Annons

Pentax *istDL, Photoshop CS och RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

johnerik

Medlem
Har just köpt *istDL. Upptäcker att Photoshop CS inte klarar DL:s RAW-format. Jag som är ny i att hanetra RAW-format undrar om behöver uppgradera till Photoshop CS2 eller om man klarar sig lika bra med medföljande RAW-program för att sedan göra ytterligare behandling i PS CS. Eller använda någon annan konverterare?
 

holmbo

Aktiv medlem
istDL borde ha samma RAW-format som istDS (istD har ett annat format) och då funkar CameraRaw 2.4 som finns att ladda ner från Adobes hemsida. Instruktioner hur du installerar finns där.

//Lars
 

marcuspajp

Aktiv medlem
DL och DS2 har ett annorlunda format än Ds. Du kan prova att ladda ner den senaste DNG-konvertern och se om filerna som den spottar ut funkar i ACR 2.4.
 

johnerik

Medlem
holmbo skrev:
istDL borde ha samma RAW-format som istDS (istD har ett annat format) och då funkar CameraRaw 2.4 som finns att ladda ner från Adobes hemsida. Instruktioner hur du installerar finns där.

//Lars
Tack för tipsen, men jag har redan provat detta och jag får det inte att fungera. Jag ser de konverterade bilderna i browsern och i preview, men sedan går de inte att öppna.
/John-Erik
 
DL har samma format som DS, men kameran identifierar sig som en DL vilket gör att de RAW omvandlare som stödjer DS inte fungerar med DL. Det är alltså "camera identifier" värdet i RAW filen som skiljer.

Senaste versionen av Bibble klarar DL, även absolut senaste uppdaterade Adobe Camera RAW fungerar med DL.

Hälsningar*
 

Nick74

Aktiv medlem
För att kolla på rawbilderna så funkar ACDSee PRO utmärkt, men du har större möjlighet att redigera rawbilderna i PS CS2.
 

johnerik

Medlem
Avslut

Tack för alla tips. Jag har nu provat Pentax rawkonverterare, den verkar funka bra. Problemet för mig är jag har Adobe CS och den klarar inte att läsa bilder som är DNG-konverterade från *ist DL. Så jag får väl överväga att uppgradera till CS2.
/John-Erik
 

interpix

Aktiv medlem
Jag kanske har missat nått men om tex Pentax RAW-konverter fungerar bra är det väl bara att jobba vidare med TIFF i CS? Eller varför DNG?
 

johnerik

Medlem
papi skrev:
Jag kanske har missat nått men om tex Pentax RAW-konverter fungerar bra är det väl bara att jobba vidare med TIFF i CS? Eller varför DNG?
Jo, det är rätt men jag ville bara jobba i ett program, alltså, PS CS men det verkar inte funka. Égentligen kanske ingen stor skillnad?
 

interpix

Aktiv medlem
Då förstår jag. Klart lite smidigare att slippa köra flera program men för slutresultatet spelar just det nog ingen roll. Då blir det väl mer en fråga vilken RAW-konverter som är bäst.

Jag har tidigare testa RAW i CS (från istD) men tyckte iaf då inte att det gav bättre resultat jmfr med Pentax.
 
ANNONS