Annons

Vilka fotade norrskenet i Sthlm igår kväll?

Produkter
(logga in för att koppla)

kaw

Aktiv medlem
Tänkte jag bara måste utnyttja digitalkamerans finess och lägga ut en bild på norrskenet.

Plats: Kottlasjön, Lidingö.
Tidpunkt: 2002-10-01 23:30:16
 

Bilagor

Joker

Aktiv medlem
Hm, kunde du inte ha upplyst oss andra om detta igår eller i förrgår så att vi också fick chansen ...
 

lotelo

Aktiv medlem
Skitsnygg bild. Får hoppas att norrskenet flyttar sig till Värmland då;) Synd att man inte var i sthlm..
 

kaw

Aktiv medlem
joker skrev:
Hm, kunde du inte ha upplyst oss andra om detta igår eller i förrgår så att vi också fick chansen...
Gissar att din kommentar inte är helt allvarlig ;-) Att jag fick några bilder igår berodde helt enkelt på att jag råkade vara på väg hem och såg det hela. Cykelsadeln fick bli stativ, kompaktkameran är alltid med.

Väldans bra länk den där till Mats Mattssons webbplats. Han skriver både om norrsken i Stockholm och hur han med hjälp av en hembygd magnetometer vet när det är norrsken på gång. Dessutom länkar till liknande sidor med bilder.

Det är ju trevligt att färgen förstärks när den registreras av film eller (uppenbarligen) av CCD-sensorer. Jag som röd-grönt färgsvag hade svårt att uppfatta någon färg igår medan jag ser den tydligt här på bilden. Fast jag ser ingen skillnad på färgen i ljuset till vänster som i norrskenet...

Föremålet till höger är för övrigt reningsverksskorstenen i Gåshaga, inte helt skarp - sadeln var nog inte bästa stativet!
 

Joker

Aktiv medlem
Självklart skojar jag.
Dock är jag grymt avundsjuk på dig som fick uppleva detta. Jag minns första gången jag exponerades för detta natur?fenomen. Känslan är svår att förmedla. Tyvärr är bakgrundljuset där jag bor för starkt för att jag ska se detta då det uppträder i Stockholm.
 

Gnurra

Aktiv medlem
lotelo skrev:
Skitsnygg bild. Får hoppas att norrskenet flyttar sig till Värmland då;) Synd att man inte var i sthlm..
Norrskenet visade sig faktist i Värmland också. Jag bor i Karlstad och som den nattuggla jag är så upptäckte jag vid ca kl 03.00 att det var ett vida mäktigt norrsken ute. Halva himlen var faktiskt uplyst av ett grönskimmrande pulserande norrsken. Tog inga bilder dock.

//Gustaf
 

Losjö

Medlem
Frän

Helfränt och självklart är man lite avis, här på andra sidan landet får man väl aldrig se nåt sådant :-( eller iallafall väldigt sällan.
Gratulerar.
 

npeter

Aktiv medlem
Ehh... Apropå jokers fråga (som visade sig vara ett skämt), så kan jag ju säga att det faktiskt går ganska bra att förutsäga när norrsken kommer att inträffa. Gårdagens norrsken var visserligen lite speciellt, men oftast kan man förutspå dem 2-3 dagar i förväg.

Det finns massor med hemsidor där man kan hitta info om detta. Bäst - om man inte vill hålla koll på mätinstrumenten själv - är nog www.spacew.com Dels är deras prognoser bra och dels så finns det massor med kunnigt folk i diskussionsforumet. (Numera har de också en sektion med fotografier.)

Eftersom alla förmodligen inte har ork att sätta sig in i detta, så kan dock jag - om intresse finns - ta på mig att skriva ett meddelande här nästa gång det finns en chans till norrsken.

Vad gäller ikväll, så ser det ganska bra ut. Förhållandena är inte riktigt lika gynnsamma som igår, men de är tillräckligt bra för att det skall vara värt att hålla ögonen öppna.

Klara natthimlar,
Peter
 

Efwa

Aktiv medlem
Hade ni varit ute på chatten hade ni fått veta ;-D

Så fort min sambo såg det sa han till mig och jag skrev ut det till dom som var inne där.

Just hos mig var det kraftigast där skogen var i vägen eller vägbelysningen, så jag orkade inte rigga:)
Men jag stod ute en lååång stund......jag älskar norrsken och hoppas jag är uppåt jämtland någon gång när det är riktigt kraftigt, så man ser utan belysning överallt!
 

Joker

Aktiv medlem
npeter skrev:
Ehh... Apropå jokers fråga (som visade sig vara ett skämt), så kan jag ju säga att det faktiskt går ganska bra att förutsäga när norrsken kommer att inträffa. Gårdagens norrsken var visserligen lite speciellt, men oftast kan man förutspå dem 2-3 dagar i förväg.

Det finns massor med hemsidor där man kan hitta info om detta. Bäst - om man inte vill hålla koll på mätinstrumenten själv - är nog www.spacew.com Dels är deras prognoser bra och dels så finns det massor med kunnigt folk i diskussionsforumet. (Numera har de också en sektion med fotografier.)

Eftersom alla förmodligen inte har ork att sätta sig in i detta, så kan dock jag - om intresse finns - ta på mig att skriva ett meddelande här nästa gång det finns en chans till norrsken.

Vad gäller ikväll, så ser det ganska bra ut. Förhållandena är inte riktigt lika gynnsamma som igår, men de är tillräckligt bra för att det skall vara värt att hålla ögonen öppna.

Klara natthimlar,
Peter
Fantastisk. FS ÄR källan till väldigt mycket vetande. Kan inte du skriva en artikel för FS om detta?
 

npeter

Aktiv medlem
Om det finns intresse - och om det passar sig på en fotosida - så kan jag nog skriva ihop något allmänt om norrsken. Dessvärre är jag fortfarande nybörjare när det gäller att fotografera norrsken, så om det vill jag helst inte uttala mig. (Där får jag hänvisa till t.ex. Mats Mattssons hemsida eller till http://www.naturephotographers.net/jc0701-1.html)

Sen var det det här med att förutsäga norrsken. Jag hoppas att mitt förra inlägg inte gav fel intryck, men det är svårt, för att inte säga omöjligt, att ge 100% säkra prognoser. Det märktes om inte annat igår. Även om förhållandena verkade bra, så såg inte jag något norrsken så länge jag satt uppe.

När det gäller läget för ikväll, så ser det återigen ganska bra ut. Faktiskt så ser det bättre ut nu än det gjorde igår. Det betyder förstås inte att det kommer att bli norrsken, men om ni inte vill riskera att missa något, så skall ni nog hålla ett öga på himlen även ikväll.
 

npeter

Aktiv medlem
OK. I Umeå har vi just nu ett svagt norrsken i zenit. Jag är inte helt säker på hur det är med avstånden, men jag tror att det kan vara synligt i Stockholm. Förhoppningsvis blir det mer fart under kvällen och natten.
 

Mas71

Aktiv medlem
npeter skrev:
OK. I Umeå har vi just nu ett svagt norrsken i zenit. Jag är inte helt säker på hur det är med avstånden, men jag tror att det kan vara synligt i Stockholm. Förhoppningsvis blir det mer fart under kvällen och natten.
Så typiskt då att det är mullet här i Östersund.
 

lajun

Aktiv medlem
Norrskensrapport från Umeå

Rapport från Umeå vid 22tiden.
Hoppas att du fick några bra bilder Peter, jag har inget stativ till kameran ännu, men tänkte ändo pröva på att fota norrskenet. Blev dock inte riktigt skarpt. Men norrsken har vi allt inatt.



 
ANNONS