Annons

Cosina 19-35 vs tokina 19-35

Produkter
(logga in för att koppla)

Macke

Medlem
Någon som har erfarenhet av respektive objektiv? Båda ligger i samma prisklass, frågan är vilket som är mest prisvärt...
 

c5j

Aktiv medlem
Kolla in Sigma 20mm DG EX. Sigma-kvalité antagligen men prisvärt och fått bra i tester.
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Jag tycker varken om Cosina eller Tokina. Dom känns plastiga och vinjetteringen är ganska störande i bägge fallen, men visst vill man inte betala mer så. Jag skulle istället satsat på en Sigmaglugg eller ett begagnat original objektiv
:)
 

UbbeM

Medlem
Cosinat = Bra!

Har ägt cosinat ovan 2 år snart, och det negativa är som nämnts lite vinjettering (med inte alls speciellt mycket, inget man egentilgen tänker på) samt att det är stört omöjligt att ta bilder i motljus, det blir MÅNGA o FULA reflexer då... Annars, som roligt objektiv med extrem vidvinkel är det suveränt. Mycket skarpt enligt flera tester.
 

gunte

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera Tokina 20-35..3,5-4,5 II alltså föregångaren till nuvarande 19-35,betydligt rejälare metallglugg..borde finnas begagnad..
mvh/gunte..
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Re: Cosinat = Bra!

UbbeM skrev:
Har ägt cosinat ovan 2 år snart, och det negativa är som nämnts lite vinjettering (med inte alls speciellt mycket, inget man egentilgen tänker på) samt att det är stört omöjligt att ta bilder i motljus, det blir MÅNGA o FULA reflexer då... Annars, som roligt objektiv med extrem vidvinkel är det suveränt. Mycket skarpt enligt flera tester.
Jag vet inte men jag har inga större problem med motljus situaioner med mitt objektiv ,
det handlar väl om att se när man får reflexer och sedan förflytta sig så att man slipper dom .
 

Petter Lind

Medlem
Halloj!

www.photodo.se finns massor av objektiv mtf-testade, d.v.s. ren krass bildskärpa. Klicka på "utrustning" sedan på "objektiv". Tokina gluggen finns inte med, men du kan iaf jämföra cosinat med sigma, tamron m.fl.

Petter
 
ANNONS