Annons

Hjälp vid köp av nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Hej!

Återigen är köplusten mig övermäktig varför jag ser mig tvungen att införskaffa ett nytt objektiv. Detta skall främst användas vid porträttfotografering men även en del macro. De kandidater jag funderar på är Tamrons AF SP 90/2,8 DI alternativt Pentax SMCP-FA 100mm f/2.8 Macro. Har tidigare helt varit inne på Tamronobjektivet men efter att ha sett fina bilder tagna även med Pentaxobjektivet är jag numer helt rådvill. Vad ska jag köpa och varför?

/PP
 

Nemesis

Aktiv medlem
Utan att ha testat något av dessa så får ju Tamrons lysand kritik på cyberfoto och är dessutom ca 1000:- billigare.
 

Pippo

Aktiv medlem
Jo, samma tanke har slagit mig Peter. Dock verkar det som att man slipper problem med bak- och/eller framfokus med Pentax originalobjektiv. Med Tamrons och Sigmas verkar det ju vara sisådär...
 

Nemesis

Aktiv medlem
För att hänga på denna tråden lite (jag är också ute efter ett macro / porträtt objektiv) så verkar Sigmas 105/2.8 kanske också vara ett alternativ?
 

reflux

Aktiv medlem
Nemesis skrev:
Sedan blir man mer orolig när man läser att det kanska är Pentax som har problem med sina hus, vilken är den känslan jag får när jag läst lite på denna killens sidor. Han verkar ha haft problem...
Onekligen har han haft det MEN samtidigt ska du också veta att han är extrem. Under det år som jag hängt på forumet har han STÄNDIGT klagat och inte postat en enda bild, annat än rena exponerings/fokusmätningar. Han har enbart pratat precision och vilka problem han har med sin utrustning. Han kallas för "measurbator" eftersom det egentligen var det enda han pysslade med och sen några veckor tillbaka än han bannad från forumet eftersom han helt enkelt inte kunde hålla sig från "bashing".

Jag tror också att det finns en del i det han säger, men som sagt, han är extrem och hans erfarenhet återspeglar sig inte i de bilder som många andra lägger upp där. Man får helt enkelt bestämma sig, är man intresserad av fotografering eller av mätning av sin fotografiska utrustning :) Med tanke på hur många trådar vi ser här på fotosidan som handlar om bakfokus på Canon/Nikon-kombinationer så är nog inte Pentax ensamt om det och jag är övertygad om att RiceHigh kommer hitta lika många problem med sitt nya system (minns inte men jag tror han skulle köpa en 20D).

Ska också tilläggas att jag är väldigt trött på märkesfantaster som inte KAN erkänna några konstruktionsmissar från just deras tillverkare och sådana finns det också gott om i forumet där. Du kan ju tänka dig kombination av dessa och RiceHigh-killen... *suck* :)
 

Pippo

Aktiv medlem
Är mest inne på Tamronet faktiskt (pris/prestanda). V g fokusproblem är ju detta knappast Pentaxspecifikt, har läst ofantligt många trådar om detta här på FS under min tid som ägare till en Canon 10d. Min *ist DS är jag än så länge otroligt nöjd med, särskilt efter firmwareuppdateringen.
 

Pippo

Aktiv medlem
Peter, Sigmas 105:a tycker jag verkar för "klumpig" och tung. Försöker att hålla objektiven så smidiga som möjligt nu när jag har ett så litet och smidigt hus.
 

pdmlmember

Aktiv medlem
Jag skulle rekomendera ett begagnat Pentax i F eller FA serierna. Har man lite is i magen så kan man komma väldigt billigt undan. På PDML dyker det ibland upp objektiv till väldigt bra priser. Det har varit lite dåligt de 12 senaste månaderna, men ta en titt ändå.
 
Tamron har fått fin kritik och är ett bra objektiv. FA 100 f/2.8 Macro har en snyggare bokeh och en behagligare kontrast- och färgåtergivning. Nya D FA 100 f/2.8 Macro har en något hårdare kontrast och liknar mer Tamron i karaktären.

Detta med bak/fram fokus... det är sant att det blivit ett problem i den digitala världen, men det är inget som jag direkt har reagerat för på min utrustning och jag tror en av anledningarna till att man reagerar på det inom den digital världen fast man inte reagerat på filmhusen (och det är i grunden samma autofokussystem i de flesta fall), är för att man visar bilderna uppförstorade in absurdum på skärm. Skriver man ut bilderna och hänger dem på väggen, som man gjorde förr, tror jag dessa grejjer plötsligt försvinner... för givetvis har fram/bakfokus funnits i filmsystemen också, men de upptäcktes inte. Det är skillnad att se på en bild pixel för pixel och se hållandes i handen eller bläddrande i fotoalbum. De flesta fel tas om hand av skärpedjupet, samt maskeras av det faktum att du tittar på dem på lite avstånd.


Hälsningar*
 

Pupillen

Aktiv medlem
Pippo skrev:
Peter, Sigmas 105:a tycker jag verkar för "klumpig" och tung. Försöker att hålla objektiven så smidiga som möjligt nu när jag har ett så litet och smidigt hus.
I så fall tycker du nog också att ett begagnat Pentax (F eller FA) är för stort. Den nya D-versionen är däremot både kortare och lättare än t o m Tamrons 90:a.
 

diablo 3

Aktiv medlem
sigmas är mera rubust, har en kompis som har en 150mm 2.8 en kanon glugg, men klumpig och finns inte till varken dynax 7d eller pentax.
Jag hade nog satsat på tamronen.

Någon som vet om man har nytta av en längre brännvid, mer än att man kan fota på lite längre avstånd. Jag tänker då på sigmas 180 3.5
 

Pippo

Aktiv medlem
Paulus: Har sett ett antal FA på Ebay men aldrig tittat närmare. Ska nog ta och göra det ändå!


Lennart: Japp, men då man kan hitta beg. FA så billigt skulle jag ev kunna tänka mig ett sådant ändå.
 
Han har haft extrem otur. Det finns variationer i alla tillverkares produktion och det verkar som ett antal slarvigt ihopsatta kameror hamnade i Hong Kong, serienumren på hans ligger nära varandra. Nu har han dock fått låna ett skyltexemplar av sin handlare - en svart DS - och det exemplaret uppvisar inte de fel som hans tidigare exemplar har haft, så idag är han nöjd.
Men visst är 1 bra exemplar av 6 testade ett sanslöst dålig resultat och högsta graden av otur.

De flesta DS ägare verkar förskonade från fel.

Hälsningar
R


Nemesis skrev:
Man blir lite orolig när man hör sådant (tycker aldrig man pratade om sånt förr i tiden).

Sedan blir man mer orolig när man läser att det kanska är Pentax som har problem med sina hus, vilken är den känslan jag får när jag läst lite på denna killens sidor. Han verkar ha haft problem...

http://www.geocities.com/ricehigh/A_Letter_to_the_CEO_of_Pentax_Corporation.html
 
Ett förslag är något av Pentax 50 f/2.8 Macro. Det blir ett 80 makro på en *ist D/DS/DL. Alla Pentax 50 Makro har fått lysande kritik och anses tillhöra världens absolut bästa optik. Jag minns ett test i Aktuell Fotografi från många år sedan (en tidning som sedan gick ihop med Foto och nu heter bara Foto). Pentax A 50 f/2.8 Macro fick en topplacering.
 
ANNONS