Annons

Fotografera 360 grader?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Går med i princip vilken kamera som helst och ett bildprogram med stitchfunktion. Stativ med vattenpass är också en fördel att ha samt att man monterar kameran så att den vrider sig ungefär kring den punkt i optiken där ljusstrålarna korsar varandra, inte i filmplanet eller liknande. Sedan fotograferar man flera bilder så att de överlappar varandra med ca 1/3 och sätter ihop dom i datorn med stitchning. Inte så svårt men det krävs att man exponerar och focuserar så lika som möjligt på alla bilder för att man ska slippa en massa onödigt efterarbete i datorn.
 

ROYSAN

Aktiv medlem
Jag såg för länge sedan bilder gjorda med en halvsfär, dvs en halvboll kromad som en spegel, Kameran satt ovanför denna och tg bilden ner mot spegelbollen.
Vilken sedan reflekterade runt hela horisonten.

Var gör man av sig själv???

Klart att det blir en sorts fisköge effekt men ändå roligt.
Forma tiders blanka navkaplsar till bilar kanske.
Någon som har provat eller har tips på var man får tag i en sådan spegelboll???
I butiker har de ibland en sådan i taket, men uppochner, för att kunna se bakom diskarna, vad kleptomanerna har för sig.
Lite stor, men principen.
Det borde räcka med en som är mindre än en fotboll.

Tänker man efter borde det går med en plan spegel och en motor som driver runt den så att den hinner runt ett antal varv under exponeringen... Nåt att prova i sommar...
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
I höstas var det ett reportage i Uppsala Nya Tidning om en Uppsalafotograf som gjorde 360graders (kunde även köra flera varv) panoraman på 120-film.

Han hade en specialbyggd mellanformatskamera som var monterad på en datorstyrd motorenhet som roterade kameran och synkat med kamerans rotation så matades filmen fram bakom en vertikal slits.

Kameran roterade först ett varv för att bestämma exponeringen och sedan ytterligare ett varv med en hastighet anpassad för att få rätt exponering för den valda bländaren.

Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på fotografen.

Kanske någon annan som vet.
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Jag påbörjade ett byggprojekt med matande film och slits för ca 5år sedan av en gamal Nikkon-EM. Det hela föll på att jag inte fick till en synkrosniering för konstant vridning och matning av film.
Ideén fick jag när jag såg resultatet av en målkamera som fungerar på samma sätt, fast där är motivet rörligt och kameran fast.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Jag körde länge med en julkula som jag fotade underifrån. Var väldigt praktiskt då man endast behövde en bild. Gjorde oxå en anordning så jag kunde fästa kulan på kameran , som en lins. Dock blev kvaliten lite lidande men funkade hyfsat för små panos, 300x400 ungefär.

Nu kör jag med ett fisheye-objektiv (8mm) och tar fler foton. Då kan jag göra panos där man kan su rakt upp och rakt ned oxå.

Kör manuellt i Photoshop för att stitcha. Måste bli lite bättre på det dock =)
 
ANNONS