Annons

Ungefärlig räckvidd på blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Rätt diffus fråga, jag vet

Men frågan e snarare för att jag vill få en ungefärlig fingervisning pga att jag ska ta en del bilder på uppträdanden framöver, och har nyligen fått tag i ett 100-300 objektiv (4.5-6.7).

Vill därför ogärna bränna av massa rullar för att bara upptäcka att blixtljuset ej räckte till.
Dessa scenarion är ej så lätta att testa ut i förväg heller =/

Har ingen erfarenhet av "större" zoomar överhuvudtaget, utan enbart kört med optiker upp till 80mm, och dessa vet jag vad de går för i de flesta situationer..

Sen e det juh allt det där med "ljuset minskar i kvadrat med avståndet" och andra saker som kan inträffa när man tar bilder med blixt.

Så frågan e väl, har ngn tagit bilder med blixt på längre avstånd, och hur långt kan man ungefär räkna med att ljuset räcker till utan att bilderna blir helt mörka??

Blixten är en Sigma EF 430ST, motorzoom 28-80 och ledtal 43 (iaf står detta angivet på den)

Känn slite pinsamt då man känner sig som en nybörjare med ett sånt här inlägg =/

Vill bara ogärna slösa massa film i onödan =)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det är ingen diffus fråga, det går att ge ett exakt svar på den.

Innan TTL-mätningen så ställde man in kameran manuellt vid blixtfotografering, och då med ledtalet som grund.

Formeln är:

Ledtal/bländare = avstånd

Med ditt objektiv inställt på f/6.7 blir det alltså knappt 6,5 meter. Hade du haft ett 2.8-objektiv hade du kunnat jobba på 15 meters avstånd.

Ledtal anges vid ISO 100, så om du har snabbare film kan du tillgodoräkna dig det. Stoppa i en rulle Fuji Press 800 så kan du köra på 21 m.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jims beräkningsformel är helt rätt. Däremot stämmer det inte att blixten räcker 21 meter vid ISO 800.

En fördubbling av ISO-talet förlänger blixtens räckvidd med roten ur 2, alltså ungefär 1.4, eftersom ljuset avtar med kvadraten på avståndet. Om du byter från ISO100 till ISO800 så får du räckvidden:

6.5 x 1.4 x 1.4 x 1.4 = ca 18 meter

En annan sak att tänka på: Blixtens angivna ledtal är nästan alltid en glädjesiffra. Fabrikanterna mäter upp ledtalet inomhus, i "trånga" rum med vita väggar och tak som hjälper till att förlänga blixtens räckvidd.

Jag törs sätta en rejäl slant på att din blixt har betydligt lägre ledtal än 43 om du plåtar utomhus eller i en stor lokal. Jag rekommenderar att du kör provexponeringar utomhus för att bestämma blixtens verkliga ledtal.

En tredje sak: Låt alltid blixten ladda 10 sekunder extra efter att laddningslampan har tänts. Det är först då du får ut max ljusstyrka, dvs. fullt ledtal.

Mvh/Acke :)
 

Fredrik80

Aktiv medlem
Ulf! Jag provade att gora nagra berakningar efter formeln du angav. Stammer det att rackvidden for blixten med ett ledtal pa 55, en blandare pa 1.4 och en ISO 1600 film skulle bli dryga 150 meter?!?

Jag raknade sahar:

Ledtal/Blandare = 55/1.4 = ca 39

39 * 1.4 * 1.4 * 1.4 * 1.4 = ca 151

Blixtens rackvidd skulle i denna situation allsa vara ca 151 meter!! Kan det stamma? :confused:

Fredrik
www.worldsphotos.com
 

acke

Avslutat medlemskap
Fredrik:
Jo, din beräkning stämmer!

Fast i praktiken är det kanske svårt att hitta en blixt med ledtal 55 som lyser ut hela bildvinkeln för en 1,4-optik...

Mvh/Acke:)
 
ANNONS