Annons

Framkalla gamla negativ - digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns det någon som har tips på vart man skall vända sig för att framkalla ett stort antal gamla negativ digitalt? Vad kan priset hamna på?

Det handlar om om upp emot 150 rullar svartvita/färgnegativ från 30-40-50-talet.

mvh,

/Andreas
 

harryett

Aktiv medlem
ännu en gång så jävlas crimson med oss.. ;D
deras prislistor är minst sagt förädiska.

C41 framkallning kostar för en 135film 45kr (på standbytid högst 4dagar)
att scanna in filmen (obs 8mb) kostar också 45kr.. då får du dessutom bilderna på CD


jag gör såhär:
jag lämnar in en rulle hos dom, kryssar i rätt alternativ, inlusive "standby 4dgr"rutan och "endast internet (och CD)"rutan

efter 4dgr dyker mina bilder upp på mitt konto på deras hemsida.. då kommer jag åt dom direkt.. sedan åker jag och hämtar bilderna på crimson och betalar 90kr för rubbet
 

harryett

Aktiv medlem
8000i skrev:
Att 2x45=90 kan väl inte anses förädiskt?

haha nej varkligen inte..
nu märkte jag att dom har skrivit om sin sida.. den är inte lika vilseledande nu som förut..

problemet förut var att det stod olika prisinformation överallt,,
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Har du tiden så köp en flatbäddscanner och gör det scanningen själv. Det blir det billigaste alternativet - om du inte tar betalt för din egen arbetstid.
En Epson flatbädd kostar omkring 3.500:-
Om det - som är det troligaste - fråga om mellanformatsnegativ 6x6 eller rentav 6x9 fumgerar det mycket bra med en flatbäddscanner.
Handlar det om 24 x 36 är det aningen mera tveksamt men går bra med flatbäddvarianten.
Us
 
Tack för alla tips!

Jag skall ta kontakt med Crimson.

Skall också kolla upp filmscanners - men negativen ligger i rullar - vilket jag gissar kan bli problem i en flatbed? Säkert svårt att få dem helt platta då de legat ihoprullade i 60-70 år...

Eller finns det filmscanners som klarar att ta in hela rullarna? Någons som vet?

mvh,

/Andreas
 

mange78

Aktiv medlem
Tänk på att det du får från Crimson med denna typ av tjänst som diskuteras ovan, är JPG i 8-bitars färgdjup. Det begränsar din möjlighet till efterbehandling ganska rejält.
 

harryett

Aktiv medlem
mange78 skrev:
Tänk på att det du får från Crimson med denna typ av tjänst som diskuteras ovan, är JPG i 8-bitars färgdjup. Det begränsar din möjlighet till efterbehandling ganska rejält.
det stämmer!
det var därför jag skrev "(obs 8mb)"
..man kan ju välja andra alternativ också men då höjs ju örstås priset



Men det där med flatbed scanner.. kan man scanna negativ med vilken scanner som hellst?
 

Sonnaren

Aktiv medlem
1) Rullade negativ. Min Epsonscanner, 3100, har en filmhållare för 120/220-film som klarar av att hålla rullad film så plan som pehövs för scanningen. Det har givetvis flera scanners men dem kan jag inte ge säkra besked om.
2) Om alla scanners kan scanna film....ja...nej, alltså det finns lösa dialock att köpa (en ljustillsats att ha i scannerlocket som lyser igenom filmen) men det fodrar speciell programvara till scannern för att bli bra.
Idag är väl dialock och scanningsprogram snudd på standard, det är definitivt inga dyrbarheter!.
Hur det blir? Ja....vad skall jag säga? Alla bilder t.ex. i detta albumet: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=86029
är scannade 6x6-negativ från min Epson 3100. Urspungsbilderna är ~7000 pixlar i fyrkant, häri rejält kympt skick är de väl ca 900 x 900
Us
 

EleyT

Aktiv medlem
Diskutera saken med några olika företag om de ens vill ta emot så pass gamla original, det kanske krävs specialbehandling för att inte skada dem.

Du kan kolla med t.ex. Diabolaget, de är mycket kompetenta.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Hallå hallå, det är film vi talar om här, inte 3 år gamla hembrända CD-skivor. 70 år gammal rullfilm som förvarats i någorlunda normal temperatur är inga problem under förutsättning att den är riktigt fixerad och sköljd.
Enda frågetecknet skulle möjligen vara att den förvarats rullad.
Jag har hundratals eller snarare tusentals negativ i den åldern (mina föräldrars) liggande här hemma. Fantastiskt fräscha saker.
Mycket piggare än de tre år gamla CD-skivor med bilder som jag kastade i höstas eftersom de inte tålt så "lång" förvaring i mörker och rumstemperatur, de var oläsbara. ....
Us
 

dl_4711

Aktiv medlem
Lofoto-erbjudande

Tänkte fräscha upp den här tråden lite genom att tipsa om ett Lofoto-erbjudande på temat:
http://www.lofoto.se/lofoto/Visa?SidNamn=butiken_visaprodukt&produkt.dependkeys=426

Samtidigt tänkte jag efterfråga liknande tjänster innan jag hakar på detta. Även om priset är bra och de resultatexempel jag sett är hyfsade så finns det ju två stora problem med Lofoto-lösningen: den låga upplösningen (1.5 mpix) och risken att negativen försvinner i posthanteringen.

Så om någon känner till en tjänst där man kan lämna negativen över disk och få bilderna digitalt i upplösning över 2 mpix utan att behöva få onödiga pappersbilder (miljövidrigt) för en rimlig peng (max 3-4 kr/st) får ni hemskt gärna tipsa här. ;-)
 

stefohl

Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
Mycket piggare än de tre år gamla CD-skivor med bilder som jag kastade i höstas eftersom de inte tålt så "lång" förvaring i mörker och rumstemperatur, de var oläsbara. ....
Us
Man kan ju inte låta bli att funderar över vilka cd-skivor som du har köpt. Min kollega tog just fram bilder från skivor som gjordes 1996 utan problem. Testade själv med cd-skivor som jag brände 1998 utan problem.

Stefan
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag brände på mycket dyra Kodak Cd-skivor som var avsedda för lång hållbarhet och de var oläsliga efter 4 år. Vad ska man lita på? Har man tur väljer man rätt kanske?
 

Sonnaren

Aktiv medlem
stefohl skrev:
Man kan ju inte låta bli att funderar över vilka cd-skivor som du har köpt. Min kollega tog just fram bilder från skivor som gjordes 1996 utan problem. Testade själv med cd-skivor som jag brände 1998 utan problem.

Stefan
Du kan sluta fundera, du kunde frågat direkt i stället.....
Det var Fujifilm 650 MB 4X multispeed CD-RW.
Us
 
ANNONS