Annons

Insats till ryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)

HeBl

Aktiv medlem
Efter ha läst Davids artikel om att bära utrustning började fundera på om man inte kan göra en insats till ryggsäck eller väska själv.

Tänkte på skumgummi som man skär ut för hus och gluggar osv, men jag vet inte riktigt hur man går till väga för att göra snygga snitt. Finns det inte väskor, typ hård, där skumgummi-insatsen är lite av gör-det-själv stuk, hur skär man dem?

Finns det rent av ngn som gjort detta i skumgummi eller annat mtrl?

Mvh Henrik
 

Håkan_S

Aktiv medlem
Jag gjorde en insats till en ryggsäck för några år sedan i ett material som heter etafoam. Det är en hård skumplast som är väldigt lätt. Fördelen med detta material är att det är stöttåligt och väldigt lätt att bearbeta med såg och kniv.
 

divander

Aktiv medlem
Annars så kan man sy en insats av syntettyg stoppat med liggunderlag. Jag tänkte sy en liknande som Tatonka (eller vad dom heter) hade tidigare. Syntettyget är bra då det inter ludar eller binder massa damm. En sådan insats är en ganska simpel och lättsydd konstruktion. Bara man utformar den någorlunda vettigt från början.
 

HeBl

Aktiv medlem
Japp, det är ingen dålig idé. Ett liggundelag på Sportex eller liknande kostar ju ingenting. Syntettyg? Nylon? Bävernylon?

Bäverinsats i nylon!
 

Håkan_S

Aktiv medlem
HeBl skrev:
Funkade det bra? Var får man tag i etafoam?
Det fungerar väldigt bra. Det går ju att såga/skära ut exakt efter kameran, blixten, objektiven etc.
Jag vet inte var man kan få tag på etafoam. Jag köpte från en firma som gör emballage.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag inbillar mig att värme borde gå bra att kapa med. Har du en gammal brödrost som ligger och skräpar så kan du ju dissekera den och ta glödtråden och spänna upp mellan en båge av lämplig storlek. Ha respekt för krämen bara om du testar.
 

Joker

Aktiv medlem
Jag proppade ner en Samsonite kameraväska i botten på en Tight. Stoppade sedan ner röret till 80-200 bredvid den. Fungerade grymt bra. Ordning på gluggarna och det var inte problem att stoppa ner kameran med 80-200 i ryggan.
 

yonaz

Ny medlem
sy, klister, kardborr?

Hur fäster man materialet i väskan. tex. om man bestämt sig för att gör delar av liggunderlag och syntettyg? klister, sy, kardborr?
 

divander

Aktiv medlem
Jag gjorde så här:

Hade redan en lämplig väska. En Vaude som ser ut ungefär som Haglöfs Tightsäckar. Säcken går att få tvådelad med en avskiljande vägg i mitten, och den är ganska platt.

Mätte upp det övre facket.

Skar ut liggunderlag till botten väggar och topp.

Klippte ut två tygbitar till varje del. Dessa bitar hade ett par centimeters sömnsmån.

Sydde på kardborreband längs hela väggbiten på båda sidorna.

Sydde på några kardborreband över bottenbiten.

Sydde ihop bitarna och stoppade in liggunderlagen.

Sydde sedan ihop en "ring" av väggbiten.

Sydde ihop den med bottenbiten.

Sydde på en "krage" till toppbiten så att den går att lägga över som ett lock över det andra.

Sydde på kardborrband på kragen.

Nu hade hag en "låda" med lock. Och locket sitter fast med kardborrband.

Sedan kan man sy väggar för insidan på samma sätt. Dessa sys me en flik med kardborreban på undersidan och båda kortsidorna. Sen kan man flytta runt väggarna.

Jag tycker inte att det var så svårt, och det tog inte så lång tid som jag trodde. Sen kan man sätta fast kardborreband i ryggsäcken på lämpligt ställe och fästa insatsen i denna.
 
ANNONS