Annons

Upplösning vid utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

startraker

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en skrivare som klarara 1600x3200 dpi, i vilken upplösning ska bilden vara för att jag ska få så bra kvalitet som möjligt? Behöver jag tänka på något speciellt när jag skriver ut? Det enda jag gör nu är att köra i 300dpi och lägger på en oskarp mask. Kan jag få det bättre?

/Jonas :confused:
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Förväxla inte skrivarens upplösning med bildens upplösning.

Skrivarens upplösning är ett teoretiskt tal som mer har att göra med bläckmängd än verkliga dpi att göra. Det bästa är nog att alltid köra på max.

Vad gäller bildens upplösning bör 300 dpi räcka, men det är ofta bäst att köra med en upplösning som är en jämn multipel på skrivarens upplösning så funkar interpoleringsalgoritmerna bättre. I ditt fall är förmodligen 400 dpi en rätt optimal bildupplösning. Iofs är nog de flesta skrivardrivrutiner rätt bra på att interpolera även utan detta hänsynstagande, men det enda som kan visa det är praktiska tester.
 

startraker

Aktiv medlem
Hmmmmm...:confused:

Men jag skulle vilja ha lite mer teori kring skillnader mellan skrivarens och bildens upplösning. Hur det funkar, finns det någon som kan förklara det? Eller vet vart jag kan läsa detta..?
 

Malla

Aktiv medlem
Jag skulle oxå gärna vilja få det här utrett, likamånga man frågar, lika många olika svar tycker jag att jag får..

Malla
 

acke

Avslutat medlemskap
startraker skrev:
Hmmmmm...:confused:

Men jag skulle vilja ha lite mer teori kring skillnader mellan skrivarens och bildens upplösning. Hur det funkar, finns det någon som kan förklara det? Eller vet vart jag kan läsa detta..?

Som jimh redan sagt, skrivarens påstådda upplösning är i allmänhet en glädjesiffra som inte säger något om bildens verkliga upplösning.
Skrivarfabrikanterna hoppas förstås att vi ska låta oss luras....

I princip är det så att skrivaren delar in varje bildpixel i ett mindre rutnät. Sen fyller skrivaren i "delrutorna" i rutnätet med bläckdroppar, och bygger på så sätt upp bildpixeln.

Den upplösning som fabrikanten uppger motsvarar storleken på en "delruta", som ju är mycket mindre än den verkliga bildpixeln.

Hoppas du fattar hur jag menar.:)

För att komplicera saken ytterligare, så kommer ju bläckets och papprets egenskaper oxå att påverka den upplevda upplösningen. På vissa papper flyter bläcket ut mycket. Men det är en helt annan historia.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Hej!
Skrivarens och bildens upplösning är helt olika saker som sagts. Bildens upplösning är i vilken upplösning den skrivs ut. Bilderna på nätet har en upplösning på 72 dpi. Skrivarens upplösning bör ange utskriftsstorlek om jag inte har helt fel. Men ibland är det kanske lite missvisande med dessa siffror. Min scanner ska kunna scanna upp till 19200dpi. Synd bara att det inte är lika lätt att göra en sådan utskrift.
När det gäller bildens upplösning är 300dpi det normala man skriver ut i. Man brukar räkna på att ett fint modemagazin har ett 175-raster och då kan man dubbla det talet på ett ungefär så får man ett riktvärde. Det finns ju också någonstans en gräns för vad ögat uppfattar som skarpt.

Tille
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Den största effekten många skrivarpixlar har är väl att det blir lite mjukare tonskalor när det är ytor med samma färg.

Annars tror jag att det enda sättet att jämföra skrivare är att titta på utskrifter. Det finns inga specifikationer i världen som kan tala om hur en bläckstråleutskrift ser ut.
 
ANNONS