Annons

Fotografera månen och stjärnor

Produkter
(logga in för att koppla)

Mellqvist

Aktiv medlem
:) Skulle behöva lite tips på saker man bör tänka på när man ska fotografera månen och stjärnor. :)
Största objektivet jag har tillgång till är tyvärr bara 300mm.

Har försökt tidigare, och då körde jag med 30s slutartid och fick ju visserligen månen på bild, men det blev bara en stor vit klump ;), vill gärna få fram detaljerna; kratrar och sånt.

Någon som kan lite? :) tack tack
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Har tagit rätt framgångsrika bilder med D30:n som jag hade.
Använde ett 100-400mm med en x2 konverter + de 1,6 som D30:n ger. Manuell tid och bländare, provade mig fram.


Photax säljer T2 adaptrar som passar många relativt billiga stjärnkikare. Det kan ev vara nått.

Ett exempel:
www.roine.nu/crw_5020.jpg


Shutter speed: 1/125 sec
Aperture: 8,0
Exposure mode: Manual
ISO: 100
Lens: 100,0 to 400,0 mm
Focal length: 400,0 mm
 

Mellqvist

Aktiv medlem
Tack, :) iofs så har jag inte pengar att köpa till någon utrustning.

Använder en Fujifilm Finepix S1pro till detta, och för tillfället har bara hemma 135mm, tänkte gå ut lite senare och se om det går att få något foto på månen.

Helt otroligt läckert foto!
 

acke

Avslutat medlemskap
Om du plåtar månen i klart väder så är det i princip soliga-16-regeln som gäller, dvs. bländare 16 och tid=1/ISO-talet, eftersom månen är belyst av klart solsken.

Dock blir månen ganska mörk på bild men denna exponering, vilket beror på att mångruset ÄR mörkt. Kontrasten mellan månen och natthimlen lurar ögat att uppfatta månen som ljusare än vad den egentligen är. Jag rekommenderar därför att du utgår från soliga-16-regeln och sedan överexponerar ca 2 steg. Då får du en ljus måne som fortfarande har teckning i kratrar.
 
ANNONS