Annons

Vilket fotopapper??

Produkter
(logga in för att koppla)

Petter Lind

Medlem
Hallå!

Jag har mest använt emaks fotopapper, men av nån anledning har jag fått för mig att det finns bättre papper...
Har någon erfarenheter att dela med sig av om tetenal/agfa/ilford/kodak fotopapper så vore det kanon!

Förresten är detta en riktigt bra fotosida ju...
Mitt förra inlägg blev visat 68 ggr och jag fick flera svar på en halv dag...bra jobbat...!...;)

Ha det fint!
Petter
 

FredrikB

Aktiv medlem
Hej Petter,

Jag har kört Ilfords Multigrade-papper i flera år nu, och tycker att det ger mycket bra resultat. Jag använder mest papper med pärlyta, men det finns ju högblankt och matt också.

Filtersatsen har halva steg för gradiationer från 0 till 5, vilket gör att det är ganska lätt att hitta den hårdhet man behöver.

Papperet framkallar snabbt i Ilfords egen framkallare och tål att sköljas länge utan att papperslagren delar sig.

18x24 (som jag använder mest) säljs dessutom i 500-pack, vilket ger en rätt bra ekonomi också!

Rekommenderas!

/Fredrik
 

Mira

Aktiv medlem
Jag använder oxå Ilfords, men tycker att den är onödigt tunn. Hade förut Agfas och blev lite besviken på att Ilford var tunnare. Å andra sidan är det bättre pris. Jag är nöjd med ytan på den.
 

skalmac

Aktiv medlem
det fanns ett som hette seagul för några år sedan, vet inte om det finns kvar, men jag har ett paket kvar som jag använder till riktigt bra bilder!
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
De papper jag använt mest är agfa & kodak´s multigrade papper.

Var väldigt nöjd med Agfa ända tills jag testade kodak.
Papprena är relativt lika, men kodak känndes ändå snäppet "vassare" att arbeta med av ngn anledning, tyckte svärtan blev bättre, inte alls samma grådaskiga bilder som jag ibland upplevde med agfa.

Dock har jag nu i efterhand fått uppfattningen att kodakpapperna har en väldigt känslig yta för beröring, repas alldeles för lätt, fler med den uppfattningen?

/Tobbe
 

Oscar

Aktiv medlem
kanske inte hör hemma här men papper är ju papper.

Jag köpte en canon BJC 8200 photo för ett tag sen och det rekomenderade fotopapperet till den är PR-101. Dock kan jag inte hitta det papperet i handeln.

Är det någon som vet var det kan finnas??.. Visst funkar det med annat papper men kvaliteten borde ju bli bäst med canon "native" eller??
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att Kodaks färpapper är extremt repkänsligt när det ligger i framkallningsbadet. Helst får man använda pincetter med gummihättor.
/Tommy
 

MattiasL

Aktiv medlem
Har också haft problem med repkänsligheten hos Kodaks svartvita plastpapper. Nu har jag använt Agfas multigradeplastpapper och har varit nöjd med det. Lite grådaskigt ibland kanske. Ser nu fram emot att prova Ilfords papperspapper som snart kommer i postlådan.
 
ANNONS