Annons

Funderingar om 1GB IBM MicroDrive

Produkter
(logga in för att koppla)

Arpandor

Medlem
Hej! Jag har varit ganska skeptisk till digital kameror, men efter att ha känt på och provat Minolta Dimâge 7i så har jag bestämt mig för att inhandla en sådan.
Funderar även på att skaffa en 1GB IBM MicroDrive så att jag får lite lagringskapacitet.
Vad har ni som använder Dimâge 7i:an för minneskort och åsikter om Microdriven?

mvh Tom Holmlund
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har inte någon MicroDrive och har tyvärr heller inte haft möjlighet att testa någon. Jag ser fram mot inlägg i denna tråd på samma sätt som du.

Jag har i dagsläget en 256MB SanDisc minneskort.
 

maggan

Aktiv medlem
Micro Drive

Såg, lite sent, frågan om 1 GB IBM Micro Drive.
Jag har det till min kamera och har hitintills inte hittat några nackdelar med det.

Var borta på semester en vecka och hade med mig hem, 711 bilder i kameran och ändå var inte minnet fullt.
 

Arpandor

Medlem
Det låter mer än bra!

Tack för ditt svar Margareta, det var ungefär vad jag hoppades på att få höra.
Vilken bildstorlek har du fotograferat i ?

Är du förövrigt nöjd med Dimâgen?
Jag som inbiten traditionell kamerabrukare blev faktiskt glatt överraskad av Minoltans gedigna kompakthet.

mvh Tom Holmlund
 

maggan

Aktiv medlem
Jag har kört med 2580 x 1920 och sharpnes normal, för det mesta.
Är väldigt nöjd med kameran, den överträffade mina förväntningar.

Tålig är den också, föll med kameran som stötdämpare när jag var ute på grenen i Skagen och tänkte att nu är det ajöss med min nya kamera.
Men den fick inte en repa och fungerade utmärkt ändå.

Kan bara rekomedera den.
 

deerel

Ny medlem
Det som märkbart skiljer microdrive från andra medier är tiden det tar att lagra. Jag har erfarit att det tar, om ens lite, så ändå längre tid att lagra till en microdrive.

Det är klart att det är värt att vänta den extra sekunden eller vad det handlar om för vad man får - 1 GB. Men ändå värt att veta om det är någon betydelse för just Dig.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har nu beställt en MicroDrive för att med den (+ mitt gamla 256 MB) ha möjlighet att enkelt ta mycket bilder på Landsort nästa vecka. Det skall bli kul att se hur det funkar. Fördelen är ju att man klarar sig långt utan sk "mellanlagringsstation" för bilderna. Jag räknar med att kunna "härbärgera" 1000 bilder sammanlagt. Så många bilder värda att spara kommer iallafall inte jag att kunna göra på en vecka.

Jag återkommer med rapport om mina erfarenheter.
 

maggan

Aktiv medlem
Jag har microdrive till min 7i, märker inte något av att det skulle ta längre tid att lagra bilderna.
Om det tar längre tid än i annat minne så måste det vara försumbat isf.

Hade en Sony P7 förut och den här med microdrive är mycket snabbare vid lagring.
 

Arpandor

Medlem
Det blev en MicroDrive, med mina tidigare erfarenheter av digital lagringskapacitet är detta en dröm! och jag störs inte av lagringstiden.

Nu är mitt strörsta problem kamerans ljud, den första dagen gick bra men nu håller jag på att bli galen av allt blippande och bloppande, måste gå på djupet i bruksanvisningen och se om det går att göra något åt det...


Ett tips till andra blivande Dimâge 7iägare, köp en nätadapter! det följer inte med någon med kameran.

mvh Tom
 

maggan

Aktiv medlem
Grattis Tom till ett bra val.

Håller med om nätadepter, det har jag också införskaffat.

Men du ljudet går att stänga av.
Ställ ratten på setup och kolla i displayen.
Har stäng av det på min också, jag stördes inte av det, men de som blev fotograferade blev störda.
 

Micke H

Aktiv medlem
Jag är på väg att införskaffa en D7hi,och funderat på en microdrive, men just nu lutar det mer åt ett mindre cf-kort och en bärbar hårddisk... 1gb blir ca 100 bilder i RAW-format(vilket jag behöver för uppdragens skull), och det är ju inte så mycket om man är "ute & kutar"...
Är det någon som har erfarenhet av Archos Jukebox, eller vad den heter...?
Eller andra sorter?
 

Arleklint

Aktiv medlem
Ett alternativ till en lös hårddisk typ ovannämnda är kanske en begagnad lap-top dator, som då även ger möjlighet att se och kanske även redigera bilder i "fält".
 
ANNONS