Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är dessa objektiv något att spara till ev. digital systemare?

Produkter
(logga in för att koppla)

weiszhaupt

Ny medlem
Pentax *ist DL ell. Nikon D50? Har gammal Pentaxoptik sen analogtiden.

Jag har ett litet problem. Är jättesugen på att börja fotografera "på riktigt" igen med någon form av systemkamera. Höll på för flera år sedan med system och mörkrum. Nu har jag ingen möjlighet till det längre utan funderar på ett digital alternativ.

Jag har valt mellan Canon EOS 350, Nikon D50 och Penxat *Ist DL. Canon har ramlat bort och nu står det mellan Pentax och Nikon. Funderar då på något av paketen med dubbeloptik, endera Nikon hos Dustinhome, http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010089883 eller Pentax hos Cyberphoto, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=istDLkittsvart.

Är kitoptiken bättre hos den ena eller tjänar man på att köpa bara ett hus med någon helt annan optik. Jag har läst en hel del trådar och det är olika bud hela tiden. Jag har sedan tidigare ett gäng gluggar till en gammal Ricoh och den kunde ta Pentaxoptik, så de borde fungera tror jag. Är det värt att ta Pentaxen för att kunna använda den optiken vid behov. Jag vet att man får köra manuellt. Bifogar en länk till bilder och den info jag har om dem om någon har några synpunkter. http://www.dustdevildesign.com/pentax/

Panagor Auto Macro Converter
Soligor Dual Focal 1:3.5/28mm 1:3.8/35mm
Normal Auto Chinon 1:1.7 50mm
Soligor Zoom+Macro 1:4.5 80-200mm

Ger det fördel till Pentax och mitt val enklare?

Tacksam för alla synpunkter!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Användbara är de säkert. Chinonnormalen kanske till och med är bra, och makrokonvertern kan vara ett praktiskt tillbehör. Soligorobjektiven skulle jag ställa mig mer tveksam till, även om jag inte har någon personlig erfarenhet av dem.

Jag skulle inte låta den där objektivuppsättningen vara styrande i val av system. Men om du skulle välja Pentax av andra skäl så är de ju en liten bonus.

(Jag tog bort dublettråden)
 
Jag har ingen personlig erfarenhet av de objektiv du nämner, men Chinon hade riktigt bra rykte en gång i tiden.

Pentax har precis släppt information om en uppdaterad DL, som kommer att släppas som Pentax *ist DL2 på en del marknader och på andra marknader som Samsung GX-1L. Den kommer finnas ute från mars. Till Europa lär den komma hit som Samsung, då Pentax för den europeiska marknaden verkar vilja koncentrera sig på mer avancerade produkter (en digital mellanformatare är på gång och även mer avancerade modeller i *ist D serien).

I februari kommer Samsung GX-1S, vilket är en Pentax *ist DS2 - alltså lite mer avancerad än DL:en (11 punkters autofokus istället för 3 punkts, pentaprisma istället för pentaspegel = bättre sökare, kompatibilitet med gamla blixtar mm). Nya DL2 har digital förtitt, exakt hur den fungerar är än så länge oklart, och så har DL2:an 5 autofokuspunkter istället för DL:ens 3, samt scenlägen som ger extra möjligheter utöver bildlägena.

Priser är inte klara på Samsung, men det förväntas att de kommer bli låga, kanske t o m lägre än Pentax pris på DL:en idag. DL:en har utgått ur tillverkningen. Jag rekommenderar dig vänta lite tills priserna på Samsung är klara.

Hälsningar*
 

weiszhaupt

Ny medlem
Tackar för era synpunkter! Det har inte blivit något inköp ännu, avvaktar nog för att ta en titt på den där Samsungmodellen.

Är den baserad på en Pentax så borde den ju ha samma objektivfattning, eller?
 

pdmlmember

Aktiv medlem
Är du intresserad av DL2 så har pentax gått ut med ett riktigt lågt pris på den, $600 med det korta kit zoomet.

Sen bör du kolla upp hur det ät med dina Ricoh objektiv. Jag har för mig att de har en tapp i objektivfästet som gör att de kan låsas fast på kameror med pentax autofokus fäste (KAF). Jag kommer inte riktigt ihåg, men kolla upp det.
 

kerouac

Medlem
Klar fördel till Pentax...

Om du gillar att ta macrobilder så ser jag det som att du har ett färdigt upplägg redan. Macro-converten och chinon objektivet kommer att bespara dig dyra pengar som du skulle behöva lägga ut på ett nytt objektiv.

Här kommer du ändå att använda manuell fokusering så det finns heller inte behov av AF. Jag har för övrigt ett Chinon 50mm 1.9 som är riktigt skarpt och bra för mina behov.

Jag tror inte heller att du behöver vara orolig för fattningen. Det jag har hört om "tappen" är att den finns på rikenon- objektiv och inte på något av dina. (skadar ju iof inte att kolla upp för säkerhets skull)

Håller med om att det kan vara klokt att vänta på Samsungs kameror, men å andra sidan så är DL väldigt prisvärd just nu!

Annat tips på kit-objektiv kan vara Sigma 18-125 som jag hört ska vara uppskattat.

Lycka till!
 
weiszhaupt skrev:
Tackar för era synpunkter! Det har inte blivit något inköp ännu, avvaktar nog för att ta en titt på den där Samsungmodellen.

Är den baserad på en Pentax så borde den ju ha samma objektivfattning, eller?
Samsung GX-1S är precis samma kamera som Pentax *ist DS2, Samsung GX-1L är precis samma som Pentax *ist DL2. Det som skiljer är namnet, färglayoten, handbokens utforming och att Samsung skickar med sin Digimax Pro mjukvara medan Pentax skickar med sin Photo Lab.

Det kan dock skilja i RAW formatet, på värdet av den variabel som identifierar kameran. Denna skillnad är tillräcklig för att tredjeparts programvara inte fungerar. Men, tredjeparts tillverkarna har knappt fått fram versioner stöttar *ist DS2 (trots att den släpptes förra sommaren) och i dagsläget finns ingen tredjepartstillverkare som stöttar DL2. Vi vet inte idag hur tredjepartstillverkarna kommer stötta Samsungs varianter. Detta är dock inget som jag skulle oroa mig för, eftersom RAW formatet i grunden är samma så är det ett snabbt jobb för tredjepartarna att anpassa sig.

Tyvärr släpper kameratillverkarna kameror snabbare än tredjepartstillverkarna hinner uppgradera sina mjukvaror...

Hälsningar*
 
ANNONS