Annons

Hur gör man såhär?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_R

Aktiv medlem
Hej! Vill gärna veta hur fotografen fick bakgrunden att vrida sig men ändå lyckats behålla personerna i sån bra skärpa. Är nämligen helt ny när det kommer till fotografi och detta var en väldigt ball effekt tycker jag! Jag kommer inom två veckor köpa mig en D70(s) och antagligen en SB-600 eller SB-800 blixt. Så om det är några specefika inställningar som krävs så vet ni vad jag har för utrustning. Har kollat in "fotoskolan" här på sidan och vad jag har lärt mig därifrån så verkar det som att fotografen kört lång slutare, vridit på kameran och synkat blixten i slutet av exponeringen eller har jag fel? All hjälp uppskattas!

[Bilderna bortplockade /admin]

MVH
Dennis
 

acke

Avslutat medlemskap
Du tänker rätt. Fotografen har använt lång slutartid. Bakgrunden som är befintligt ljus får därför rörelseoskärpa. Personerna är upplysta av blixten som har kort brinntid (typ 1/1000 sek) och blir därför skarpa. Det går inte att avgöra om blixten är synkad på första eller andra ridån.

Det går inte att avgöra om fotografen har rört på kameran eller om ljusen i bakgrunden har rört sig under exponeringen. Effekten blir densamma i båda fallen.

Hoppas att du har tillstånd av fotografen att publicera bilderna här...?!?
 

BME

Aktiv medlem
Lång slutartid med blixt, där kameran vrids under exponeringen.

Blixtljuset "fryser" objekten nära kameran, som inte får vara särskillt upplysta i övrigt (annars lämnar objekten också spårt under kamerarörelsen).

Blixtljuset når inte att lysa upp bakgrunden speciellt mycket, som måste vara delvist upplyst, eller innehålla ljuskällor, som då sätter sin prägel på bilden under kamerarörelsen.

Sådana här bilder kan ibland med fördel tas med blixt-sync på andra slutarridån.
 

bEPH

Aktiv medlem
som acke skriver och du är inne på så är det lång slutartid som gäller.
Tanken är att ansiktena/kropparna inte ska vara upplysta annat än genom din blixt, när du då vrider kameran så tecknas inte ansiktena på bilden förrän blixten lyser upp dem.
Däremot så kan man nog både utläsa ur bilderna och det är enklare att de är synkade på 1:a ridån.
Då håller du bara kameran som du vill ha personerna roterade, sedan fotar du och vrider.
Nackdelen med det är att det blir "fula" ljusare startpunkter och svårare att få rena rotationer men du slipper "tajma" vridningen.
 

joppis

Aktiv medlem
js1 skrev:
Det är väl klart han har, annars hade han ju aldrig gjort det, eller hur.
Om han har frågat fotografen angående publicering på fotosidan så borde väl fotografen ha frågat varför? Och varför frågade inte trådskaparen fotografen direkt _hur_ bilderna är tagna om han nu har haft kontakt med densamma?

För övrigt fungerar det alldeles utmärkt att ta sådana här bilder med en D70s och en SB-800.

Nu använder jag inte den kombinationen själv men det spelar ingen roll. När jag tar liknande bilderf brukar jag köra helmanuellt och med inställningarna:

Bländare: 4
ISO: 800
Slutartid: 1/4 sekund
Brännvidd: mellan 28-75mm.

Blixtsynk på andra ridån.
 

acke

Avslutat medlemskap
Varför den "lilla diskreta" loggan nere i hörnet på alla bilderna? Du försöker väl inte stjäla gratis reklamplats på FS, Dennis? Ajabaja. ;-)
 

Dennis_R

Aktiv medlem
Hej tack för alla svar! Då ska jag testa såfort jag får min kamera då!

Och ang bilderna: Nen jag har inte frågat fotografen om jag fick lägga upp bilderna. Men bilderna är tagna ute på nattklubbar och laddas upp på en hemsida för allmänheten att ladda ner och titta på så jag tänkte att det skulle vara okej? Eller? Annars kan jag ta ner dem om det skulle skapa problem
 

Eeros

Aktiv medlem
Du får nog be administratörerna om hjälp för att ta bort bilderna, du kan inte göra det själv.

Angående tekniken; det är precis som många redan har sagt, lång slutartid, blixt och exponering efter befintlig ljus som gäller. Men dessutom, för att bilden ska bli lika bra som dessa, så måste bakgrunden vara ganska mörk, men med ljuspunkter som blir till slingor, och motivet måste befinna sig i mörker, så att bara blixtljuset exponeras på dem. Annars blir det inte så här skarpa och fina konturer på människorna (motivet), utan dubbelkonturer där kroppen "löses upp" mellan dessa konturer. Se exempel på det här nedan.
 

Bilagor

Dennis_R

Aktiv medlem
Eeros skrev:
Du får nog be administratörerna om hjälp för att ta bort bilderna, du kan inte göra det själv.

Angående tekniken; det är precis som många redan har sagt, lång slutartid, blixt och exponering efter befintlig ljus som gäller. Men dessutom, för att bilden ska bli lika bra som dessa, så måste bakgrunden vara ganska mörk, men med ljuspunkter som blir till slingor, och motivet måste befinna sig i mörker, så att bara blixtljuset exponeras på dem. Annars blir det inte så här skarpa och fina konturer på människorna (motivet), utan dubbelkonturer där kroppen "löses upp" mellan dessa konturer. Se exempel på det här nedan.
Hej!

Jo jag har börjat förstå mig på lite av det här nu. Har lekt lite med min digital kamera på manuella inställningar och märkt detta. Men det förstod jag nästan innan också då det är ganska logiskt eftersom sensorn registrerar ljuset =)
 

Raslon

Medlem
Som total nybörjare är jag lite nyfiken på hur man får ett sånt bra ljus med blixten som fotografen fått till. Jag kör bara med inbyggd blixt med 1/90 som brinntid men är lite inne på att skaffa mig en extra så jag kan vinkla den för att slippa skuggor och annat bus bakom. Nån speciell ni rekommenderar till Canon EOS 350D?
 

bEPH

Aktiv medlem
Raslon skrev:
Som total nybörjare är jag lite nyfiken på hur man får ett sånt bra ljus med blixten som fotografen fått till. Jag kör bara med inbyggd blixt med 1/90 som brinntid men är lite inne på att skaffa mig en extra så jag kan vinkla den för att slippa skuggor och annat bus bakom.
Nu så beror avsaknaden av skuggor(och bus?) på att bakgrunden är så långt borta så att blixten inte lyser upp den. Du ser på bild 4 att hennes ansikte ger skugga på hans ansikte, det är svårt att komma från med en liten blixt om man inte slår den i taket/väggen. Vilket ger andra svårigheter.
 

Raslon

Medlem
bEPH skrev:
Nu så beror avsaknaden av skuggor(och bus?) på att bakgrunden är så långt borta så att blixten inte lyser upp den. Du ser på bild 4 att hennes ansikte ger skugga på hans ansikte, det är svårt att komma från med en liten blixt om man inte slår den i taket/väggen. Vilket ger andra svårigheter.
Jo det förstås, läste precis igenom mitt inlägg och la märke till att det egentligen inte var alls det jag skulle fråga. Men tack ändå för svaret. :)

Det jag egentligen var nyfiken på var hur det kunde bli så klara färger. När jag själv bränner av blixten så blir ofta korten överexponerade (för ljusa/halvgrå?) vilket jag tycker är lite tråkigt. Är det bara att leka lite med exponeringskompensationsknapparna eller är det photoshop som gäller för att ändra kontraster och dylikt efteråt? Antar att jag får experimentera lite men det vore bra med lite guidelines. :)
 

JonisBader

Aktiv medlem
Hur såg, dom numera borttagna, bilderna ut? Någon som vet och har några liknande eller några länkar?

blixt+långslutartid+vridning har jag hajjat, men ändå... Jag är nyfiken.
 

Dennis_R

Aktiv medlem
Laddar upp en bild jag tog tack vare hjälpen jag fick av mitt inlägg här! Bilderna som satt uppe var liknande dessa fast nu är det MIN bild från min sajt :)
 

Bilagor

ANNONS