Annons

Fota skott - går det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Kan man fota ett skott med "vanlig" utrustning och hur?

Jag skulle vilja fota ett skott ur en luftpistol. Utgångshastighet är cirka 120m/s och kulans storlek 4.5 mm. Är detta möjligt utan speciell utrustning? Hur skulle det kunna göras (om det är möjligt)?
 

Eva R

Aktiv medlem
Tack! Den sista länken verkar ge en hel del. Att fota framifrån verkar kanske inte helt genomtänkt. Bakifrån eller från sidan förefaller säkrare.

Jag förstår inte vad tågbilden har med saken att göra, om jag ska vara uppriktig.
 

rosberg1

Aktiv medlem
fotografering "rakt" framifrån med hjälp av en spegel som offras vid varje skott. Har för mig att om man använder glasskivor som speglar och polarisationsfilter kan man filma/fotografera även när kulan är i loppet.

MVH Joakim
 

Martin Gunnarson

Aktiv medlem
Eva R skrev:
Tack! Den sista länken verkar ge en hel del. Att fota framifrån verkar kanske inte helt genomtänkt. Bakifrån eller från sidan förefaller säkrare.

Jag förstår inte vad tågbilden har med saken att göra, om jag ska vara uppriktig.
Tågbilden har inget med saken att göra, jag råkade klistra in fel länk.
 

Bluedude

Aktiv medlem
för många år sedan var det en artikel i aktuell fotografi där dom fotade skott genom råa ägg. har dock ej kvar den tridningen så jag vet ej när. kanske nån annan kan hjälpa dig med det
 

Gip

Aktiv medlem
Vad coolt...men behövs den sjukt dyra utrustningen...?(läste om utrustningen i andra höshastighetstrådar)
 

hasseper

Aktiv medlem
Jag såg et TV-program om en person som fotade när de sköt med ett hagelgevär. De använd sig av mikrofoner och på nåt sätt utlöste blixtarna med en viss fördröjning. Jag har för mig att de faktiskt använde en storformatare.

De hade alltså om inte helmörkt så i alla fall svag belysning så att blixtarna frös bilden.

Det var visst så att de ville se när hagelsvärmen separerade från förladdningen.


\h
 
ANNONS