Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om Nikon Diaskanner LS-40 Coolscan IV ED

Produkter
(logga in för att koppla)

Strutsen

Aktiv medlem
Tja,

Vi funderar på att skaffa en Nikon Diaskanner LS-40 Coolscan IV ED.

Erfarenheten är ju att när man köper något så finns det alltid ett tillbehör man skulle ha haft.

Är det någon som har synpunkt på ev. tillbehör?
 

julgus

Aktiv medlem
Hej

nej, den är komplett, programvara samt insatser för monterade och omonterad film.

Ha bara ordentligt med minne i burken och tänk på att skanningen tar en del kräm från datorn under skanningen.

Med vänlig hälsning
Johan
 

rideg

Avslutat medlemskap
Jag har haft en Nikon Coolscan IV ED i ett år nu och är helnöjd! Lättarbetad apparat och stabil programvara. Har skannat allt ifrån negativ färg och sv till diafilm för att lägga ut både på webben och ha som underlag för papperskopior. Det riktiga lyftet kommer när man skannar i kombination med den inbyggda bildbehandlingen som kan trolla fram detaljer ut skuggpartier ur annars svårskannade bilder. Alla bilder mina bilder här på fotosidan är skannade med denna. Har inte saknat modell 4000, men den kanske skulle behövas för stora bilder på papper. Fast då ligger väl det närmare till hands med Nikons skanner för mellanformat.
 

Omar

Aktiv medlem
Själv gillar jag Nikon, men efter att ha läst en massa tester så har kommit fram till att Canon FS-4000 Scanner är den rätta för mig. Verkar vara väl värd sitt pris, ta en titt på den. Har typ samma prestanda som Nikons Super Coolscan 4000 ED men canons är långsammare men dock ca 10 000 kr billigare.

Lite tester


http://www.imaging-resource.com/SCAN/FS4000/FS40A.HTM

http://www.ephotozine.com/equipment/tests/testdetail.cfm/test_id/87/prodselect/2

http://www.extremetech.com/article2/0,3973,10229,00.asp

http://www.normankoren.com/Tutorials/Canoscan4000.html
 

rideg

Avslutat medlemskap
Canons skanner är säkert kalasbra! Fast bildfiler på 65 Meg är lite overkill för undertecknad, speciellt om man skall skanna in många bilder i följd.
 

masur

Aktiv medlem
APS-adapter ingår inte när du köper Nikon Coolscan IV ED. Inget ont om Nikon men Canon FS-4000 Scanner är en nyare konstruktion och mer prisvärd.
 

rideg

Avslutat medlemskap
Strutsen skrev:
Tack för synpunkter.

När du säger stora bilder på papper. Hur stora bilder talar vi då?
Vi talar inte speciellt stora bilder. 20 x 30 cm med godtagbar stuns i skärpan. Med det skulle vara intressant att trycka upp en större bild 50 x 70 cm och jämföra (på några meters betraktningsavstånd) med samma bild inskannad från en LS 4000.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Gammal tråd, jag vet men;

en arbetskamrat vill köpa min Nikon Diaskanner LS-40 Coolscan IV ED.
Vilket pris kan jag erbjuda; 1000:- ?
 

Ventures

Aktiv medlem
Gammal tråd, jag vet men;

en arbetskamrat vill köpa min Nikon Diaskanner LS-40 Coolscan IV ED.
Vilket pris kan jag erbjuda; 1000:- ?
Då det är till en kompis kanske det inte går att maximera priset.
Eftersom Nikon inte tillverkar skannrar i konsumentprisklassen längre är de mycket åtråvärda idag. Det lär knappast komma några nya eftersom marknaden krymper stadigt.
Det såldes nyligen begagnade Nikonskannrar till dubbla nypriset på tradera (en LS50 för drygt 10.000 och en 5000 för c:a 18.000 kr).
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Gammal tråd, jag vet men;

en arbetskamrat vill köpa min Nikon Diaskanner LS-40 Coolscan IV ED.
Vilket pris kan jag erbjuda; 1000:- ?
Jag har sett flera sådana till salu senaste halvåret för runt 2500:-
Själv köpte jag en i vintras för 2400:-
Fast jag har också sett en här på fotosidan där någon begärde 150:-
Den annonsen var borta dagen efter....
 
Senast ändrad:

Bussmicke

Aktiv medlem
Idag är jag sjukt glad att jag aldrig sålde den utan tog mig i kragen och åkte till Nikon i Solna och lämnade in den för service och rengöring. Kostade 2800 och var värt varenda spänn, hämtade den igår och väl hemma hade jag nästan glömt hur roligt det var att scanna bilder. Så otrolig kvalitet hamn får ut jämf. med den scannrar som finns att köpa idag, ljusårs skillnad.

Inscannat med Vuescan opch sen öppnat i Adobe Camera Raw så kan man nästan göra vad som helst med bilden. Hade en underexponerad bild som var så mörk men det gick att få fram detaljer utan dess like. Brusigt? Javisst men vem bryr sig. En scanner modell "med dialock" hade aldrig klarat få fram den detaljrikedomen.
Se andra bilden uppifrån: http://postvagnen.com/forum/index.php?id=667549
 

Ventures

Aktiv medlem
Idag är jag sjukt glad att jag aldrig sålde den utan tog mig i kragen och åkte till Nikon i Solna och lämnade in den för service och rengöring.
Det var ett bra val. Jag ska inte sälja min förrän jag vet att jag inte tänker skanna mer och det finns en hel del kvar, samt att det är svårt att låta bli att ta några diabilder då och då.

Silverfast har visst en variant som skannar motivet flera gånger med olika exponeringar och får på så sätt fram ytterligare detaljer. Jag har inte testat själv bara sett reklamen.
Jag kör själv med gamla NikonScan 4.02 med Win7 i XP-mode och öppnar NEF-filerna i Lightroom för justeringar.

Roligt att se roslagsbanans gamla vagnarna på Östra station. Man hade nästan förträngt att de fanns kvar så sent som på 90-talet.
 
ANNONS