Annons

Semi-pro modell Dslr pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Sitter på en ist*ds och köper prylar. Lite marddröm varje gång för ju mer jag köper desto mer fast sitter jag i pentax-träsket. Är det någon som vet om Pentax kommer att släppa en lite bättre modell inom de närmaste åren, mest exponeringen och främst autofokusen som jag stör mig på mest just nu. Så är det någon som vet eller kan göra en kvalificierad gissning så är jag glad att få höra!
 

eatfrog

Aktiv medlem
Klart de kommer släppa nya modeller. Det kommer nog en ny ganska snart, under våren skulle jag gissa.

Exponeringen stör dig? Hur kommer det sig?

/Henri
 
En snabb autofokus leder ofta till sämre precision, men den svaga precisionen har förvisso Canon ägarna lyckats leva med länge (i praktiken maskeras felen rätt bra av skärpedjupet). Men Pentax lyckades förena världens snabbaste autofokuserande systemkamera med världens högsta precision i MZ-S modellen, så de kan om de vill. Dock använde den linjära sensorer vilket gjorde att den behövde mindre ljus än det avancerade korssensor system som *ist serien använder.

Pentax arbetar på massa nya modeller i samarbete med Samsung. Samsung har redan släppt nyheter om GX-1S (i praktiken en *ist DS2) och GX-1L (en uppdaterad *ist DL). Nu har de inte hunnit göra så mycket än för deras avtal skrevs under i början av Oktober, men de har slagit sina utvecklingsavdelningar samman och arbetar på helt nydesignade kameror från instegsmodeller till semi-pro modeller (motsvarande Nikon D200 och Canon EOS 20D). Förhoppningsvis har de nyheter att släppa om detta på PMA mässan.

Det kommer finnas både Pentax och Samsung versioner av produkterna, troligen övertar Samsung instegsmodellerna medan Pentax koncentrerar sig på de dyrare modellerna - för annars skulle de ju konkurrera med varandra med samma produkter och det vore inte smart.

En intressant detalj är att Samsung släpper två objektiv under märket Schneider-Kreuznach. Nu är dessa D-Xenon objektiv misstänkt lika Pentax DA 18-55 och DA 50-200, med annan gummidesign på zoom och fokuseringsringen samt med blå linjer istället för gröna, men förhoppningsvis kommer de släppa egenutvecklad optik längre fram vilket ökar utbudet av K-optik.

För övrigt kommer Pentax och Samsung i praktiken dela monter på PMA mässan (hälften är Pentax, hälften Samsung) och deras monteryta är större än Nikons.
 
ANNONS