Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Namnet bakom kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

AKA

Aktiv medlem
Har funderat på hur mycket namnet bakom kameran betyder för bildens chanser att överleva kritikers ögon. Då menar jag inte bara kommentarer här på FS utan bildens överlevnad och "rykte" i allmänhet.

Jag upplever att en bild tagen av en känd fotograf har betydligt lättare att överleva kritikernas dom än om samma bild tagits av en vanlig Svennson.

Ofta är det så att de fotografer som blivit kända faktiskt är väldigt duktiga på det dom gör men ni förstår säkert mina funderingar. Jag tror alltså att det finns mer "kraft" i bilden bara för att den som höll i kameran gjort sig ett namn i branchen.

Så, vad tror ni? Hur mycket betyder namnet bakom kameran?
 

Walle

Aktiv medlem
Givetvis är det så. Du är inte den första som reflekterar över det, diskussionen har varit uppe många gånger förut.
 

Eeros

Aktiv medlem
Visst är det så och det har alltid varit så, såväl inom konstens alla genrer som inom andra yrkesområden. Namn på auktoritära personer väger tungt i det givna sammanhanget. Detsamma gäller såväl för barn, inom ungdomskulturen som för vuxna och äldre.
 

mipert

Aktiv medlem
AKA skrev:
...Jag tror alltså att det finns mer "kraft" i bilden bara för att den som höll i kameran gjort sig ett namn i branchen...
Men visst är de så.

Och det är ju inte så märkligt, en bild vi normalt skulle bläddra förbi kommer vi ägna mer tid åt eftersom vi litar på att den som presenterar den vet vad hon gör.

Det gör att vi tvingas fundera över om det ändå kanske finns något bra med bilden.

Och den extra tiden vi lägger på bilden kan göra att vi upptäcker en styrka i den som vi annars missat.
 
ANNONS