Annons

Hur använder ni polaroidkameran vid studioarbete

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Har några frågor till er som jobbar mycket i studio med blixtar angående användningen av en polaroidkamera.

1. När ni skall göra ett ljustest, tar ni med blixt på polaroiden och låter studioblixtarna slava, eller använder ni studioblixtarnas inställningsljus?
Blir det i det rätt belysning om man använder inställningsljuset?

2. Kan man använda en digital kompakt och få fram liknande resultat? Polaoidbilder är svindyra!

3. Finns det något annat sätt som ni använder polaroiden på?
Något jag inte nämnt?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jimsan skrev:
1. När ni skall göra ett ljustest, tar ni med blixt på polaroiden och låter studioblixtarna slava, eller använder ni studioblixtarnas inställningsljus?
Blir det i det rätt belysning om man använder inställningsljuset?
Med blixt om slutbilden ska ha det. Varför bara använda inställningsljuset på polaroiden?

2. Kan man använda en digital kompakt och få fram liknande resultat? Polaoidbilder är svindyra!
Tja...Nackdelen är väl att displayen är liten. Sen vet jag inte hur fin upplösning de har på LCD:n. Men är du tät kan du ju ta med en laptop o tanka över bilderna.

3. Finns det något annat sätt som ni använder polaroiden på?
Något jag inte nämnt?
Nä...Jag får alltid dåligt samvete när jag kör polaroid. Ett otroligt slöseri med material, egentligen.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Föresten; nu tror jag att jag hajar vad du menar. Du snackar om en Polaroidkamera, jag trodde du hade ett bakstycke till mellan- eller storformat....
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
.2. Kan man använda en digital kompakt och få fram liknande resultat?

Har du en digitalkamera med histogram kan man ju se hur exponeringen blir.
Tag en digitalbild, är histogrammet bra fördelat så är nog ljuset/exponeringen riktigt inställt.
 

Jimsan

Aktiv medlem
Re: Re: Hur använder ni polaroidkameran vid studioarbete

Calle S skrev:
Med blixt om slutbilden ska ha det. Varför bara använda inställningsljuset på polaroiden?
Påverkar inte polaroidkamerans lilla blixt bilden?
Även om man använder den som utlösare för studioblixtarna.
Det finns väl inget annat sätt att utlösa studioblixtar med en polaroidkamera?

Jo, jag menar en sådan där liten handhållen polaroid som man kan köpa i alla fotoaffärer.
Tänkte inte på att det finns större varianter när jag skrev det första inlägget.
 

wikman

Aktiv medlem
De som använder polaroider i studion gör nog det i samma kamera som de tänker ta slutbilden med, med samma inställningar.

Kan du ställa bländare och slutare på din lilla polaroid? Om inte tror jag att den är ganska värdelös, då är nog en digitalkamera bättre, men skadda en riktig synk sladd, de flesta digitalkamrorna skickar ut en förblixt som kommer trigga dina studioblixtar som inte hinner ladda om till den riktiga blixten.

Jag brukar låna en Canon Powershoot G2 när jag vill lära mig lite om ljussättning, den kan jag använda samma synkkabel till som jag har till min EOS30, den andra blixten har jag kopplad till ljusmätaren eller Hasselbladren.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Jimmy..
När det gäller att använda polaroid för testbilder så handlar det som Calle S skrev om att använda ett s k polaroidbakstycke till mellanformatskameror.

Ett polaroidbakstycke är något som används istället för det vanliga filmmagasinet på mellanformatskameran. Därmed kan man använda samma kamera för tesbilden som för den 'skarpa' så att säga.

Alltså, när det handlar om polaroidbilder som testbilder så används alltså ingen separat polaroidkamera.
 

Hassan

Aktiv medlem
En liten fråga angående ämnet. Varför tar man polaroidbilder överhuvud taget? :)
Vad är det man ser med en polaroidbild/digital bild som tas med utlösning av blixt som man inte ser med inställningsljuset? Jag menar, om man tar en bild med en digital kamera så kanske högdagrarna kritas ut med med ´filmkameran´så kanske det blir bra?

/ Hasse
 
ANNONS