Annons

Gammalt objektiv, ny kamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

olasu_

Medlem
Hej. Har några frågor till er Pentax användare.

Jag undrar vad ni har för erfarenheter med äldre objektiv på pentaxs DSLR:er.
Det är så här att min pappa har flera gamla pentaxobjektiv som legat oanvända i många år. Jag är sugen på en digital systemkamera har läst att dom objektiven passar i nya digitala systemare.

Objektiv.
Makinon 1:2,8 28 mm
Soligor teleauto 1:2,8 200 mm
Sigma zoommaster 1:2,8-4 35-70 mm
SMC Pentax-M 1:2 35 mm
'' 1:1,7 50 mm
'' 1:2,8 100 mm
'' 1:2,8 40 mm

Frågor:

1. Har nån prövat några av ovanstående på *ist D, DS, DL?

2. Hur funkar handhavandet rent praktiskt? Hur ställer man in inställningarna?

3. Är detta en tillräckligt bra anledning för att välja Pentax istället för annat märke.

Jag gissar att jag kan strunta i zoomen men Pentax SMC objektiven känns gedigna och flera av dom har fått bra
recensioner i fotosidans produktguide.

Tack på förhand.
 

Gatufoten

Aktiv medlem
1.Alla Pentax och alla pirater med K-objektiv går rakt på, bara att köra. Till och med skruvgängade från Spotomatic (60-talet) ska gå med h a adapter Lika med blixtar också, du får till och med TTL. Liten, men dock klar fördel att kunna använda gamla blixtar om man vill spara en slant. Dock lite fiffligare för det är inte P-TTL på dem, de gamla alltså, det är smidigare om det finns.P-TTL Dina SMC verkar toppen 50 mm är vasst.

2. Står i manualen. Men det är bara att stänga av en funktion i menyn så man får tillåtelse att ställa bländaren "ute" på objektivet

Så välj en bländare du vill ha för ändamålet. Sen kan man antingen vrida on-knappen till höger och spela med att tiden blir runt 0 i kompensation, eller vad som önskas.
Eller så trycker du på lilla knappen med höger tumme bak på kameran och får ett tidsvärde som stämmer med ljuset. Sen är det bara att fota så länge ljuset är lika. Ändras ljuset får du klicka till med tummen bara. Men det kräver en lite extra tanke än att använda de nya objektiven med AF etc.

3. Kan bara du svara på. Men att köpa motsvarande andra objektiv blir en bra slant. Det enda du saknar är ju makro, extrem vidvinkel och rejäl tele. 'Du har ju närapå komplett utrustning redan
Gillar du att se vad du fotar så är sökaren närapå (närapå, inte riktigt lika) som en analog kamera = bra. Tyckande varierar men DS är i alla fall en av de två bästa i sökare som finns i prisklassen.

Att manuellt ställa fokus - komponera i en del andra märken jag kollat verkar svårt för det var allt små sökare. Men inget ont om dem, de är bra på andra sätt, speciellt om man har deras objektiv. . Men där tycker man så olika och med AF så är det annat.för då är man kanske inte lika grinig på sökarens storlek

De manuella objektiven ger dig plus och minus. Plus för skärpa som är bland de bästa som finns. Plus för ställer du in med knapptrycket är du sen oöverträffad i snabbhet.
Minus för att du får tufft att med långa serier följa motiv som vilda hundar, barn eller sportfoto. Ändras avståndet eller ljuset behövs ju knapptrycket igen. I helhet är väl Pentaxen varken sämre eller bättre än andra. Fördelarna har jag sagt Men har man objektiv redan och inte byter kamera varenda år så ...
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Ist D är väl närapå utgången? Den har hyperprogram, fabriksleverans av vertikalgrepp. Dock segare usb tror jag. Lite trixigt placerat CF- kort.

Ist DS har SD-kort, nyare - den kom för ett år sedan. Ej hyperprogram men några enkla motivvallägen förutom de "riktiga" bländar- tidsauto etc. Usb-2

Ist DL är nog rätt lika DS, om man genar lite. Men om sökaren är lika bra vet jag inte?

Vertiklagrepp till dem säljs av en i Korea om du ska dit :--)
 

Bofoto

Aktiv medlem
Ny kamera.

olasu_ skrev:
Hej. Har några frågor till er Pentax användare.

Jag gissar att jag kan strunta i zoomen men Pentax SMC objektiven känns gedigna och flera av dom har fått bra
recensioner i fotosidans produktguide.

Tack på förhand.
Om du nu köper en Pentax ist* DS (eller DL) är mitt råd att köpa Kitet med 18-55 Zoomen.
Då har du en objektiv med autofokus som fungerar i dom flesta lägen.
Glöm inte bort att använda objektiven med fast brännvidd då dom är perfekta till att lära sig vad olika brännvidder ger(perspektiv mm).
50:an funkar bra till porträtt, sen har du två telen som bör ge hyggliga bilder (åtminstone 100mm) och med 28:an och 35;an får du bättre ljusstyrka = kortare skärpedjup.
Jag misstänker att 35-70 zoomen är dålig.
 
olasu_ skrev:

1. Har nån prövat några av ovanstående på *ist D, DS, DL?


Jag har Pentax M 28 f/2.8 och M 135 f/3.5 samt K auto extension tub.

2. Hur funkar handhavandet rent praktiskt? Hur ställer man in inställningarna?
Du fokuserar mot mattskivan, när du vill mäta ljuset trycker du in AE-L knappen som ger tiden för den bländare som du har valt på objektivet. (detta är i praktiken tidsautomatik). Sen trycker du ner slutarknappen. Observera, kameran måste vara ställd på manuell fokus och du ska ha ändrat i custom menyn att du vill använda bländarringet på objektivet.

3. Är detta en tillräckligt bra anledning för att välja Pentax istället för annat märke.
Nej. Pentax väljer man för den fina och naturliga färgåtergivningen, det låga bruset vid höga ISO nivåer, de kompakta och lätta husen som ligger bra i handen, möjligheten att köra på vanliga AA batterier och den fina sökaren (i DS/DS2).

Samsung har precis presenterat egna versioner av Pentax kameror - GX-1S (en *ist DS2) och GX-1L (en uppdaterad *ist DL med större sökare och nytt autofokussystem). De utvecklar digitala systemkameror gemensamt med Pentax sen Oktober förra året. Huruvida den av Samsung uppdaterade *ist DL:en även kommer i en Pentax version lär vi få veta på PMA mässan i Februari. Min gissning är att Pentax lämnar de billigare modellerna åt Samsung och istället koncentrerar sig på de dyrare. Båda kan användas med samma tillbehör och optik, så för användaren spelar det ingen större roll egentligen. Samarbetet med Samsung kommer troligen innebära mer kvalitet till lägre pris, eftersom Samsung är en av världens största komponenttillverkare.

Det kan vara en idé att vänta med köp tills dessa nya kameror finns ute på marknaden. Jag skulle bli förvånad om inte Samsungs versioner blir billigare än de Pentax som säljs idag.
 

olasu_

Medlem
Tack Mabo för bra svar. Jag tycker också att Pentax har många fördelar.

Det kommer bli en pentax eller möjligtvis samsung när jag skaffar ny digitalkamera. Men det kommer nog dröja ett tag. Har inte pengarna just nu + att det ska bli spännande att se vilka nya produkter som kommer.

// OLA
 
Gatufoten skrev:
1.Alla Pentax och alla pirater med K-objektiv går rakt på, bara att köra. Till och med skruvgängade från Spotomatic (60-talet) ska gå med h a adapter Lika med blixtar också, du får till och med TTL. Liten, men dock klar fördel att kunna använda gamla blixtar om man vill spara en slant. Dock lite fiffligare för det är inte P-TTL på dem, de gamla alltså, det är smidigare om det finns.P-TTL Dina SMC verkar toppen 50 mm är vasst.
De flesta objektiv med Pentax K-fattning fungerar fint på *ist D serien av digitala systemkameror, men det finns undantag och de är de objektiv som är gjorda för Ricoh KP/AR fattning. Det är en fattning som är kompatibel med K-fattningen, men som innehåller en elektrisk kontakt för överföring av bländarinformation. Med Ricoh kameror så ger de objektiven program- och bländarautomatik. Pentax motsvarighet till detta är KA-fattningen, eller Pentax A serie av objektiv. Objektiv med Ricohs fattning fungerar fint på Pentax manuellt fokuserade kameror, men de kan fastna på autofokuskamerorna och det beror på att den elektriska kontakten sitter där pinnen för autofokusen sitter.

TTL blixtar fungerar fint, men kan ha lurigheter för sig gällande exponering då den digitala sensorn inte reflekterar ljus på samma sätt som film (TTL blixt läser av det reflekterande ljuset från filmplanet). Det fungerar, men jag rekommenderar en P-TTL kompatibel blixt (som analyserar motivet med hjälp av en förblixt, så den behöver inte läsa av reflektion från film/sensor). Notera här att *ist DL saknar TTL sensor, den fungerar enbart med P-TTL kompatibla blixtar. D, DS och DS2 har alla stöd för TTL blixtar.

Hälsningar*
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Petjohan där :--)


Jag skulle naturligtvis lagt in lilla distinktionen "nästan alla pirater" för precis som du säger är Richo inte att lita på./Yiipie total harmoni har uppnåtts/ Har för mig att det fanns något mer också när jag letar i minnet, men man minns ju inte alla pirater som finns till Pentax, det är ju rätt många minst sagt.

Rent praktiskt är ändå TTL är rätt OK fast kolla histogrammet och justera blixtexponering kan man få göra.

P-TTL är bekvämt, knappt man behöver tänka alls (ok lite överdrift men .).-- jag har båda varianterna och dagsformen avgör vilket det blir.
 
Petjohan och petjohan... :)
Ricoh är farliga, har man otur så fastnar optiken och man får inte loss den hursomhelst. Inget man vill råka ut för!

Hälsar*
R
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Jo, det är sant. Vore ledsamt om någon blev sittande med en Richo i fronten för all framtid.

(Det påminner mig om historien om han som använde dammsugaren till annat än avsett och fastnade så han fick åka till sjukuset med dammsugarslangen på pinsam plats).
 
ANNONS