Annons

Live-konsert

Produkter
(logga in för att koppla)

martindoversten

Avslutat medlemskap
Vill ha tips och råd vad man kan behöva och ska tänka på vid live-konserts fotografering.

Ofta är det mycket rörelser i mörka förhållanden
och man får knappast stå så nära att blixten kan komma till användning.

Är glad över allas tyck och tänk...
/Martin
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Blixt skall du undvika att använda så långt det går eftersom det stör.
Sen är det lite beroende på vad det är för konsert och var du kan stå. Men en telezoom och ett ISO på 800+ så klarar du dig nog.

Har du acredetering så kommer du ju hyffsat nära så då kan du nog klara dig på den gluggen du har. Om du inte har det så kolla innan så att du får plåta så att dom inte bråkar med dig när du ska gå in.

Greven
 

reflux

Aktiv medlem
Jag tror att du kommer upptäcka att du framöver behöver ljusstarkare objektiv än de du har.

Ett billigt 50mm f1.4 (eller 1.8) är en bra start, men även en ljusstark zoom (typ Sigmas EX 18-50/2.8 eller Tamrons 28-70/2.8) är att rekommendera och inte ens då är det säkert att du klarar dig undan ISO 1600 för att få slutartider korta nog.

Jag brukar försöka hålla slutartiderna runt 1/125 men beroende på hur mycket folk rör sig på scenen måste man ibland ha kortare tider eller om de står stilla, längre.

Var beredd på att du kommer få använda exponeringskompensation, konsertfoto är oerhört svårt för kamerans ljusmätare eftersom ljuset ofta är väldigt direkt och varierar hela tiden. Ibland måste man bränna ut spotlights för att få tillräckligt ljus i ansiktet på en person och både Nikon och Pentax tenderar att vilja bevara högdagrar istället.

Glöm inte att kontrollera med konsertarrangören att det verkligen är ok att du plåtar också. Jag blev så sent som i söndags stoppad av en vakt mitt under en konsert som hävdade att "min kamera var professionell" (var nära på att fråga honom "när han senast såg ett proffs med småbildskamera från Pentax" ;-). Visade sig att vår kontakt på bokningsbolaget aldrig talat om för vakterna på plats att vi skulle recensera och fotografera konserten och således var det stopp (och det var självklart inte öppet för diskussion heller...). Extra roligt när det stod drivor med personer med små kompaktkameror framme vid scenkanten och både fotograferade och filmade. Slutade med att jag har RITAT recensionsbilder i MS Paint istället :-I

Iallafall, använd så kort bränvidd du kan för att få maximalt stor slutaröppning på dina objektiv. Var inte rädd för ISO 1600 om du får för långa slutartider så att artisterna blir oskarpa. Hellre brus än suddiga objekt! Håll ett öga på histogrammen, såvida de inte visas i alla tre separata kanaler (röd, grön, blå) så är det lätt gjort att bränna ut en kanal utan att det syns i det sammanslagna histogrammet.

Ställ autofokus på att bara använda centerpunkten, sikta tills kameran låst fokus t ex på ett ansikte och komponera snabbt om bilden till det utsnitt du vill ha. Se till att använda motljusskydd på dina objektiv (om du har). Det kan göra stor skillnad och hjälper till att ta bort potentiella "flares".

Jag plåtar nästan alltid JPEG på konserter. RAW är självklart bättre men segar ofta ner konsumentkameror och jag tar hellre fler bilder istället.
 

Mikrun

Aktiv medlem
I mångt och mycket håller jag med reflux, men jag kör oftast i raw just för att jag kan pressa upp slutartiden ytterligare och kompensera upp ljuset bättre i efterhand genom att sjustera nivåerna i RAW hanteringen.

Blixten är sällan att rekommendera. åtminstonde så tycker jag ofta att de förstör känslan i konsertfoto mera än det hjälper upp ljuset.

Sen är det otroligt olika från lokal till lokal mycket beror på hur mycket scen ljus som finns och hur högt i tak det är.

Sen lär man sig snabbt att hata rökmaskinerna ;)
 

JonasLa

Medlem
Det beror ju helt och hållet på vad det är för konsert. Är det pop/rock/metal så tycker jag personligen att det blir mer "livekänsla" om man kommer nära och jobbar med blixten.
Snackar vi klassisk musik eller tillställning av det lugnare slaget så är ju en ljusstark glugg att föredra, för att fånga ljuset och lugnet.
 

Mikrun

Aktiv medlem
Där är nog smaken som baken jag tycker att blixten ofta tar bort det färgade ljuset från scenbelysningen och på så sätt förstör känslan av livekonserter. men som sagt alla har vi olika uppfattningar.

men under alla omständigheter är en ljusstark glugg att föredra där canons 50mm f/1.8 är ett mycket bra budget allternativ.

själv använder jag oftast tamrons 28-70 f/2.8 just för att det ger mig större bild område
 
ANNONS