Annons

Nakna barn...

Produkter
(logga in för att koppla)

kriss

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag tänkte fråga vad ni tycker om fotografier på nakna barn. Nu menar jag inte hemska bilder där de är tvingade till nakenhet, där man kan se att bilderna är till för pedofiler... inte heller konstiga poseringar. Jag menar SÖTA och gulliga barnfotografier, där de är nakna tex för att de är på stranden, sitter i badkaret, på pottan eller vad som helst.

Jag tycker att det är väldigt sött med nakna barn. Det ser så naturligt vackert ut. Jag är glad att jag är kvinna och kan tycka så utan att folk ifrågasätter om jag är pedofil.

Men jag blir så kluven när det gäller att visa upp såna fotografier. Tänker på att en del kanske tycker att det är hemskt eller fel att visa upp dem så där, med tanke på pedofiler. Nu kan ju inte en pedofil göra så värst mycket med ett foto, ingenting som skulle skada barnet på nåt sätt i alla fall, fast nog får man kväljningskänslor om man tänker på att fotot kanske norpas och sedan cirkulerar runt i pedofillistor på nätet.

Jag tycker att det är jobbigt att man överhuvudtaget ska behöva ha dessa funderingar. Ska man sluta fundera så mycket, eller ska man börja fundera MER?

Vill gärna höra era åsikter och hur ni tänker och resonerar kring det här med att visa upp nakna barn.

/Kriss
 

lotelo

Aktiv medlem
Jo det är känsligt och helt klart en intressant fråga. Jag hade just en sån fråga under en av mina foton, klipper in fråga och svar här;

2002-09-15 20:04
Underbart somrig och härlig! Man blir bara glad när man ser den. En liten tanke bara... själv är jag livrädd för snuskhummrar och tvekade över att lägga ut en bild på min son trots att man bara ser rumpan när han badar, nu gjorde jag ju det i alla fall men funderar fortfarande... Vad tänker du själv? *Nyfiken*

2002-09-16 08:38 Lotta Elofsson
Tack för era kommentarer:)
Din fråga är svår och beslutet vilka av bilderna på avklädda barn som jag lägger ut är lika svårt. Att det finns en och annan ful gubbe kan vi nog aldrig komma ifrån, och självklart vill man ju skydda sina barn från sånt. Jag tänkte nog på samma sätt som du beskriver och har nog dragit gränsen vid att det jag fotograferar ute i en naturlig miljö där barnen ändå springer nakna lägger jag ut här (om det nu är något jag vill visa förstås.) Jag har ju en bild till "Så kul vi har" från samma tillfälle. Båda bilderna är tagna vid en badplats på landet och likväl som någon "ful gubbe" ser bilderna här skulle han kunna varit på stranden den dagen. Hemska tanke....

Jag tycker personligen att man kan visa naturliga bilder på nakna barn i låg ålder men skulle däremot inte lägga min två och ett halvtåring naken på en fäll för fotografering..

Mvh Lotta
 

lotelo

Aktiv medlem
Förresten är det ju naturligt att vara naken på en fäll också vad jag menar är att jag inte arrangerar nakna foton på barn över året. Däremot ska jag snart ta nakna mor och barnbilder med mamma och en nyfödd bebis. Det blir ju arrangerat men känns ändå kul..
 

Strutsen

Aktiv medlem
Det är hemskt det som händer med barnen.
Och vad man läser så verkar det ju pågå för högtryck.
Och jag tror inte att det är en manlig företelse. Det tar sig bara olika uttryckssätt. Kvinnor åker till Afrika. Männen till Asien.

Vad det gäller fotografering, så tror jag nog det finns sånna som tänder även på dom oskyldiga bilderna. Men det finns å andra sidan folk som tänder på barn med kläder på oxå.

Det får dock inte mig att sluta fotografer mitt barn naken om sommaren. Men jag skulle nog inte lägga ut den på nätet. Inte bara för risken att det skulle missbrukas.
Utan för att nakenhet är "privat", även för en 2-åring.

Sen håller jag med om att nakenhet är naturligt. För alla, även i vuxen ålder. Men vi bestämmer ju själva över vårat liv och vet oftast när vi utsätts för felaktiga händelser. Det gör inte barn.

En oskyldig fotografering i ett sammanhang kan vara en mindre oskyldig fotografering i ett annat sammanhang.

Tyvärr..
 

Shagwell

Aktiv medlem
krissybaby skrev:
... Jag är glad att jag är kvinna och kan tycka så utan att folk ifrågasätter om jag är pedofil ...
Ditt inlägg är vitigt och angeläget men utfästelsen i meningen ovan är beklämmande. Varför förstärka fördomen att det endast är men som är pedofiler (våldtäktsmän, partnermisshandlare ...)?
Jag har ingen aning om fördelningen och skulle inte förvånas om det är fler män än kvinnor som begår dessa vidriga övergrepp MEN jag vet att det även finns kvinnor som gör det.
 

JohanF

Aktiv medlem
En lite lätt vinkling på trådens huvudämne: Tror jag läste på någon amerikansk fotosajt att naturligtvis ska man visa bilder på barn, men man bör se till att bilden inte innehåller tydliga identifikationsmärken. Man bör undvika att uppge efternamn på barnet (kanske är svårt om det är ens eget), överväga att inte publicera bilden om det går att identifiera stad/skola, osv. Kan tyckas vara paranoia men det tyvärr bör man kanske tänka på det.
 

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
Jag vill väl egentligen inte lägga mig i diskussionen som sådan, jag vill bara berätta en erfarenhet i sammanhanget.

Till att börja med det finns (för) många "knäppskallar" på nätet, det skall man nog inte glömma.

Min erfarenhet av "Nakna barn":

När vår dotter föddes så ville vi som ("nerd"-") föräldrar givetvis att hon skulle få en egen hemsida. Så 3 dagar efter det att hon föddes fanns hennes sida på nätet (vi gjorde faktiskt sidan på BB). Digitalkameror och lite meckande i Photoshop gör det ju enkelt att ladda upp bilder. Sen kunde man stolt skicka ut länkar med "dagligt" uppdaterade bilder till sin bekantskapskrets. Efter några veckor så började jag fundera på hur det kom sig att vår dotter lilla fotogalleri hade hundrtals besökare per dag. Så många vänner och bekanta har vi ju inte som "daglien" besöker sidan flera gånger. Jag började analysera trafiken. Och kom fram till följande.

Vi hade ju bilder som hette "Filippa naken", "Filippa badar", "Filippa i köket", "Filippa ammar" osv. Jag tror ni förstår, i våra ögon helt naturliga bebis bilder, publicerade av stolta föräldrar som äntligen fått sin dotter. Tillbaka till ämnet. Varför drar denna typ av "bilder" (eller snarare titlarna/rubrikerna) till sig trafik ?

Jo, folk använder sökmotorer ...så mycket snabbt så ökade trafiken dramatiskt. Och trafiken bestod av folk som sökte på

"Britney Spears Naken", "Sköte", "Naken" osv. Jag tror ni förstår. Eftersom dom flesta inte vet exakt hur man söker skriver dom ju dessutom fel.

Så en vanlig sökning som generarade träffar (på vår sidan) var just "Britnet Spears Naken".

(ni som kan mer om sökmoter förstå säkert, men det kan vi prata om en annan gång).

Jag vill inte att den "typen" av besökare hittar till mina oskyldiga sidor. Jag förstår exakt problemet och jag har löst vårt problem. Genom att förhindra sökmoterna att söka på Filippas bildgalleri. (Så är det även på Fotosidan).

Jag vill bara dela med mig av min erfarenhet, och i detta fall så handlar det inte ens om okunskap. Jag vet exakt hur tekniken fungerar, jag bara "glömde" att tänka på den.


-Thomas
 

Maverick

Aktiv medlem
Som bild betraktat på icke sexuella bilder ser jag ingen skillnad mellan nakna barn och nakna vuxna.

Men bakom bilden finns en stor skillnad som någon varit inne på. Nämligen att det är inte barnet själv som bestämmer om det är okej att ladda upp bilden på nätet utan någon vuxen. Där ser jag ett problem då man lämnar ut barnets nakenhet.

Sedan är det bara fotografen som kan avgöra vilket syfte han/hon haft med en viss bild. Har jag ett sunt syfte med en bild har jag inga svårigheter att stå för bilden.

Du kan ju alltid söka på nätet efter Sally Mann vars barnbilder ständigt är hårt ifrågasatta.

Mvh
Maverick
 

kriss

Avslutat medlemskap
Intressant med så många svar!

Jo, det där med vad man döper filer till bör man tänka på, även i datorn faktiskt om man vill vara riktigt säker. Min sambo brukar ladda hem musik med fildelningsprogram och han märkte en gång att någon rotade och tog hans privata foton på vår nyfödda baby. Och då var det just såna som beskrevs ovan, som tex "nakenbad". Han blev jättearg och mailade en massa svordomar till personen. fast jag tror inte att personen visste att det var barnbilder utan trodde säkert att det var nån snygg tjej. Nåja.

Angående att jag skrev att jag är glad att jag är tjej och kan skriva så osv. Jag har alltså inga fördomar mot MÄN (tycker tvärtom tom, att män i regel är bättre än kvinnor på bra många saker) Det här var inte menat mot män som jag ser som män, utan en liten bråkdel av psykiskt störda män.

Att det skulle finnas kvinnliga pedofiler har jag aldrig hört talas om. Eventuellt psykiskt störda mammor som kanske inte kan släppa banden till sönerna, kanske älskar dem på fel sätt för att de är sjuka osv. Menar ni alltså att det även finns såna kvinnor??

Även våldsbrott är väl typiskt män? Nä, oj... nu blir ni säkert arga och tycker att jag har fördomar. Men om man tittar i brottsregistret så är det väl ändå flest män när det gäller våldtäckter och andra våldsbrott?

Mvh Kriss
 

kriss

Avslutat medlemskap
Fredrik!

Ja, det har du iof helt rätt i och jag har också tänkt på det. Fast i sådana fall måste ju tankesättet gälla även för påklädda bilder...

Mvh Kriss
 

lotelo

Aktiv medlem
Kristina. Jag tror nog också att kvinnor begår alla typer av brott, även sexuella övergrepp och våldsbrott. däremot kanske det är en majoritet av män som är förövare. Ett exempel är en mamma på min ort som försökte mörda sin 15-åriga dotter. I det fallet går det ju inte ens at skylla på en förlossningspsykos... Även barn begår ju brott både flickor och pojkar. Det är en hemsk värld vi lever i. kanske är det så, trots att många kvinnor inte anmäler brott att det är ännu färre män som gör det även om de utsätts.
 

mipert

Aktiv medlem
Re: Intressant med så många svar!

krissybaby skrev:
Att det skulle finnas kvinnliga pedofiler har jag aldrig hört talas om. Eventuellt psykiskt störda mammor som kanske inte kan släppa banden till sönerna, kanske älskar dem på fel sätt för att de är sjuka osv. Menar ni alltså att det även finns såna kvinnor??
Jodå, det är inte alls ovanligt.
Jag har inga siffror men det räcker att följa de debatter som var för några år sedan för att få en inblick i att det är ingenting att höja på ögonbrynen över.

Märklig kommentar att om en kvinna dras sexuellt till barn så är hon sjuk medan en man som gör detsamma är... vadå normal?

Dessutom är det viktigt att komma ihåg att pedofil inte är lika med någon som sexuellt utnyttjar barn. Det är någon som får sexuella känslor av barn.
Mängder med pedofiler är medvetna om sina lustar/känslor och jobbar hårt för att de inte skall ställa till problem.

Mikael, som för tre veckor sedan vaknade av en dröm där hans dotter blev bortrövad på gatan.
Oj vad laddad jag var när jag vaknade, vissa kunskaper man fick som 19-åring dök upp igen.
 

kriss

Avslutat medlemskap
Ett litet missförstånd...

När det gäller min kommentar! Jag menade alltså inte så som du fick för dig, mipert!

Ska försöka förklara hur jag TROR att det eventuellt är. Att kvinnor som antastar barn på det sättet oftast gör det med sina egna barn för att de är psykiskt störda OCH inte kan släppa greppet om barnet utan vill utöka det till nån form av sexuell relation. Mer åt incesthållet alltså.

Men när jag skriver om pedofiler är det inte incest jag tänker på utan människor som ser bilder på nakna barn och blir TÄNDA av det. Vilket ju också är sjukt.

Jag vill inte att dessa människor ska hängas och skjutas, men jag vill att de ska få VÅRD. Att de ska kunna bli botade från denna sjukdom.

Och jodå, visst finns både kvinnor och män som är psykiskt sjuka! Där tror jag inte att det finns sån skillnad. Tänker tex på mamman som fryste ner sina nyfödda barn för ett tag sen.

Och i hemmet tror jag också att det finns många män som får en och annan snyting av kvinnan, och sen kanske mannen inte är lika duktig på att anmäla det som kvinnan skulle vara.

Mvh Kriss
 

Strutsen

Aktiv medlem
Det är nog så tyvärr att det finns massor av kvinnor som har samma dragning till unga flickor o pojkar, som män.
 

lotelo

Aktiv medlem
Nu är jag med i ditt tankesätt Kristina. Personligen tror jag de vanligaste övergreppen av kvinnor är passivitet när andra utnyttjar eller slår deras barn. Tänker på en mamma i USA som satt och tittade på TV i rummet intill när en 10-årig flicka på uppmaning av styvpappan slog ihjäl sin 4-årige bror. Fast att det är så är ju bara spekulationer av mig förstås.
 

mipert

Aktiv medlem
Här kom lite siffror:

”Vad gäller andelen kvinnliga förövare så visar olika undersökningar på olika siffror. Det kan variera från 2-3 % upp till 10-15%. De kvinnliga förövarna utgörs oftast av biologisk mamma eller styvmoder. Enligt BRIS-rapporten publicerad 2001, var förövaren i 8,4 % av fallen styvmor och i 4,3 % en mamma.”

Observera att det står förövarna vilket inte är detsamma som andelen kvinnliga pedofiler.
 

wikman

Aktiv medlem
steal skrev:


Jag blir lite nyfiken... Hur tusan kan man veta vilka vanliga sökningar som genererar en träff på ens sida?
Om man har tillgång till webbserverns loggfiler så ser man från vilka adresser folk kommer, de flesta analysprogrammen har sedan inbyggda funktioner för att tolka hur sökmotorernas länkar ser ut och plockar fram sökorden ur dessa.

/N
 
ANNONS