Annons

Fotografera gravid kvinna

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag har fått en förfrågan om att fotografera en gravid kvinna (en bekant)

Nu undrar jag om ni har några speciella tips ni kan komma med eller vad jag ska tänka på.

Jag har iaf tänkt att fotografera allt i s/v.

Kom gärna med så många idéer och tips som möjligt, för det är i helgen det gäller =)

Ska bli mycket spännande!
 

BiNo

Aktiv medlem
tips och idéer

Hejsan!
Inte för att jag själv fotograferat gravida kvinnor, men ändå:) Är det en bra bekant? Jag menar hur pass öppen är hon? Någonting som skulle vara vackert tycker jag personligen är en nakenbild i s/v gärna siluett bild, mycket skuggor. Det är bara en idé. Har hon nån man, kan ju han också vara med på nån bild och via bilden visa hans känslor för det kommande livet (barnet).

Kanske inte mycket att gå på, bara en idé

Lycka till, blir kul att se sen

MvH

/Bibi
 

Goldfish

Aktiv medlem
Svar...

Tack för lite tips. Har funderat på det där med en siluettbild tror jag på.

Det är en bra bekant och hon har inga problem att vara öppen, så det blir väl en del "lättklädda" bilder, samt en del "vanliga". Vi får se vad det blir av det. =)
 

Maverick

Aktiv medlem
Hitta en bakgrund som inte är för rörig. Jag skulle nog ta lite färgbilder också. Om man kan få bilden att röra sig mellan hudtoner och skuggor så kan det nog bli bra.

Skippa blixten såvida du inte har en studio uppsättning.

Kameran på stativ och naturligt ljus från ett fönster.

Har du en diaduk kan du använda den som reflektor.

Jag skulle defenetivt ta ett "Demi Moore" porträtt, bland många andra bilder.

/Maverick
 

Goldfish

Aktiv medlem
Demi Moore?

Vad innebär ett Demi Moore-porträtt? Finns det någon länk till någon bild som illustrerar det du menar?



Det finns en massa softfilter, men jag har hört att man ska kunna fotografera genom en nylonstrumpa och genom att spänna olika hårt får man olika softning. Är det någon som testat det?
 

BiNo

Aktiv medlem
Hej Daniel

Genom någon nylonstrumpa har jag aldrig fotat, men exprimenterade lite med vanligt glas och vaselin gjorde jag innan jag hade börjat köpa filter, det ger väldigt bra softeffekt

/Bibi
 

Maverick

Aktiv medlem
Nä, "Demi Moore"-porträtt är ju inte direkt ett vedertaget begrepp. Men det var ganska mycket skriverier om det när det kom. Jag ska se om jag hittar någon länk. Men kortfattat så är bilden komponerad så här.

Stående i profil, tittandes in i kameran. Ena armen, kommer inte ihåg vilken, hon under magen så att den döljer eventullt könshår eller avsaknaden av detta. Den andra armen är lagd över brösten så att den döljer bröstvårtorna.

Jag tror det var någon kopierade idén och fotograferade Irma Schults så. Det är väl inget att skryta med som fotograf, att man kopiar idén, annat än rent tekniskt. Men som modell så är det lite fräckt att ha hemma på väggen. Eftersom det lite legitimt så att säga. Jag fick idén när jag läste en snutt ur "Sex and the City", serien från TV ni vet, i bokhandeln.

Jag återkommer om jag hittar en bild.

Hittade omslaget till Vanity Fair därbilden publicerades ursprungligen.


Demi Moore

/Maverick
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Hej Goldfish!
Kul att du ska plåta en gravid kvinna: Det har jag gjort för inte så länge sedan. Något som är fint är ett porträtt där man gör kvnnan helt i svart profil. Bakgrunden är vit. Det gör man genom att belysa bakgrunden kraftigt samtidigt som man försöker skapa motljus genom att sätta lampor bakom den gravida kvinnans mage och gärna en bakom huvudet också.
Bilder där kvinnan blir lite sinnlig kan göras genom att hon berör sin kropp, omfamnar magen och kanske är både naken eller har lite vackra underkläder. Bilder i profil eller halvprofil är tacksamma eftersom man får fram magen på ett fint sätt.

Bilder där hon sitter på golvet är som någon föreslog en bra idé. Speciellt om man kan få tag på ett vackert trägolv.

Vissa softeffekter kan man göra i labbet också . Jag skulle nog inte börja exprimentera alltför mycket med softeffekter om jag inte hållit på med det tidigare i situationen att man samtidigt ska föreviga en gravid kvinna. Kanske kan du pröva några bilder med softeffekt. Nylonstrumpa fungerar och den ska vara ganska tunn.

Lycka till!
Tille
 

Helena

Aktiv medlem
Jag fotograferade en gravid kvinna och en som nyss fott barn for tva veckor sedan...

Jag strippade ner miljon runt omkring dom sa att den bara bestod av nagra fa objekt och sa anvande jag mig av fonsterljus...
Jag tycker att det viktigaste ar att framhava magen (och i det andra fallety babyn) och att se till att inte visa for mycket annat...

Kan scanna in och visa sen...

// H
 

Goldfish

Aktiv medlem
Ja, gör gärna det!!

Fotograferingen verkar dock ha blivit uppskjuten något, men det skulle vara kul att få se.

Förresten, Helena - arbetar du som fotograf, eller har du bara overkligt mycket tid över till fotografering? =)
 
ANNONS