Annons

Viskningsassociationsfotomaraton!

Produkter
(logga in för att koppla)

Picture

Aktiv medlem
Den första maran som vi genomförde blev populär bland oss som deltog! I vinterns brist på fotoinspiration tror jag att den fick oss att fundera lite annorlunda kring bilder och att ta bilder som vi inte skulle ha kommit på att ta annars.

Nu är det dags för en ny mara. Ett viskningsassociationsfotomaraton! Vad är då detta? Jo, det är en lite mer avancerad form av mara. Mer avancerad på så sätt att den ställer större krav på att man verkligen deltar om man väl anmält sig och mer avancerad på så sätt att man får lite mindre tid på sig för fotograferingen (två dygn). Samtidigt kommer det att vara lättare att associera eftersom det inte kommer att handla om att fotografera efter ett särskilt tema den här gången. I stället är det mycket fria associationer som gäller. På sätt och vis liknar det den där leken som ni kanske lekte när ni var små - en person viskar en kort berättelse till en annan som i sin tur viskar vidare till en tredje o s v. Den sista personen får sedan berätta vad han eller hon har hört - oftast är det en helt annan berättelse än den som den första personen berättade.

Det här kan man göra som en fotomaraversion. Man kommer att få en bild sänd till sin e-postadress. Utifrån vad man ser i den bilden ska man associera fritt - vad är det första man tänker på då man ser den? Bilden man fått skickad till sig kanske föreställer en bil. Är man då bilägare kanske den första tanken som slår en är reparation - hämta kameran, fotografera ett fälgkors och skicka bilden vidare. Näste person får en bild av ett fälgkors i motljus sänd till sig och associerar direkt till en kyrka eller en stryktipskupong...

Syftet med maran blir att se vart vi hamnar när alla har bidragit med sina bilder.

Regler

Anmälan ska ske i den här tråden senast söndagen den 12 februari. Utöver anmälan i tråden måste anmälan också ske till mig på adressen wfs@telia.com och ni måste också ange er e-postadress. Vidare måste jag i er anmälan till mig få veta vilka dagar under perioden 17 februari till 18 mars som ni redan nu vet att ni absolut inte kan vara med av en eller annan anledning.

När anmälningstiden har gått ut kommer jag att fördela dagarna - två på respektive deltagare. Du kommer någon gång mellan den 13 och 16 februari att få ett mail av mig där det står vilka två dagar du ska utföra din uppgift på och du kommer att få reda på e-postadressen till den medlem som du ska skicka vidare din bild till samt namnet på den som kommer att skicka en bild till dig. Jag kommer också att lägga upp en lista över deltagare och dagar i den här tråden så att ni kan se turordningen. Denna lista kommer att läggas ut den 16 februari (någon gång under kvällen). På den här listan kommer inga e-postadresser att framgå. Förste man eller kvinna på listan blir den som får i uppdrag att hitta på "temat" och denna persons uppgift blir att ta en bild som illustrerar detta. Jag kommer att lotta fram vem som får äran att vara först och som därmed får bestämma tema. Han eller hon skickar sedan vidare bilden till nummer två på listan, som i sin tur får associera kring den, ta en ny bild och skicka vidare o s v.

När du associerat färdigt kring den bild du fått och tagit din bild ska du spara den för webben med maximal storlek på 400x400 pixlar och filen får vara på högst 60 kB. Bilden ska vara i jpg-format och den ska döpas till DITTNAMN.JPG (t ex hanssvensson.jpg). Skicka vidare bilden till nästa person på listan som du fått adressen till, och här kommer det viktiga:

Du får inte bifoga någon text som kan ge vägledning till vad din tanke bakom bilden är, vare sig i titeln på mailet eller i själva mailet. Alltså, skicka bilden och håll textinformationen kort. I titeln på mailet räcker det att du skriver "Fotomaraton" och förutom din bild räcker det med "Mvh: Ditt Namn".

Skicka också samma bild till wfs@telia.com och i det mailet ska du berätta lite om hur du associerat kring bilden du fick.

När den sista personen på listan skickat sin bild till mig kommer jag, precis som sist, att lägga ut samtliga bilder i ordningsföljd tillsammans med era förklarande texter. Datum för publicering kommer jag att meddela senare eftersom det beror på hur många som anmäler sig. För att inte maran ska pågå i mer än en månad (det blir för tråkigt) begränsas deltagarantalet till 15 personer. Så först till kvarn...

Får du förhinder under perioden så att du inte kan delta så talar du om detta i tråden. Jag skickar då ett mail till personen före dig på listan så att denne får reda på vilken adress som han eller hon ska skicka bilden till i stället. Försök att ange förhinder i god tid. För att maran ska fungera på bästa sätt är det viktigt att det inte blir för många avhopp under resans gång. Tänk därför igenom ordentligt innan du anmäler dig.

Jag anmäler mig till viskningsassociationsmaran här i tråden men också genom ett mail till wfs@telia.com. I mailet anger jag min e-postadress samt de dagar mellan 17 februari och 18 mars som jag redan nu vet att jag inte har möjlighet att delta.

1. Hans Svensson
2.
 
Senast ändrad:

Tes

Aktiv medlem
Jag anmäler mig till viskningsassociationsmaran här i tråden men också genom ett mail till wfs@telia.com. I mailet anger jag min e-postadress samt de dagar mellan 17 februari och 18 mars som jag redan nu vet att jag inte har möjlighet att delta.

1. Hans Svensson
2. Therese Nilsson
3.
 

Larsdotter

Aktiv medlem
Jag anmäler mig till viskningsassociationsmaran här i tråden men också genom ett mail till wfs@telia.com. I mailet anger jag min e-postadress samt de dagar mellan 17 februari och 18 mars som jag redan nu vet att jag inte har möjlighet att delta.

1. Hans Svensson
2. Therese Nilsson
3. Lina Larsdotter
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag anmäler mig till viskningsassociationsmaran här i tråden men också genom ett mail till wfs@telia.com. I mailet anger jag min e-postadress samt de dagar mellan 17 februari och 18 mars som jag redan nu vet att jag inte har möjlighet att delta.

1. Hans Svensson
2. Therese Nilsson
3. Lina Larsdotter
4. Anders Tedeholm
 

Robz

Avslutat medlemskap
Jag anmäler mig till viskningsassociationsmaran här i tråden men också genom ett mail till wfs@telia.com. I mailet anger jag min e-postadress samt de dagar mellan 17 februari och 18 mars som jag redan nu vet att jag inte har möjlighet att delta.

1. Hans Svensson
2. Therese Nilsson
3. Lina Larsdotter
4. Anders Tedeholm
5. Robert Nordqvist
 

murdoc

Aktiv medlem
Jag anmäler mig till viskningsassociationsmaran här i tråden men också genom ett mail till wfs@telia.com. I mailet anger jag min e-postadress samt de dagar mellan 17 februari och 18 mars som jag redan nu vet att jag inte har möjlighet att delta.

1. Hans Svensson
2. Therese Nilsson
3. Lina Larsdotter
4. Anders Tedeholm
5. Robert Nordqvist
6. Tommy Jansson
 

Windy

Aktiv medlem
Jag anmäler mig till viskningsassociationsmaran här i tråden men också genom ett mail till wfs@telia.com. I mailet anger jag min e-postadress samt de dagar mellan 17 februari och 18 mars som jag redan nu vet att jag inte har möjlighet att delta.

1. Hans Svensson
2. Therese Nilsson
3. Lina Larsdotter
4. Anders Tedeholm
5. Robert Nordqvist
6. Tommy Jansson
7. Linda Bertilsson
 

Calle

Aktiv medlem
Jag anmäler mig till viskningsassociationsmaran här i tråden men också genom ett mail till wfs@telia.com. I mailet anger jag min e-postadress samt de dagar mellan 17 februari och 18 mars som jag redan nu vet att jag inte har möjlighet att delta.

1. Hans Svensson
2. Therese Nilsson
3. Lina Larsdotter
4. Anders Tedeholm
5. Robert Nordqvist
6. Tommy Jansson
7. Linda Bertilsson
8. Calle Hinderson
 

Picture

Aktiv medlem
Turordningslistan är klar!

Utifrån era önskemål om vilka dagar som ni inte vill vara med har jag lottat fram en turordningslista för fotomaran. Visst är det typiskt att jag lyckades lotta fram mig själv som den som startar maran och hittar på ett tema? Nåja, det kanske är en utmaning i sig...

Under förmiddagen har jag skickat ett mail till var och en av er. Där står vilka dagar som ni ska lösa era uppgifter på samt från vem ni får bilden och till vem ni ska skicka er bild. Eftersom vi bara blev åtta deltagare så kommer var och en att få tre dagar på sig för uppgiften.

Glöm inte att - utöver den bild ni skickar till nästa person på listan - också skicka en bild till wfs@telia.com .

17-19 februari
Hans, som senast den 19 februari skickar vidare till Tommy.

20-22 februari
Tommy, som senast den 22 februari skickar vidare till Anders

23-25 februari
Anders, som senast den 25 februari skickar vidare till Robert

26-28 februari
Robert, som senast den 28 februari skickar vidare till Therese

1-3 mars
Therese, som senast den 3 mars skickar vidare till Lina

4-6 mars
Lina, som senast den 6 mars skickar vidare till Calle

7-9 mars
Calle, som senast den 9 mars skickar vidare till Linda

10-12 mars
Linda, som senast den 12 mars skickar vidare till wfs@telia.com .

Omkring den 13 mars kommer jag att publicera samtliga bilder i den här tråden. Glöm inte att skicka med en förklaring om hur ni associerat men endast i det mail ni skickar till wfs@telia.com! Jag meddelar i den här tråden när jag vet mer exakt tid för publicering.

Tommy: du får första bilden från mig senast den 19 februari. Jag ska bara klura ut något riktigt svårt...

Lycka till nu, allihop!
 

murdoc

Aktiv medlem
Hur går det Hans?
Klurat ut nåt svårt än? Väntar med spänning på din bild.
Ska till barnen i helgen men kommer hem på söndagkväll, lagomt till att börja associasera (Heter det så? Ser konstigt ut =)

/Tommy
 

Picture

Aktiv medlem
Jodå, jag har två bildidéer - den ena ska jag försöka förverkliga under lunchen idag och den andra försöker jag med i kväll eller under lördagskvällen. Oavsett vilket så kommer jag att skicka en bild till dig på söndag.

Det ska bli kul det här!

Associera - ser det bättre ut med den stavningen?

Kör försiktigt i helgen!
 

murdoc

Aktiv medlem
Du, den var inte lätt...
Har funderat en bra stund och går nog på magkänslan. Första tanken brukar vara den man går tillbaka till när man inte kommer på nåt annat.

/Tommy, med träningsvärk efter en dag i backen med snowboard för första gången på ett år.
 

Windy

Aktiv medlem
Hmm. Det är väl attans att man ska vara sist. Jag blir så himla nyfiken på vad ni hittat på...
//Linda
 

Tes

Aktiv medlem
Ja usch...det är faktiskt "bara" några dar kvar, men du hade då lyckats peta in min tid på en dag jag tagit tillfällig semester så det tackar jag för! Vart jag sen ska hitta en dator att föra över bilden från det blir en fråga för sig! =)
 

Graylingman

Aktiv medlem
Vi är igång

Hej,
Kan meddela att Tommy var snabb! Jag har redan fått bilden av honom, och grunnandet är i full gång. Får se var jag landar. Kul idé det här!
//Anders
 
ANNONS