Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Securitas förbjuder mig plåta parkeringsvakter

Produkter
(logga in för att koppla)

ulltand

Aktiv medlem
Jo, så illa var det.

Jag såg från ett fönster hur ett gäng parkeringsvakter från Securitas anföll några bilar, och tyckte det var ett kul fotoobjekt...
...men det skulle jag inte göra. Chefen gick fram till mig och bad mig sluta...
Han tyckte inte alls att jag skulle plåta där...

Polisen som kom undrade dessutom "måste du fotografera dem..."

Med Polis o vakter o skit så kändes det inte alls kul att argumentera, men i efterhand...
JAG ÄR SKITFÖRBANNAD! och jag har nu kontakt med Securitas.

Men Polisen... "Måste du fotografera...". Jaja, hon får väl ha sitt sätt att se på "sina" medborgare...


Sorry om jag stör ert lugn, men jag är sååå skitförbannad över att en del tror de kan bestämma vad som gäller.

Mao så gav mig dagen inga plus för vare sig snutar eller securitasfolk.
 

Ribbe

Aktiv medlem
P-vakterna kan iaf inte säga åt dig att sluta fota men om en enskild polis säger åt dig att sluta fota vet jag inte vad man ska göra. Men jag tror du bara hade kunnat struntat i poliserna. Det här handlar bara om några p-vakter och inget skyddsobejekt. Jag blir så trött på alla dessa vakter som tror de har hur många och stora befogenheter som helst... (men det finns också bra vakter) /Rikard
 

-Ale

Aktiv medlem
Det där har nog varit uppe innan , parkeringsvakter som lackar ..
Det bästa man kan göra är väl att hänvisa till sin rätt att fotografera på allmän plats ..
Men jag undrar varför de är så känsliga ,
Kanske känner skam för att de bötfäller folk hela tiden :D
Njaa . ..
 

Peter.H

Aktiv medlem
I stället för att tjaffsa med dom, så kan man förklara att lagen tillåter fotografering, att den inte förbjuder fotografering på "allmän plats". Så, vakter, polis, eller någon annan, kan inte gripa in och kräva att du slutar.

Det gäller att vara "smidig" när man förklarar detta, och inte hetsa upp sig. De flesta poliser vet dessutom om att det är så här. Annars kan man hänvisa dom till att läsa Polisens f.d pressinformatör, Claes Cassels bok, om hur polisen bör uppträda mot media och allmänhet.
 
Senast ändrad:

ulltand

Aktiv medlem
Jag har full förståelse för att p-vakterna har ett känsligt arbete, med hot som vardag...

MEN... Man får därför inte göra egna regler!

I fallet har killen bett om ursäkt per telefon, och jag lastar egentligen inte honom, mer personerna som utbildar han o övriga p-vakter.
 

niklas_klinte

Aktiv medlem
Nästa gång det händer hänvisa till den parkeringsvakt som bötfällde bilister sedan de parkerat vid en affär och gått någon annanstans vilket han bevisade genom sin kamera.

Glömt bort vilken dagstidning det var ifrån...
 

millimeter

Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Polisen som kom undrade dessutom "måste du fotografera dem..."

Med Polis o vakter o skit så kändes det inte alls kul att argumentera, men i efterhand...
JAG ÄR SKITFÖRBANNAD! och jag har nu kontakt med Securitas.

Men Polisen... "Måste du fotografera...". Jaja, hon får väl ha sitt sätt att se på "sina" medborgare...
Usch.. Jag förstår att du inte ville bråka. Men samtidigt är det ju inte förbjudet att vara lite dum, dvs spela dum och fråga om det verkligen är olagligt att fota. Polisen borde ju veta, till skillnad från somliga medelsvensson (som jag.. ;) som *tror* sig veta.

Det blir ju inte förbjudet för att polisen säger det liksom. Polisen bara upprätthåller de lagar som finns. Om lagen inte finns så kan de väl inte göra något.

(Men längst ner har jag förståelse för misstänksamheten mot att fotografera p-vakter.)
 

ulltand

Aktiv medlem
Peter.H skrev:
...I stället för att tjaffsa med dom, så kan man förklara att lagen tillåter fotografering...
Är i normalfall ganska påmig, men... Det kändes som om jag sklle få åka polisbil om jag stått på mig o bett om min rätt.
 

-Ale

Aktiv medlem
Förståligt , men man ska inte vara rädd för polisen :D

Som sagt , förklara alltid att man har full juridisk rätt att fotografera på allmän plats..
 

Peter.H

Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Är i normalfall ganska påmig, men... Det kändes som om jag sklle få åka polisbil om jag stått på mig o bett om min rätt.
Ja, jag håller med dig till en viss del (vi har tjaffsande poliser här i göteborg också :) - fast då begår polisen ett STORT misstag, om de handgripligen skulle börja forsla bort människor som fotograferar. Inget dom vill ha på sin meritlista.
 

ulltand

Aktiv medlem
-Ale skrev:
...Förståligt , men man ska inte vara rädd för polisen...
Kanske jag inte var rädd för Polisen, men hennes kommentar "Måste du fotografera" gjorde mig faktiskt lite spak.
Hennes manliga kollega verkade ha mer koll på vad som gäller, men man är inte så stöddig som man hoppas vara när en polis eller Securitasvakt berättar vad man ska göra.
Inte ens om man kan regler o lagar...
 

Liax

Aktiv medlem
Sedan kan man ju ställa frågan om det verkligen var nödvändigt av dig att fotografera även om du har rätten på din sida? Var bilderna verkligen så intressanta och viktiga? Ibland kan man ju bara respektera att alla kanske inte vill bli fotograferade så slipper man att reta upp sig.

/Joakim
 

mohei

Aktiv medlem
Jag har jobbat på Seuritas sedan 1983 och kan lugnt konstatera att min yrkesgrupp är mer och mer utsatt för hot och våld. Ta t ex värdetransportrånen som bara blir grövre och grövre. Eller kollegan som jagade efter en snattare och fick en kniv i sig.
Jag gissar att p-vakterna inte ville bli plåtade pga risken för hot.
 

-Ale

Aktiv medlem
Svar på Ulf's och Joakims senaste inlägg :
Nej dels det ,
sen tycker jag också det är viktigt att vi fotografer stå för vår sak och inte viker för vad som anses "korrekt"
Vi skall ha kvar vår rätt att fotografera på allmän plats , det är viktigt att detta står på så det inte blir en ytterliggare censur.
Ulf gjorde rätt att plåta ..
mvh Ale
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
FILM) (ulltand skrev:
Men jösses, skojar du med mig? Du har inte ett skit å göra med vad jag ska ha bilderna till.
Tyckte Liax frågeställning var ganska sansad, även om du givetvis har rätt att plåta vad du vill.

Har du den där attityden om någon bara frågar vad du gör, kommer du att hamna i trubbel även om du har rätten på din sida.
 

Liax

Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Men jösses, skojar du med mig? Du har inte ett skit å göra med vad jag ska ha bilderna till.
Med vilken rätt använder du din kamera för att provocera andra - ställ dig den frågan. Du har fotograferat securitasvakter som är en ganska utsatt yrkesgrupp med tanke på både värdetransportrån och annat som sker. Dessa människor jobbar ofta emot kriminella och lever i en helt annan verklighet än de flesta av oss andra. Kanske kände de obehag när en helt okänd person började fotografera för fullt. Och polisen ställde dig en helt relevant fråga; måste du fotografera?

Bara för att man har rätten att fotografera så är det inget som säger att man måste. Det är upp till dig själv att använda ditt sunda förnuft. Var bilderna verkligen så viktiga för dig?

/Joakim

EDIT: Såg att Monica hann före lite där...
 
ANNONS