommenader, även om det händer. (får tillstå att det är vi prommenaderna som de bästa bilderna har tagits, hm) Det är inte ovanligt att jag blir hämtad för att fota något event som skall förevigas. Allt från nyanställda till särskilda händelser i kommunen som översvämningar, stormar till "historiska" undertecknande av viktiga avtal.

Kryper och krälar på golv och mark den senaste tiden för att fånga detaljer och hitta nya vinklar. Där har jag mycket kvar att lära, men det är ett nytt och spännande områden. Har inpirerats mycket av alla fina makrobilder här på fotosidan, utan att ha lyckats själv än.


"Även en blind höna kan hitta ett korn"

Ps
Samtliga bilder i mitt album är tagna med mina båda Olympus kameror.
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Vi har en hel del saker gemensamt, om än inte just Olympus.
Lite dilemma det där. Du vill ha en kamera som är a la mobiltelefon i smidighet, men du ska ta bilder som kräver lite mer. Det går inte riktigt ihop.

Antingen får du ta det bästa valet, som nog är två kameror. En fickkamera som ex. vis Mju. Den är billig och är lite "väderskyddad" och kan hänga med på det mesta. Sen komplettera med en rejälare sak som E-500 eller t o m E1. Måste det vara Olympus? Jag har denna kombination (av andra märken dock) och med tiden får kompakten vila allt mer.

En kompromiss är en kompetent kompaktkamera som KM A200 eller liknande. Det finns en rad av kompetenta kompakter i 6000 kr- klassen av de flesta märken.
Men ska det vara Olympus så har SP-500 det mesta, om du är blygsam i ambitionerna (inget fel i det) dryga 4000 kr med minneskort. Lite klen vidvinkel men god tele (det är tele, inte zoom, som gör att du kommer “närmare”.

Vanligen förundras jag över köpfesten och villigheten att ösa pengar i att bara ha prylar. Men då du faktiskt redan är lite del-profesionell så överväg att ta i på en gång. Prova E-500, om det ska vara Olympus. Det går förvånansvärt bra att ta med sådana kameror, om man verkligen vill. Med ett fast 50 mm så är den släpbar till och med på hästryggen. Sen när du vill krypa på marken så är ett mumsigt makrobjektiv inte i vägen. Eller ett teleobjetktiv när du är på tävlingsläktaren. Men till slut är det du som bestämmer.
 

Allis

Aktiv medlem
Intresant, just de två kameror du nämner mju och E-500 har jag tittat på.

Är dock lite orolig att mina kunskaper är alltför knappa för att överhuvudtaget kunna mäkta med att hantera en E-500.

Vill ta bra bilder och jag vill lära mig mer om fotografering. Otålig är jag också, (tyvärr). Vill kunna ta hyfsade bilder direkt när jag får en kamera. Men klarar en amatör som jag av det med 500:an. Är den inte väldigt avancerad eller har den autolägen som jag kan använda till en början?
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Ja då, det finns en rad av program i den. Porträtt, landskap och ett tiotal till. Fast snart nog kör man på tids- eller bländarauto och känner sig rent proffsig :)
Det är plus och minus med allting. På sätt och vis är det enklare med den större kameran. Då kan du ta snabba och skarpa bilder på fri hand utan att solen lyser. Däremot kan lite Photoshoppande vara bra för att få ut det bästa av den.

Lilla Mju ger mer färdig bild på en gång. Men det krävs lite tänkande om ett porträtt ska bli effektfullt från en fickkamera, De små pryttlarna ger så knepiga skärpedjup så man får tänka till mer med den, det som exempel. För hemmaknäpparen som bara tar till familjealbum är väl valet givet, men ska man leverera bilder så blir det annat.

Klart du lär dig. Läs manualen och testa så fixar det sig. Men skyll inte på kameran om bilderna inte vill sig alla gånger. Vill nog hävda att man ska fråga sig "vad har jag gjort för fel" om bilden blir kass. Inte tro att en dyr kamera ska fixa allting. Otålighet kan vara positivt också.

Sen finns en rad av andra märken i den klassen. Canon, Pentax, Konica -M, Nikon, men du ser knappast någon skillnad beroende på kameran. Fotografen och objektiv gör stora skillnaden. De instegsmodellerna har nu blivit riktigt prisvärda i jämförelse med en bra kompaktkamera. Är du beredd att släpa på den och inte tror att kameran ska göra jobbet så kolla lite mer om en större kamera. Men bara om du är beredd på det nyss nämnda .

Sen kan beroende uppstå och lilla köpdjävulen slår till och du vill ha nya objektiv, separat blixt och ja allt möjligt. Se upp, då börjar det kosta pengar.
 

klerk

Aktiv medlem
Jag kan rekommendera Olympus mju 800 digital. Med den har du helautomatik eller möjlighet till bländarförval eller slutarförval. Enkla inställningar också. Inte massa knapptryck. 8 megapixel ger bra bildkvalitet. Väderskyddad. Massor av funktioner om man vill jobba mer med fotograferandet efter hand. Jag har en och den smiter alltid med i fickan.
 

bEPH

Aktiv medlem
Om jag får vara så fräck att fråga varför du inte köper 2 kameror?
Den lilla kameran som alltid är med, samt en stor kamera som ger bättre bilder när du vet om i förväg att du ska ta bilder.
 

Allis

Aktiv medlem
bEPH skrev:
Om jag får vara så fräck att fråga varför du inte köper 2 kameror?
Den lilla kameran som alltid är med, samt en stor kamera som ger bättre bilder när du vet om i förväg att du ska ta bilder.
Ingen fräck fråga alls det är just det frågan gäller. En eller två alltså ;-)

Och det lutar mot två kameror, en mju och E-500.
 

Allis

Aktiv medlem
klerk skrev:
Jag kan rekommendera Olympus mju 800 digital. Med den har du helautomatik eller möjlighet till bländarförval eller slutarförval. Enkla inställningar också. Inte massa knapptryck. 8 megapixel ger bra bildkvalitet.
Har hört att 8 megapixlar inte alltid är en fördel utan ger brus i bilderna. Har du eller någon annan erfarit några nackdelar med 8 megapixlar?
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Allis skrev:
Har hört att 8 megapixlar inte alltid är en fördel utan ger brus i bilderna. Har du eller någon annan erfarit några nackdelar med 8 megapixlar?
Ju fler pixlar man trycker in på en liten sensoryta desto mindre ljus faller på varje pixel. Att systemkamerorna ger mindre brus i bilderna beror till stor del på att deras sensorer är mycket större.

Men tekniken går väl framåt... Canon 20D påstås ha fler pixlar OCH lägre brus än Canon 10D, till exempel...

Just mju-800 (som jag aldrig har provat) verkar "samla ihop" pixlarna och ta 3MP-bilder i dåligt ljus.


Om du inte måste ha en jättesmidig liten kamera, så har jag ytterligare ett förslag (bara för att öka på beslutsångesten):
Någon ganska liten kamera med blixtsko, och en lös blixt. Då borde du klara dig i de flesta situationer.
Eller så köper du en E-500 först och ser om du verkligen vill ha en annan kompaktkamera. Sedan jag skaffade en D70 använder jag bara min C-50 när det inte finns plats att ta med systemkameran.

Edit: Jag kanske var lite otydlig: En "ganska liten" kamera skulle kanske kunna duga som enda kamera, menade jag.
 
Senast ändrad:

Torbjörn Stoor

Aktiv medlem
Jag har en E-1:a och jag har varit supernöjd med den. Speciellt Olympus E-systems optik har också fått mkt beröm.
Pga denna min erfarenhet och ganska mycket studium gick jag genast till affären när E-500:an kom. Skulle jag inte har min E-1:a skulle jag ha köpt den direkt. Otroligt smidig och faktiskt fin känsla!
Jag tror inte du behöver vara rädd för inställningarna o sånt. Man kan köra långt på full automatik, men med tiden blir man så intresserad att man vill påverka själv mer och mer. Så gick det med mig i alla fall.
Kolla denna sida för fina exempel från Olys E-system!
http://www.myfourthirds.com/
 

Karlsson

Aktiv medlem
Om du nu har en "bröte" XD-kort som ligger och skräpar finns ju alltid Fuji F11 (6,3MP kompaktkamera). Den verkar riktigt bra på höga ISO-tal.
Annars är min favorit Canon Ixus 750 om man vill ha en liten kamera.
Fina grejer bland kompaktkamerorna är ju också Canon Powershot 620 för en rimlig penning. Manuella inställningar och vridbar skärm samt bra ljusstyrka på objektivet. Den är dock inte någon direkt skjortfickemodell.
/Lennart
 

klerk

Aktiv medlem
Jag kan bara relatera till de bilder jag har fått från min 800:a. Vid normal inställning på ca 5-8 Mpix så är det inte så mycket brus vid tider ner mot 1/4 sekund. Däremot om man fotograferar i "antiskak" eller "snabbläge" (5 bilder/sekund) blir bilderna inte värst vid förstoring.
 
ANNONS